Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Räkna ut arbetspuls
Nja, något bättre än så hittade inte jag vid en extremt snabb googeling. Man ska väll ha lite hum om sin vilopuls och maxpuls har ett generellt värde på 220 slag minus din ålder. Då borde du ha 170 i maxpuls typ. Sen är maxpulsen genetisk och inget man styr över. Förstår att det är tungt att göra ett maxpulstest i nuläget så ha pulsklockan på och notera din puls samtidigt som du tänker efter hur jobbigt du tycker att det känns just då.

Jag slog in mina egna siffror och jag tyckte det stämde ganska bra på mig. Jag har 70 i vilopuls, 213 i maxpuls. Jag hamnar då på att 70-80% är 170-184 i puls och det är där jag försöker hålla mig när jag är ute och springer.

Jag tycker det blir så mycket roligare med pulsklocka! Hoppas du också tycker det!

Mvh Miks

Tack så mycket! Det är lättare när man har konkreta siffror att gå efter. Jag kan bli lite besatt när jag väl kommer igång och i detta fall så är det ju positivt. För några år sen köpte jag en stegräknare och jag SKULLE klara av 10.000 steg dagligen. Inget fusk då utan jag såg till att klara av det målet dagligen. Annars blir det lätt "imorgon".

KL

ojoj nu börjar det bli brådis här..

Börjar komma tillbaka så smått nu efter 3 veckors sjukdom och känner paniken komma smygande.

Håller ju på att göra tjejklassikern och Lidingöloppet ligger så fint i september på vilket jag hade tänkt komma under 60min :eek: (ett högt uppsat mål för mig)

Kåsebergaloppet nästa helg kan jag ju bara glömma men IFORM loppet i slutet av augusti måste jag komma iform till (:p:D) och då är det hårdträning som gäller. Har skrivit ut ett träningsprogram vilket iof började i måndags men 2 pass för lite får jag klara mig med iaf.

Funderar starkt på att åka inom NeetonNet och köpa Garmin 305 efter jobbet, har ju bara ett gammalt tidtagarur att springa med. :angel:

Beroende på hur jag mår ikväll så blir det en promenad/ krypjoggingtur bara för att kolla av hur det känns.

Åh hjälp jag behöver PEPP för att fixa detta. :crazy:

Pepp från mig! Garmin kommer nog ge dig mer pepp, så kul att kunna hålla koll på sträckan/pulsen och tiden samtidigt. Sen kan man ju lägga upp intervallpass, har jag för mig, jag har bara inte fattat hur man gör... :P

Pepp härifrån!! Köp 305:an för sjutton, det är världens roligaste leksak och en motivation i sig att komma ut. Jag tokälskar min och fattar inte hur jag kunde springa utan den förut. :laugh:

Själv är jag inne i en tung period fysiskt, kroppen vill inte riktigt vara med och springandet känns mest jobbigt och hopplöst. Sitter och fnular på ett upplägg för att kicka igång mig själv igen, under tiden springer jag kravlösa pass i snigeltempo så ofta jag hinner. Förra veckan blev det fem pass, denna blir det minst fyra. Värmen har gjort att jag har återupptäckt hur mysigt det är att springa nattetid, nattuggla som jag är. Om ett par timmar ger jag mig ut på en ny runda med nån trevlig dokumentär i lurarna och njuter av stillheten och (den relativa) svalkan.

Midnattsloppet börjar närma sig, men jag struntar nog i min tid-målsättning och satsar på att bara ha kul. :)

Svarar er bägge :laugh:

305 är inköpt - förstår inte ett jota av hur man använder den och var välan inte jätteimpad av "bruksanvisningen". Hoppas att min kollega kan visa hur man gör :idea:

Det bidde ingen runda alls igår, kom hem med världens huvudvärk och sov fram till kvällsmaten och ja sen blev det till att sova vidare :cool: Har ingen superbra dag idag heller - huvudet bultar som ett godståg, men hoppas kunna ta en kort promenad iaf.

Här är en länk till svensk handbok, jag hade iaf stora problem med den lilla man fick med när man köpte 305an.

*kl*

Smyger in här jag också :) Bra tråd med massa tips!

Jag har tagit tag ordentligt i joggandet igen efter att bara sprungit sporadiskt nu i sommar. Än så länge har jag inte varit så noga med tid utan bara känt mig nöjd över att jag orkat springa min gamla runda i hemstaden som jag minns att jag fick gå en bra bit av. Men jag är för mycket av ett kontrollmänniska och nördig för att inte mäta tid och avstånd så nu ska jag ta tag i det också och få lite ordning ;)

Lite lustigt men igår läste jag en artikel om barfotalöpning vilket jag aldrig hört om och sen när jag var ute på min runda så dök det upp en kille som sprang barfota... Enligt min kära far så har han sett ett par som sprungit barfota det senaste året. Jag har bott utomlands nu sista året så undrar om det här är något som dykt upp nu?

Superdupertack den var ju ngt mer utförlig än den som kom med ;)

Har lagt in vissa pass med hjälp av training center nu. Ska ut på första rundan idag. Valde att enbart köra puls iom att jag varit sjuk, bättre det än att man tar ut sig för mycket.. så 8km i pulszon 2 blir det idag. Återstår att se om det blir jogg då - just nu känns det som om jag får maxpuls bara genom att gå runt här hemma menmen.

Detta ska bli superkul :D

Jag vet en här i närheten som springer barfota, har dock inte prövat själv mer än världens minsta runda på sand en gång, men han säger att det funkar bra.

Jag är nöjd idag! Mitt första mål med springandet var att 5 km skulle kännas trevligt och inte alltför ansträngande och att jag skulle vilja ut och springa, och där är jag nu. Har hittat en bra femkilometersrunda precis här hemma som är lite blandad med asfalt och grus och lite backar, och springer den varannan dag. Jag har inte tagit tid men jag märker att jag har ökat farten sedan jag började, och jag har kraft kvar till att öka farten i slutet om jag vill.

Nu hägrar åttakilometersspåret vid skidstadion! Tänker mig en eller två gånger i veckan i lugnt tempo där samt fortsätta med min runda och öka tempot lite. Det jag egentligen vill uppnå är att springa milen, men jag vill inte ge mig på det genast. Det ska kännas trevligt att springa tycker jag. Jag har inga tävlingsambitioner men jag gillar att konditionen blir märkbart bättre.

Jag måste ha den konstigaste träningsmusiken i byn... det här är vad som funkar bäst!
Itsari

kl

Jag har tack vare appen Sports tracker kommit igång ordentligt med träningen. Så kul när man ser sträckor, hastigheter, och får träningsstatistik alldeles gratis:laugh:! Jag har varvat långa powerwalks på 9-10 km med löppass. Igår orkade jag springa 7,7 km på 52 minuter. För mig är det stort! Hoppas det går bra för er andra:banana:

Jag mötte en som var ute och sprang på asfalt och han sprang före mig en bra bit. Det kanske handlar om att vänja fötterna mest men just asfalt borde kännas stumt i benen att springa på utan skor... Men lite häftigt att se folk som fixar det :)

Ska ut på en sväng nu och har letat fram klockan med stoppuret också. Blir mer peppad av att kunna jämföra tider och se förbättring (förhoppningsvis ;)) så det blir nog bra inför hösten!

heartbeat, bra jobbat :banana:

Åh, vad kul att du är igång här på hemmaplan! Vi kanske ska satsa på topploppet tillsammans då? :) Jag är lite avis på alla som springer midnattsloppet...

Annars har min löpträning legat i dvala under 2 månader så för lite extra pepp har jag nu gått med på en 100-dagarsutmaning där jag efter periodens slut ska klara milen. Det måste ju gå känns det som, men nog bäst att börja typ, nu!

barfota vet jag att kusinen testade förra året, med resultatet blåsor under fötterna. Han är inte typen som går ut lugnt så misstänker att han började med en runda på nån mil....

Annars har min löpträning legat i dvala under 2 månader så för lite extra pepp har jag nu gått med på en 100-dagarsutmaning där jag efter periodens slut ska klara milen. Det måste ju gå känns det som, men nog bäst att börja typ, nu!
Det är ju ungefär som jag; i tisdags "sprang" jag för första gången sedan midsommarveckan. Stress på jobbet och sjukdom har bidragit till det långa uppehållet.

Vad är det för utmaning? Har du länk? :)

Ja det kanske vore något! Kan behöva något som peppar... Måste klocka hur långsamt jag springer 5 km då ;)

Jag har förresten hittat ett schema här som någon tipsade om, spring 10 km om 12 veckor. Och även om du inte sprungit på ett tag så börjar du ju inte från noll direkt så det målet borde gå att genomföra! :banana:

Aj, stackars kusin! ;)

knapp
jag har en dipp igen. suck. tog mig bara ut en gång förra veckan, och nu känns allt bara blaj! Men, jag måste rycka upp mig.
Jag vill kunna springa lääänge, och långt. Jag skiter egentligen i tempo, jag vill bara kunna klara tex. en halvmara!
Måste man verkligen springa intervaller för det? började efter ett schema men tror det var intervallerna som gjorde att jag tappade motivation.
Eller kanske inte, det var nog distanspasset, som jag vill ska bli överstökat fort, men som bara blir längre och längre och jag vill typ springa max 5km på det..blä!

haha, kanske känns bättre när man skrivit av sig ;)

*kl* går inte alls bra det här, var hyffsat i gång men så började knäet strula igen. Har inte kunnat springa på en månad. Tjejmilen i år blir nog sämsta ever, jag som var så bra i våras. :mad:

Nåja, har börjat att sno makens rullskidor, väldigt roligt men inte lite pulshöjande som joggning. Så jag varvar härliga rullskidpass (hihi åt tricepsarna..:devil:) samt intervallpass på crosstrainern som mitt knä tål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka