Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

KL. Jag har joggat/sprungit ute 2-3 dgr/i veckan hela hösten. Det har känts bra men nu är det isgata. Jag har svårt att springa på löpband. Har dålig balans och känner ett obehag så nu blir det mest crosstrainer och rask gång på löpband.
Jag hoppas att crosstrainern gör nytta också men jag saknar redan löpningen utomhus.

Det finns skor som funkar på halka också. Jag har ett par Icebug och med dem går det att springa på isgata utan problem. Lite overkill i Skåne men förra året hade vi ju vinter.

Det är ganska dyrt med dubbade skor men vill du verkligen ut och springa på halka så är det perfekt. Skaderisken blir så mycket lägre.

Vad är skillnaden på sådana skor mot att dra på sig vanliga broddar på vanliga skorna?

Vad är skillnaden på sådana skor mot att dra på sig vanliga broddar på vanliga skorna?

Det är ju mycket bättre känsla i ett par dubbade skor jämfört med broddar. Det är som att springa i vanliga löparskor. De funkar också bra om det bara är fläckvis halt. Sträckor med bar asfalt är inga problem och dubbarna håller bra för det också.

*kl*

Jag är nyss hemkommen från min första runda på en dryg månad. Precis när jag hade skrivit till träningskompisen att jag snart skulle komma förbi, hörde jag hur regnet började smattra på rutan. Det blev 5 km i regn och snålblåst. Jobbigt medan man är ute, men fasiken vad gött det känns när man kommer hem igen! :D

Vi kom överens om att vi måste sluta slarva med träningen och har preliminärbokat ett pass på fredag igen.

Den stora skillnaden som jag uppfattat det är att på dubbade skor (i alla fall vissa modeller) trycks dubben in i skon när man springer på hårt underlag (bar asfalt) medan med broddar kan det bli lite obekvämt att springa på bara partier. När vägen är helt täckt av snö och/eller is funkar broddar precis lika bra. Jag kör det vintrarna igenom och tycker det funkar kanon. Jag tror jag har avverkat 3 eller 4 par broddar totalt de senaste två vintrarna så för mig har det varit bättre ekonomiskt än att köpa dubbade skor. Och jag springer ganska mycket då, kanske jag ska tillägga. Men jag har ingen egen erfarenhet av dubbade skor så jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

Jag har beställt ett par nu :D

Och jag förnekar in i det längsta att jag måste träna triceps etc... Men kör slut på armarna i Body Combat i alla fall, alltid något kan man ju hoppas... :D

(sen har jag inte en enda vettig dörr i min lägenhet så... ;p )

Men får väl också satsa på roddmaskin de dagar jag ändå springer på gymmet!

Och så vill jag ha snö NU!

Ni som springer... snälla hjälp mig! Jag gråter :cry:

Jag vet att min kondis är usel nu för tiden, det har den inte alltid varit. För 2 år sedan tränade jag på friskis minst 3 gånger i veckan och kände mig helt okej. Sen medgav inte min studentekonomi något förnyat träningskort och sedan dess så har jag förfallit, tydligen...

Mentalt så tror jag (har intalat mig) att jag inte har gått upp så mycket i vikt, men verkligheten är en annan. Måste ha lagt på mig närmare 10 kg, inte så konstigt att jag blir andfådd av att jogga uppför trappen :grin:

Slaget i ansiktet kom när min käre far la ut bilder från årets julfirande. My gooood, det där är inte jag!! :eek:

Så hjälp! Jag tycker att det är sjukt tråkigt att jogga/springa. Men det är det enda jag har råd med för tillfället. Jag har en termin kvar på min utbildning, sen får jag förhoppningsvis ett jobb ganska direkt och kan gå tillbaks till mitt kära friskis. Men det hade ju varit fint om jag kan ta tag i detta problem redan nu, så jag slipper vara en flodhäst i ett halvår till :crazy:

Motivationstips behövs. Hur ska jag lägga upp starten, för att inte ge upp efter 3 gånger?

Knapp

Jag hade ett mål i december och det var att klara 10 mil! Den 31/12 sprang jag ett lätt 3 km pass bara för att kliva över 10 mil, så himla skönt kändes det! :D
10 mils målet i december kom efter att jag i slutet av Oktober klarade av att jogga milen vilket var höstens mål och för att hålla motivationen uppe krävdes det ett nytt mål.

I augusti höll jag på att dö om jag sprang längre än 3 km, idag känns det som en promenad och ett "lagomt" pass är på 7 km.

Nu längtar jag dock efter lite snö så jag kan få ställa undan löparskorna och bara ta ut de ett par gånger i veckan och istället få åka lite längdskidor!

Börja inte med för långa sträckor för då bränner man sig lätt tror jag. Raska promenader förbättrar kondisen och gör att löpningen känns lättare tycker jag.

För mig är det också viktigt med mål för att jag ska tycka att det är kul att springa. Sen tycker jag att Runkeeperappen är fantastiskt bra att ha med sig när man är ute om man saknar pulsklocka.

Jag använder mig av ett löpprogram som finns både hos iform.se och jogg.se
Du börjar på scratch med typ 1 minuts löpning sen lägger du på för varje gång.
På detta sätt så vänjer man både kroppen och sig själv :D
Jag är denna veckan uppe på sista "klara av att springa en halvmil på 12 veckor" sen ska jag gå över till löpprogrammet för en mil :d

Jag ska ut nu och ta en rask promenad, testar eventuellt att lägga in lite jogg, så får jag se hur det känns.
Min mobil är från stenåldern, så någon app kan jag tyvärr inte använda.

jag har ju ett gammalt konto på jogg.se :laugh: tack för påminnelsen.
Men jag hittar inte något program för nybörjare, bara milprogram på 8 veckor. Det känns ju inte riktigt överkomligt just nu...

Jag var också tvungen att kolla på jogg.se och hittade heller inget program men titta på iform.se, där finns det nybörjarprogram! :)

Tack ska titta där!

Jag har precis mätt upp min tänkta dagsrunda på jogg och den är drygt 5 km. Hoppas att det inte blir för mycket och knäcker den lilla gnistan som nu har tänts :)
Det blir framförallt promenadtakt i dag.

aa jag som mindes fel med jogg.se :D
På iform finns iaf och det är det jag använder.
Men det är ju bara o lägga till milen sen när du kommit så långt ;)

Min löpning har legat i träda ett tag, men nu jä.....

Jag har en runda på 5 km som jag har avverkat varje dag i en veckas tid. Jag har inte sprungit, utan kört snabb promenad. Idag kändes det härligt att komma ut, och jag la in några löp-pass i promenaden. Det kändes riktigt bra!

Mitt tips till dig är att göra som jag; raska promenader på minst 40 minuter, och efter ett tag börjar du lägga in löpning och varva med att gå. Korta pass löpning och inte för snabbt i början! Vartefter som det känns bra förlänger du löpningen.

När jag är igång ser min träning ut så här: Jag börjar alltid med ca fem minuters rask promenad och springer sedan sakta någon km (= ca fem minuter). Nu är jag uppvärmd och stannar ett par minuter och stretchar lår- och vadmuskler innan jag springer vidare. Jag springer inte fort, utan föredrar långa, ganska långsamma rundor på åtminstone 7-8 km, gärna 10.

Trots att jag inte alls är i form just nu kändes det bra att springa idag (det lilla jag sprang:angel:). Man lär sig med tiden att känna sin kropp och hur mycket man kan klara. Det roliga är att jag tidigare, som så många andra, tyckte att det var tråkigt att springa. När jag väl kom i gång och sprang regelbundet kändes det att kroppen längtade efter detta, och jag upplevde det inte det minsta tråkigt. 2012 års nyårslöfte: regelbunden träning i löpspåret!
(Ett mål till, som jag viskar för mig själv: springa milen under en timme i ett lopp om ca fyra månader...)

Jepp, det blev ungefär så idag och det kändes helt okej :laugh:.
Rask promenad med 3 x 1-2min jogg. Första lilla joggen på 1 min gav mig nästan kramp i vaderna :crazy: Illa! :cool:
Men de andra två gick mycket bättre, utan att det kändes i vaderna.
Överlag så kändes hela passet rätt så lätt, lite varm utan att bli svettig, bara lite lätt pulshöjning.

Tittade på nybörjarprogrammen på iform, men tycker att de låter väl lätta. Tror att jag lägger mig nånstans mellan nybörjare och lätt tränad. Eller är det dumt? Jag har ju misslyckats med att komma igång med löpning för...

Haha! Jag ska nog inte tänka på milen än, då lägger jag av innan jag har börjat ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka