Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Vid halsont och/eller feber så tränar jag inte. Jag tar också en vilodag om jag för övrigt känner mig frisk men vilopulsen är högre än normalt. Däremot kan jag träna efter en förkylning om vilopulsen är lite hög eftersom jag har märkt att det efter en förkylning kan behövas ett par pass innan kroppen är som vanligt igen. Vid allmän sjukdomskänsla (men utan andra symptom) så tränar jag inte.

Snorig näsa bryr jag mig inte om alls.

Skönt att höra om snorigheten... Jag är snörvlig nu, hade feber tors - lör o ska springa vårruset imorrn. Känner mig pigg i övrigt men frustrerande med slem i hals och näsa...

I februari i år föll en 23-årig kille ihop under en friidrottsträning i en friidrottshall i Stockholm. Trots omedelbar insats av sjukvårdsutbildad person som befann sig i hallen så gick hans liv inte att rädda. Dödsorsaken har visat sig vara hjärtmuskelinflammation. Ofta kommer hjärtmuskelinflammation av att man har tränat när man har en infektion i kroppen. Den här killen lämnade jordelivet alldeles för tidigt och han lämnar efter sig en familj som är helt förkrossad. Jag känner hans pappa. Tänk på det nästa gång du funderar på att träna när du inte är frisk eller ger andra råd att göra det.

Jag har fler exempel också på vad som kan hända när man tränar med virus i kroppen. Att tro att det inte drabbar en "svensson" är väldigt naivt. Är det verkligen värt att riskera flera månaders konvalescens eller i värsta fall döden för att kunna komma igång och tränar tre dagar tidigare? :confused:

Jag tror att det är viktigt att undvika träning med halsont och feber/sjukdomskänsla, hade influensa i våras och då tränade jag inte på 3 veckor. Nu har jag dock haft nån bacill som gett mig snuva men är pigg i övrigt så då tränar jag, även om det varit lugnare i helgen...

Vår Ruset är avklarat för mig med nu och som nån annan skrev: Blev galen på alla som lunkade eller till och med gick i Springa/ Springa FORT grupperna?! Jag stod långt bak i springa-gruppen då den var 23-28 min och jag sprang på 28,5 förra året, men sprang om hur många som helst, fick kryssa mellan folket och första km var inte snabb alls... Men sen så drog jag på lite och gick i mål på 29,15 vilket jag är nöjd med, speciellt med tanke på bristande löpträning senaste månaderna. :) När jag joggar själv har jag sällan en km-tid under 6 min (fast då är det mer kuperat där jag springer iofs... =))

Även jag har klarat av Vårruset nu, det är ju roligt som en social grej men själva loppet är ju ganska värdelöst med alla människor som inte har vett att ställa sig i rätt startgrupp.

Jag stod i andra startgrupp, dvs "springa fort" med förväntad tid 20-23 minuter. Ändå börjar man redan efter 500 meter få zick-zacka fram mellan folk som går. Totalt under loppet sprang jag säkert om 100 pers som gick. Hur kan man tro att man ska komma i mål på 23 minuter om man inte ens klarar att jogga 5km.

Det värstaär väl att man vet hur illa det kommer att vara men ändå springer ett andra år :D

Och jag sprang vårruset færra året fær absolut færsta och sista gången av just den anledningen ;) tacka vet jag I-Form loppet och andra mindre populära lopp :p

----

En liten fråga, har nu börjat springa på morgnarna (06:00), ska göra detta måndagar och onsdagar är det tänkt. Tar en proteindryck innan och frukost efter. I måndags trodde jag jag skulle spy men idag kändes det (trots längre sträcka) betydligt bättre. Dock undrar jag om det är vanligt att jogging inna frukost går långsammare än annars?

KL

När jag vaknade i torsdags morse snurrade hela mitt sovrum i hög hastighet och jag fick kräla upp och ta stöd mot väggen för att ta mig upp. Inte kul. Det blev lite bättre och jag fixade det jag skulle men hela världen hade en viss förmåga att snurra rätt vad det var. Det fortsatte hela helgen och i går gick jag till VC där det konstaterades att jag hade så kallad kristallsjuka.:cry:

Fick behandling direkt och i dag uppför sig världen avsevärt bättre - men inte tillräckligt för att jag ska våga ge mig ut att springa.:grin:

Kristallsjuka är tydligen ett ganska vanligt tillstånd och orsakas av att några små kalkkristaller i örat ger sig ut på egna utflykter och gör så att signalsystemet som skickar information om kroppens läge till hjärnan får en massa felaktig information. Det är lätt åtgärdat av en sjukgymnast men det tar ungefär två dagar innan allt fungerar normalt igen.:D

*kl*
Nu har även jag börjat träna lite mer strukurerat. Har väll varit lite si och sådär i vinter. Målet är halvmara i Budapest i september. Har sprungit den distansen tidigare och behöver verkligen ett mål med träningen.

Har en tendens att helst vilja ligga och mala i samma tempo hela tiden men ska försöka lägga in lite intervaller och fartlek, man blir så hemsk mycket bättre av att köra sånt "tråk"

När jag körde innan frukost (innan jag började cykla till jobbet och därmed slutade jogga helt nästan) så var mina tider något långsammare än vanligt och jag kände mig extra stum i benen...

Läs mitt inlägg igen. Jag uppmanar ingen, jag delar med mig av vad jag hört. Jag skrev dessutom att det finns en anledning till att det i allmänna råd inte sägs annat än att man ska träna först då man är fullt frisk. Sedan tror jag inte att man får hjärtmuskelinflammation utan att det föregåtts av något eller ens en känsla av något. Det handlar helt enkelt om att känna sin kropp tror jag. Hos folk som dör till synes knall och fall har det ju inte sällan konstaterats vid obduktioner att de haft andra problem. Jag väljer att tro att kroppen inte är så bräcklig att den inte klarar en joggingrunda ifall den inte är i topptrim. Men det är vad jag gör själv, hur andra gör lägger jag mig inte desto mer i.

KL

*hoppar in fran AU

Jag funderar pa att anmala mig till en halvmara i september! Men jag vet inte om jag hinner bygga upp den konditionen som behovs....just nu har jag noll kondition och nagra kilo for mkt:D

Hinner jag? Vad skulle ni ge for rad ang traningen?

Jag tankte kombinera kickboxning, zumba, gym ( styrketraning och kondition pa lopband) samt joggning ute. Kanns som om jag far en varierad traning da. Ar jag pa ratt spar?

Hur ska man lagga upp traningen nu i borjan for att undvika skador och sa?

Tacksam for svar:bow::)

Ja, det gör du. Sen måste man ju inte springa hela sträckan. Man kan alltid varva springa och gå. Välj ett lopp som inte har för tight löptid utan där det är ok att ta 3 timmar på sig utan att bli hämtad ut från banan.

Det finns massor av löparforum på nätet med jättebra träningsupplägg – bara att googla fram. marathon.se och jogg.se är två jag tycker är bra

Killen som jag skrev om som dog var i övrigt fullt frisk och hade inga medfödda hjärtfel eller liknande. Du delar med dig av något du har hört, som du inte har det minsta lilla belägg för, och som kan orska att människor dör. Massor med människor som inte kan något om ämnet läser såna här trådar, tänk på det. Jag tycker din kommentar om att man klarar sig om man känner sin kropp är både naiv och respektlös (jag är väldigt säker på att den avlidne killen hade väldigt bra koll på sin kropp, han var ingen newbie) och lägger därför ner diskussionen här. Du skulle säkert ha bättre förståelse om någon i din närhet blev drabbad (därmed inte sagt att jag önskar att du ska behöva uppleva det).

Har haft några dåliga veckor nu. Mycket resande i jobbet och allmän rörigt, vilket gör det ännu viktigare att röra på sig. Men nu är jag på gång igen.

Är dock under 30 på halvmilen vilket är bra för att vara mig.

Tror förresten att jag såg en springande bukefalist på slätten i dag när jag cyklade hem från stallet. :laugh:

Är det läge för mig att känna mig träffad? ;)

Hm, har du anledning att känna dig träffad? :D Så där 17:30 i går. I sådana fall, om du såg en blå mountain bike som framfördes av en blond människa i ljusbruna ridbyxor och ljusblå tröja så var det jag.

(På de bilder jag har sett av dig har du varit lik en gammal klasskamrat till mig det är så du har fastnat i mitt bildminne)

Bara en dag kvar till Stockholm marathon! Trots ischiasbesvär och ett medföljande släpande högerben så ser jag oerhört mycket fram emot att springa. Det var en fantastisk upplevelse förra året! :love:

Någon mer än hvala och jag som ska springa i morgon?

Hm, har du anledning att känna dig träffad? :D Så där 17:30 i går. I sådana fall, om du såg en blå mountain bike som framfördes av en blond människa i ljusbruna ridbyxor och ljusblå tröja så var det jag.

(På de bilder jag har sett av dig har du varit lik en gammal klasskamrat till mig det är så du har fastnat i mitt bildminne)

Jag hade en ganska så klargrön tröja och trekvartstights på mig, så frågan är; var det jag? :D Kan inte minnas att jag såg dig, jag var nog inne i mitt. Var på väg att bli jäkligt sen till att möta min löpgrupp, så jag sprang typ och räknade sekunder för att försöka lista ut hur fort jag behövde pinna på för att hinna. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka