Sv: Vi som letar dressyrsadlar!
Fast grejen är ju att riktigt så enkelt är det ju inte, i hans fall så är den def, inte för smal då ortspetsarnas vinkel är väl bredare än han är, och hela området runt ortspetarna och manken/ bakom bogbladet knappt nuddar trots helt spänd sadelgjord.
Stoppningen dock framtill kan vara lite tjock/ fel för honom, eller så är det att han är dåligt musklad baktill som gör att det fattas en bit där som normalt sett skulle lyfta upp sadeln lite baktill.
Också så höjer han ju ryggen lite abktill när han rids, då komemr sadeln även upp baktill lite.
På Sharpman när dom provade ut den 'på mig' så att säga så frågade jag också ang, det här med bakvikt och när man ser sadel från sidan och dom sa att det är inte hur det ser ut som är viktigt, utan hur jag själv hamnar i den, vilket ju är sant.
Många sadlar kan se ut på allehanda sätt, men det är ju hur man hamnar i dom som är det viktiga och det kan man ju inte alltid se fårn bild utan ryttare på.
Den här tyckte jag personligen dom la fel när jag skulle prova den (ungefär som den ser ut på honom nu,lite i bakvikt) och det var då jag frågade om vad som spelade roll.
Den här visade det sig att ryttaren hamnar i jämnvikt i väldigt bra trots att det ser ut som den är i bakvikt, jag vart ju själv förvånad.
Men...den ska ju ändå kollas av utprovare innan köp men vi får väl se...jag gillar inte formen på bossorna men det går ju ändra som tur är.
Det vart som en uppsats och lät drygt, det var inte meningen haha...mer bara att jag ville dela med mig av det jag lärt mig nyligen.
Citat från där "jäkla dumheter med att alla hoppsadlar är i bakvikt nuförtiden...det är ju hur man hamnar i dom som spelar roll inte hur det ser ut utan ryttare" vilket jag först reagerade på men sen insåg var sant ju!
Jag längtar till efter Påsk när Olof från Ingdams kommer ner och måttar en Butet *love*
Tills dess får jag väl stå ut med...nån acceptabel sadel...
Han är lite knepig min kille....