Hästar stärks väl av att belastas (rätt mängd för rätt ålder) så det låter osäkert för mina öron med ston som säljs som ridhäst efter många år av att ha bara varit mamma. Sen finns det annat också, tänker att man får mer tänka unghästridning och bygga upp hästen varsamt, samt är temperamentet fantastiskt för ändamålet du siktar på?Jaha, då har jag börjat leta häst lite mer seriöst. Är medveten om att med min budget (under 100”) så får man göra avkall på vissa saker. Viktigast är temperament.
Finns många som är vad jag söker men med röntgenfynd ”som enligt vet inte ska påverka”. Vilka röntgenfynd anser ni är okej?
Hittat ett 10-årigt sto med absolut toppen temperament som rör sig trevligt. Men gått som fölsto och är bara riden sporadiskt fram till för ett år sedan. Hur tänker ni kring hållbarheten där? Säljaren anser att hon kommer att hålla länge eftersom att hon är så sent tagen. Jag är mer av åsikten att det kan vara mer osäkert att veta om hon håller för normal träning då hon inte blivit tränad i någon större utsträckning tidigare.
Hur tänker ni där?