Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

kl

Tog en runda idag, mätte upp en kortare runda på ca 2,5 km eftersom jag ville ha ett lättare pass idag. Dessutom med lite färre uppförsbackar. Tiden landade på 17,52 vilket känns helt okej för min del! Sista backen var lång och tung, resten kändes rätt bra faktiskt. :)

Fråga till er andra: Hur lägger ni upp träningsveckorna? Har ni någon plan? T.ex. hur långt ni ska springa, om något pass ska vara jobbigare/lättare osv.

Sprang milen idag för första gången på jag vet inte hur länge (vi pratar år). Kändes helt grymt att klara av det igen!

Dock är mitt problem att jag har så svårt att verkligen ta ut mig och vara riktigt slut när jag kommer i mål. Idag när jag sprang var jag exakt lika trött mellan 5 och 10 km och när jag kom i mål kändes det som att jag lätt hade kunnat springa ett par kilometer till.

Idag tog jag det visserligen lugnt med avsikt, eftersom det var så länge sen jag sprang så långt. Målet var att ta sig runt, och jag höll 7-minuterstempo. Men när det är någon kilometer kvar bör man ju rimligtvis öka takten när man inte är trött! Men jag har så otroligt svårt att få mig själv att göra det..

Jag är också lite för bekväm av mig... Igår sprang jag 4 km och då det hade blivit sent kvällen innan (och en del alkohol för ovanlighetens skull) var jag rätt seg i hela kroppen. Första två km gick lååångsamt men sen kunde jag faktiskt öka, men då krävs det en medvetenhet om att pressa i varje steg, och det brukar jag inte göra...

Grattis till milen förresten! Det är ett av mina kommande mål. Ska resa bort större delen av sommaren så det vore grymt att klara det innan dess. Nuvarande rekordet är på 8,2 km och när jag kom hem från den rundan var jag inte sådär jättetrött, så bara jag hittar en lämplig runda så borde distansen inte vara helt omöjlig tycker jag =)

Grattis till milen! :)

Idag tog jag det visserligen lugnt med avsikt, eftersom det var så länge sen jag sprang så långt. Målet var att ta sig runt, och jag höll 7-minuterstempo. Men när det är någon kilometer kvar bör man ju rimligtvis öka takten när man inte är trött! Men jag har så otroligt svårt att få mig själv att göra det..

Om det inte var tävling så är det ju inget självändamål att öka takten. :) Att öka tempot på slutet ger en typ av träningseffekt och att köra på mindre intensivt ger en annan typ av träningseffekt. Båda typerna behövs, alltså finns det inget "bör ju rimligtvis öka takten".

Vill du däremot få igång motorn lite grann om du känner att du (mentalt) har svårt att höja farten så kan du prova att lägga in några kortare fartökningar tidigare i passet, t.ex. i form av fartlek.

kl

Igar sprang jag for forsta gangen pa platt mark, annars brukar jag halla till i bergen med en stigning pa 100-150m sa jag far ga ganska mycket. Igar sprang jag i alla fall de forsta 3 km pa 20:30 och de sista 3 pa 24 min med lite promenad mellan. Jag ar jattenojd!

KL

Wohooo! Jag sprang en mil igår för första gången i hela mitt liv! Är verkligen jättestolt över mig själv! Gick inte värst fort men jag tog mig runt springandes hela tiden. Hade nog kunnat öka lite eftersom jag till och med kände mig ganska fräsch efteråt. Jag tyckte det var svårt att veta hur långt jag hade kvar eftersom jag aldrig sprungit rundan förrut.

Så det var min premiär i tråden :)

Lite info om mej:

Jag har sprungit hyfsat mycket, dock uppehåll under hela våren pga sjukdom. Vanligtvis springer jag en runda på 6 km som går på asfalt. Jag springer med pulsklocka och har ganska bra koll på maxpuls. Vet därmed att jag orkar utan direkt ansträngning på 160 i puls. Ska det vara jobbigt strax över 170, vid 185 flåsar jag ordentligt. Springer så mycket bättre när jag har pulskoll.
Är anmäld till Midnattsloppet och börjar redan nu nojja.

Hade ett problem igår. Jag har nya skor sedan ett par veckor tillbaka. Ett par Nike Lunar-nånting med pronationsstöd. Första gången jag har ett par skor med stöd i, hrl alltid uppfattat mitt steg som neutralt. Jag upptäckte vid 7-8 km (gissar jag) att jag började få ont i framsidan på knäna. Kan det vara ovanan från skorna eller är det sträckan som sliter på kroppen? Jag sprang igår på skogsspår.

Mvh Miks

Vill du springa tillsammans med mig någon dag? :) Intervaller och sånt är så förbaskat mycket roligare och lättare när man är två, men jag tar för all del gärna nåt distanspass också (om jag inte är för långsam för dig).

Det vore superkul :laugh: Vi får höra i hop oss när det passar någon dag!

I kväll var det vårrus och jag kom för första gången under 29, jag har haft så svårt att komma under 30 på halvmilen så allt som börjar med 2 före är jag nöjd med. 4 minuter bättre än på blodomloppet för två veckor sedan, men då gick jag ju direkt från sadeln till löpardojorna.

Snyggt jobbat på Vårruset! Jag kom in på ganska prick 30, men dagsformen var milt sagt inte den bästa vilket inte minst bevisades av att jag en timme efter målgång höll på att svimma. Jag tror inte Tassen är riktigt frisk... :crazy:

KL
Det tar sig! Nu är vi uppe i 4 km. Fort går det fortfarande inte, men nu är vi inte döende efteråt som i början. Vi är fortfarande 4 stycken från stallet som springer tillsammans. Tanken är att hålla den riktigt låga farten några veckor till och sedan öka försiktigt till lite snabbare utan att det blir sprint av det hela. Vi har en runda som är 2 km och sprang två varv idag. Rätt skön känsla när vi kom tillbaka och kände att ett tredje varv inte hade varit omöjligt, även om vi lät blir för säkerhets skull.

Grattis till milen! :)

Om det inte var tävling så är det ju inget självändamål att öka takten. :) Att öka tempot på slutet ger en typ av träningseffekt och att köra på mindre intensivt ger en annan typ av träningseffekt. Båda typerna behövs, alltså finns det inget "bör ju rimligtvis öka takten".

Nej det är ju sant att det inte är något självändamål att öka takten. Det är mer känslan av att verkligen ha tagit ut mig och gett mitt yttersta som jag vill åt := Tack för tipsen!

*kl*

Min tur att jubla lite:

Inget distansrekord men temporekord! Klarade den kuperade elljusslingan (3050 m) på 17:20 idag! Brukar sällan ha en km-tid under 6 min/km och när det dessutom var två tunga backar så är jag superglad! :laugh:

Nu vill jag bara få upp det tempot på längre sträckor för att dels ta 5k på under 30 min och så småningom, vilket är ett långsiktigt mål: milen på under en timme.

Nåt som inte är lika roligt är att jag fick kramp i axeln under mitt långpass förra veckan. Någon som vet vad sånt kan bero på och om man kan göra något för att förebygga?

Jag får kramp i axeln om jag spänner axlarna och drar upp axlarna/armarna. Så mitt tips är att tänka mer på att springa avslappnat :)

Killen som jag skrev om som dog var i övrigt fullt frisk och hade inga medfödda hjärtfel eller liknande. Du delar med dig av något du har hört, som du inte har det minsta lilla belägg för, och som kan orska att människor dör. Massor med människor som inte kan något om ämnet läser såna här trådar, tänk på det. Jag tycker din kommentar om att man klarar sig om man känner sin kropp är både naiv och respektlös (jag är väldigt säker på att den avlidne killen hade väldigt bra koll på sin kropp, han var ingen newbie) och lägger därför ner diskussionen här. Du skulle säkert ha bättre förståelse om någon i din närhet blev drabbad (därmed inte sagt att jag önskar att du ska behöva uppleva det).

Tänkvärt om träning och sjukdom. Jag kände nyligen under Göteborgsvarvet att något inte stämde. Kroppen kändes inte på hugget. Det gick att öppna i planerat tempo utan större problem men redan före 10 km så hade jag inte en chans att hålla tempot. Pulsen var för hög och skönk inte som den skall när jag sänkte tempot.

Så jag stannade och gick lite sen joggade jag lite men olustkänslan kom tillbaka och då bröt jag. Jag kan så mycket bättre alltså är jag inte frisk och då skall jag inte fortsätta tänkte jag. Jag är glad för att jag bröt för jag håller med dig. Man skall inte träna när man är sjuk! Jag är mest irriterad för jag inte kände efter bättre redan före loppet för då kunde jag varit på Liseberg hela dan istället.

jogga

jag har ett vagt minne av att vi haft en joggingtråd här på buke :confused:

nå jag har lagt upp ett mål om att till hösten i alla fulla fall kunna jogga 2,5 km alltså runt elljusspåret som finns i byn.

jag har grundkondisen tror jag :crazy: promenerat, åkt skidor på vintern cyklat mm och har börjat lite smått med att jogga en bit och sedan promenera och sedan jogga igen, mest efter skogsvägar inte efter asfalten

nu när jag har börjat jogga får jag välldigt ont på ovansidan av höger lår och detta strålar ner mot knäet och detta kommer i samband med att jag joggar, har försökt att efteråt stretcha ( stavas det så?), men det enda som verkar hjälpa är vila, får inte ont när jag promenerar

ja kära joggande bukefolk, är det fel på skorna, eller är jag fortfarande otränad, gick ut för hårt i början ge mig tips och råd

Sv: jogga

Jodå, vi har en löpande springa-tråd där joggare ryms så jag sammanfogar och hoppas på bra svar åt dig.

/moderatorn

Jag skulle tro att det är en kombination av utrustning och träningsmetod. Du berättar inget om skorna men om du inte har anpassade skor kan det vara en god idé att börja med att gå till en springskoaffär och be om hjälp. Där kan du säkert också få lite tips om hur du ska träna.:idea:

Lycka till!

Själv har jag haft problem med de :devil: kristallerna i öronen och tagit det väldigt lugnt ett tag men jag börjar komma igång igen.:)

kl

Det blev ett uppehåll med joggandet när jag packade resväskan och drog utomlands över sommaren. Har sprungit några gånger nu, gör sällskap med pojkvännen som springer hem från jobbet 3 dagar i veckan, en sträcka på ca 5-6 km. Problemet är bara att han är så mycket bättre på att springa än jag... :crazy: Hans grundtempo är ungefär dubbelt så snabbt som mitt, och han springer lätt hela sträckan vilket inte jag gör. Jag känner mig taskig som drar ner hans tempo så mycket men han hävdar att det inte gör någonting och att det bara är trevligt att ha mig med (inställsamma typ! :p).

Nåja, igår var bästa gången hittills, vädret hade mycket med det att göra tror jag. ca 23 grader och lätt regn (perfekt springväder!), till skillnad från måndagens runda i 34 grader och strålande sol... Att jag aldrig lär mig, jag är känslig mot värmen. Blev inte mycket springande, en km totalt kanske, resten orkade jag bara promenera låååångsamt. Benen kändes som bly och jag trodde jag skulle svimma. Tror jag struntar i att springa när det är sån hetta....

Så där är det när jag och min man är ute och springer också. Han har bra kondition (fotbollsspelare sen 25 år som han är) och jag överviktig med kass kondis.
Men samtidigt som våra turer inte ger han nåt tycker jag att det är bra att ha nån med som orkar mer och därmed kan dra med mig så inte jag ger upp.

Nu har jag inte varit ute på jättelänge, sjukdom, bortrest osv. Men ikväll tänkte jag försöka.

Låter ungefär som vi har det :) Jag tycker det är ganska trevligt att springa tillsammans, och jag lär ju inte springa bättre om jag struntar i det :p

Lycka till ikväll :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka