Vi som letar häst II

Min provridning blev flyttad så nu har jag inte längre någon som kan följa med, är det vanligt att åka helt själv på provridning? Är det något man bör tänka extra på om man inte har någon med sig i sitt läger så att säga? Jag ska be ägaren att filma.
Jag har oftast åkt själv, men bett ägaren filma när jag rider, och jag har självklart filmat när ägaren rider. Filmerna kan man sedan diskutera med tränare. Men för mig är det så mycket mer än själva ridningen som är viktigt, som hur hästen flyttar sig när man håller på med den, om den är reaktiv/uppmärksam osv. Jag har alltid bett om att få vara med och hämta in från hagen och göra i ordning, för hanteringen är en så stor del av hästägandet för mig. Tror inte någon av mina tränare skulle haft tålamod med det...
 
Jag har oftast åkt själv, men bett ägaren filma när jag rider, och jag har självklart filmat när ägaren rider. Filmerna kan man sedan diskutera med tränare. Men för mig är det så mycket mer än själva ridningen som är viktigt, som hur hästen flyttar sig när man håller på med den, om den är reaktiv/uppmärksam osv. Jag har alltid bett om att få vara med och hämta in från hagen och göra i ordning, för hanteringen är en så stor del av hästägandet för mig. Tror inte någon av mina tränare skulle haft tålamod med det...
Hantering och temperament och hur ”mysig” hästen är att vara med är Jätteviktigt för mig, jag vill ha en snäll häst som inte är problematisk för någon som är mindre erfaren att hantera också ifall jag behöver hjälp med kort varsel nån gång tex, så det ska jag verkligen ”undersöka” när jag är där!
 
Räknade att jag nu har 51 foton och 17 filmer på hästen jag Inte ska bygga upp för mycket förväntningar på inför provridningen men det går ju inte att hjälpas 😍 Första gången jag tänkt vilken tur att vi lever i socialmediaeran med en del som lägger upp precis allt (alltså jag har till och med på film hur snäll han är att borsta svansen på 😆), så jag har kunnat hitta så här mycket om hästen!
 
Film på youtube på Marathon är också från nu i år när han tävlades msvb1 :D i en väldigt jobbig manege i mina ögon, publiken hänger liksom med armbågarna över sargen i höjd med hästens huvud :cautious: Men den hästen brydde sig inte alls om det.
 
Film på youtube på Marathon är också från nu i år när han tävlades msvb1 :D i en väldigt jobbig manege i mina ögon, publiken hänger liksom med armbågarna över sargen i höjd med hästens huvud :cautious: Men den hästen brydde sig inte alls om det.
Det är ju en träningssak. Man ska nog inte anta att fullt fokus på ryttaren under tävling innebär att den alltid är sådär stabil (eller med alla ryttare).

(Jag har inte sett filmen)
 
Det är ju en träningssak. Man ska nog inte anta att fullt fokus på ryttaren under tävling innebär att den alltid är sådär stabil (eller med alla ryttare).

(Jag har inte sett filmen)
Nä det kan ju vara deras hemmamanege tex. Sånt kan man ju inte veta med säkerhet ens från provridning, alla situationer går inte att testa. Men är lugn viktigt kanske man kan introducera lite miljöträningsmoment när man träffar hästen, både från marken och uppsuttet.
 
Nä det kan ju vara deras hemmamanege tex. Sånt kan man ju inte veta med säkerhet ens från provridning, alla situationer går inte att testa. Men är lugn viktigt kanske man kan introducera lite miljöträningsmoment när man träffar hästen, både från marken och uppsuttet.
Det är ett lokalt ridhus och ja det är många hästar genom åren som spökat runt där inne :p Dock ser hästen väldigt trevlig och stabil ut just i dagsläget,vilket överensstämmer med beskrivningen så 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp