Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Haha, för grym lär man ju knappast vara ;) men det vore ju riktigt roligt att iallafall ha en grupp(och coach) att köra typ intervaller med, det är ju så svårt att köra själv, så lätt att fega då ju :p Måste göra det sen när jag är hemma, nu är det ju lite svårt när man jobbar på annan ort på vardagarna! :(

KL

har så oooont just nu :cry:

Åkte med en kompis och min sambo upp till hans släkts sommarstuga för att köra en riktig träningshelg. Katja och jag för att vi ska ta oss igenom Tjejklassikern :p och sambon för att han ska springa Göteborgsvarvet till helgen.

Uppe vid stugan ligger det superfina terrängspår som passade vårt syfte perfekt.
Tilläggas bör ju att varken jag eller Katja är i den form vi hoppas vara när Lidingöloppet går av stapeln :angel:.

Lördag morgon gav vi oss så ut på 5km medan sambon sprang 8. Förmiddagen blev det en promenad på 8km, eftermiddagen gick vi återigen till spåren (denna gång utan sambon) , sprang 4km och gick hem. (En promenad på totalt 10km tur och retur alltså).

Söndag morgon släpade vi oss runt 8km spåret medan sambon sprang 12... Som skåning så är jag inte riktigt van vid den typen av backar även om jag alltid springer terräng, tror inte det var plant en enda gång... Något irriterad blev man ju oxå när sambon tog sig runt sina 12km på 52min OCH hade energi nog att glatt göra indianhopp hela vägen till bilen när vi andra halvkröp :cool:

Två promenader blev det på söndagen på total 9km.
------
I dag kan jag ju rapportera att även om träningsvärken lyser med sin frånvaro för min del så har jag två höftben som undrar vad för dårskaper jag har fått för mig att pyssla med. Rullatorn nästa mao :rofl:

*kl*

Kära buke!
Jag har börjat fundera på att börja springa (ett steg i rätt riktning ;)).
Jag har rätt bra styrka och grundkondition, men skulle behöva lite extra flåsträning för att orka med jobbet.
Min pappa är löpare på rätt hög nivå, men hans träningstips var "Förflytta dig så långsamt att du orkar göra det i 30 min". Föga hjälpsamt alltså.

Så hur börjar jag? Vad behöver jag? Vilket underlag är bäst? Osv...

KL

Är det fler här som tänker springa Göteborgsvarvet i helgen?

Japp! Mitt tredje Varv blir det. Ska bli skitkul även om jag inte alls är i den form jag hade hoppats på att vara.

Ska ta sista lugna rundan idag och sen vila mig i form tills på lördag. Det verkar ju bli "sämre" väder än i fjol i alla fall, och det är jag oerhört glad för. Förra Varvet var en ren plåga från start till mål.

Gå-spring-intervaller är ett bra sätt att komma igång. Hur långa sträckor orkar du springa? Testa att ge dig ut i en halvtimme till att börja med och varva 3 min gång med 3 min långsam jogging. Allt eftersom du orkar mer joggar du längre och längre bitar tills du kan springa hela vägen. Maxa inte, det är bättre att spara på kroppen så att du kan träna snart igen. Jag tycker det är bättre att vara ute 30-40 min och varva gång och jogging än att bara vara ute 10-15 min för att man inte orkar springa mer än så.

Kan du precisera "god grundkondition"? Det tycker jag avgör om det är lämpligt att börja varva jogg och gång eller om du kan börja med något annat träningsprogram. För att varva gång och jogg så finns det ett program som heter C25K (googla). Annars finns det program för 5 km på en sida som börjar på marathon och slutar på punkt-se.

När jag började springa för två år sedan så började jag springa sträckor mellan 5-8 km direkt. Ändå hade jag ingen god grundkondition (anledningen till att jag började springa var att jag var i så dålig kondition att jag fick astma av att springa till bussen), däremot har jag alltid haft lätt att komma igång. Jag gjorde med andra ord som din pappa föreslog, dvs. bestämma sig för en tid eller en sträcka och sedan springa så sakta att jag orkade hela vägen.

Senast ändrad:

Jag gjorde med andra ord som din pappa föreslog, dvs. bestämma sig för en tid eller en sträcka och sedan springa så sakta att jag orkade hela vägen.

Ja, det är ungefär det jag gjort också. Sen får man känna efter hur mycket man kan öka - både tempo och distans - utan att det tar emot allt efter hand. ;)

KL

Vårruset igår: Blandade känslor, hade en väldigt bra rytm och känsla hela vägen, men missade min måltid på <25min, kom i mål på 27 min. Helt obrukad!! Som att ha ridit en jättefin runda och riva sista hindret.. Sjukt besviken på att jag bara "mys-springer" och inte tar i...

Fortsätter målsättningen mot milen och ökar på distansen.

Ingen mer som sprungit vårruset i år?

Kände Road Rage hela vägen på alla som ställde sig i "spinga fort" gruppen och endå går i första backen.. och vem behöver dricka efter 1km??:devil: :)

*kl*

Sprang Blodomloppet igår, 10 km. Fick gå stora delar av första kilometern då det var knöktjockt med folk och sista kilometern hände samma sak då vi gick ihop med 5K-gängen (löpare och extremt långsamma gångare). Klarade ändå mitt mål på 65 minuter genom att springa in på 1:04:03. Milen på sub 60 känns med andra ord riktigt nära! :bump:

Det var vansinnigt roligt och jag fick en jättehög med självförtroende då milen på under timmen känts vansinnigt långt bort. Tydligen går det snabbare om man faktiskt tar i lite... :angel:

KL

Så är det vår och de älskade skidorna är utbytta till de förhatliga löpardojorna...

I går var det blodomloppet och jag gjorde mitt eget duathlon, först en hård dressyrlektion, ni vet en sådan där som gör hela kroppen urvriden, urlakad och tom, medan humöret är :banana:. Sedan upp på cykeln (blir nog ett trihatlon ändå) och till startplatsen och sedan lunkade jag loppet runt på bekväma 32, i piggt tillstånd och utan två veckors hål i träningen hade jag nog tagit mig ned till 29. Men snabb vet jag att jag inte är.

Ingen mer som sprungit vårruset i år?

Kände Road Rage hela vägen på alla som ställde sig i "spinga fort" gruppen och endå går i första backen.. och vem behöver dricka efter 1km??:devil: :)

Jag!

Gick runt på mellan 23.0 och 23.5 min. Min egen tidtagning hakade upp sig så jag fick starta om den därav osäkerheten.
Är grymt nöjd med min insats. Trodde det skulle vara mkt jobbigare med trängseln (har inte deltagit förr) och siktade på en tid under 25 min vid de förhållandena. Men det värsta var som sagt alla lunkare som ställt sig för långt fram... jag tyckte JAG stod långt fram men när jag fick springa förbi powerwalkande tanter och joggande 10-åringar insåg jag att det blir tätledet inför nästa lopp... :o

Jag var mest orolig för att jag skulle bli stressad ava tt springa i klunga men det kändes mkt bra. Jag brukar vara tröttare då jag sprnger tempo ensam och då gick jag ändå runt nu på samma tid om inte bättre...

Grattis alla till era fina prestationer på Vårruset! :)

Själv har jag tillbringat nästan en vecka nerbäddad i sängen. Inte den bästa uppladdningen inför maran nästa lördag, även om det finns ett visst mått av sanning i talesättet att man ska vila sig i form. Däremot har jag fått ben, ländrygg och säte ordentligt genomknådat idag. Sedan stretchade hon igenom mina ben också. Så nu är den biten avklarad i varje fall. Inte särskilt skönt, men väldigt välbehövligt!

Lycka till Tomas och Asfaltsflickan (och eventuella andra) som springer Varvet i morgon!

Sådärja, Varvet avklarat!

Jag springer ju i snigeltempo jämfört med många andra i tråden, men jag är ändå toknöjd med min tid på 2.15.50; jag förbättrade förra årets tid (med hela fyra sekunder :p ) trots att jag efter en träningsmässigt katastrofal vinter/vår är 9 kg tyngre och mycket sämre tränad än jag var förra året. Och det känns bra att jag gav det mitt yttersta - jag stapplade över mållinjen på ben som kändes som stolpar, och jag hade inte kunnat fortsätta många meter till. Annars har jag en tendens att bli väldigt bekväm, så jag är hemskt nöjd med att ha pushat mig själv ur min bekvämlighetszon.

Slog även pappa i tid för första gången, vilket känns lite extra kul. :p

Perfekt väder i år också, och trevligt arrangemang och kul fest som alltid. :laugh:

Hur gick det för TomasN?

Grattis till ditt resultat! :)

Jag läste precis att det är 3 veckor mellan Varvet och Sthlm Marathon nästa år så jag överväger att anmäla mig till båda. Synd bara att min bror inte bor kvar i Gbg, men jag ska föreslå att vi åker ner tillsammans (han brukar springa Varvet).

Knapplån!

Här är en till som börjat springa (igen). Jag var med hästen på en liten träningstävling i april, för första gången någonsin med den hästen. Där upptäckte jag att jag knappt orkade hålla igång hästen runt hela banan utan var helt slut efter en runda. Tänk att det ska behövas något sådant för att få motivation till att springa. Jag har börjat springa ca 5km åt gången ungefär 2 ggr per vecka, och det känns jätteskönt! Men jag får träningsvärk, särskilt i en höft, vilket troligen beror på att mina skor inhandlades 1998... Igår köpte jag i alla fall nya skor, och nu väntar jag bara på att åskskuren ska dra förbi så ska jag ut och testa!

*kl*

Jag känner mig sanslöst seg just nu, efter lundaloppet har det bara sprungits ett par gånger. Men, jag får väl skylla på flytt och tentor. Om lite mer än en vecka är skolan slut för terminen, och då har jag inget att skylla på- då ska hästen sättas igång och båda hundarna ska med ut och springa.

Mitt mål är att springa c:a 4-5 km 2-3 gånger i veckan och varva detta med att lägga till kortare, intensivare pass för att träna snabbheten, och sen lugnare pass där jag helt enkelt springer så långt jag bara orkar rakt fram, och sen vänder och måste ta mig hem också, för att tvinga mig till att utöka kilometerna :p

I november ska jag springa milen i Greenwich, och jag vill helst klara det utan att vara helt död när jag kommer i mål, tänkte jag.
men med några fler mil i kroppen, lite mer muskler och ett par kilo lättare så ska det väl gå!

kl

Jag läser mest här, har inte skrivit innan, men jag springer också. Så ofta jag kan, mellan jobb, 2 småbarn och allt annat som måste göras i hemmet, så det blir kanske 3-4 gånger per vecka, mellan 4-7 km per gång. Jag springer i bergen och brukar gå i uppförsbackar och sen springa allt annat. Tycker det är jättekul och har Runkeeper och Sveriges Radios App som sällskap, och så min fina hund såklart!

Nu har jag blivit förkyld och är så pissed off, tredje dagen idag som jag snorar. Hur länge brukar ni vänta efter sjukdom tills ni ger er ut igen? Nu ikväll känner jag mig ganska mycket bättre, har sovit middag tre timmar idag i hopp om att påskynda processen :D

Förr var jag mer hysterisk kring ev förkylningssymptom och träning. Men jag har en kusin som läser sista året på läkarlinjen nu (så jag litar mao på hennes kunskaper) som sa till mig att det där är så överdrivet. Så länge man inte har feber och sjukdomskänsla i kroppen kan man träna. Iaf på svenssonnivå. Att man avråder i allmäna råd beror helt enkelt på att det vore snedvridet att uppmuntra folk till träning om de är krassliga. Men i de flesta fall är det ingen fara alls.

Jag har tom tränat med ont i halsen, för jag kände mig fräsch i övrigt. Och dagen efter var jag symptomfri. Så jag kör på det. Snorar gör jag året runt, så skulle jag strunta i träningen pga det skulle jag vara en soffpotatis.

Precis vad jag ville höra :D Jag ar sa gott som frisk idag sa jag far ta en runda senare.

Undrar om det ar likadant med hastar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka