Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Hade sadelutprovare ute till min häst och köpte efter det dressyrsadel prestige modena. Den låg bra och är trevig att rida i, men som alltid ett men.
Jag vill ju ha en hoppsadel också, vad ska jag leta efter?

Det som låg bra på han var prestige modena eller albion slk, är deras hoppsadlar byggda likadant?

Ledsen att jag kapar dressyrsadel tråden med en hoppsadel fråga...

Ingen som vågar ge sig på ett svar?

kl

Någon som vet ungefär hur många grader en Wellington Elite fit4 motsvarar?
Och tror ni att det är någon idé att prova en sån på denna rygg?

DSC04023.jpg

DSC04017.jpg

DSC04021.jpg

Äldre bild utan fölmage
DSC03281.jpg

Skulle bli mycket tacksam om någon ville råda :bow:

*kl*

oh vilken bra tråd!! precis vad jag söker!

Håller på att få tag på en sadelinpassare som jag har haft här innan då det blev en Wintec Cair 500 Dressyr, men nu letar jag efter en ny. Vill nog ha en lädersadel med ullstoppning denna gången.

Några bilder på hästen, hur tycker ni han ser ut i ryggmuskerna? Jag känner att han behöver tränas upp lite mer, har vilat en liten period nu i vinter men är på gång efter 2 feb. Ursäkta för dom dåliga bilderna, lite vinklade..

i fart, ser liite mer över ryggen här

Funderar på Globus eller Pfiff

KL

I am back!!!

Japp, min stora svarta har jag kvar och det är fortfarande aktuellt med dressyrsadel.

Dock så låg inte albionen bra på honom så vi får testa andra märken, skall ta lite nya bilder på honom oxå.

KL

Hej!
Orkar ni en till? :)

Jag leter ny sadel. Min häst har på senare tid förändrats mycket i kroppen, så jag är lagom förvirrad hur han egentligen ser ut :p Igår så fotade jag hans rygg och.. ja, vad tycker ni? Han är en ganska nätt modell på häst men ändå med relativt bred rygg. Vad tror ni kan vara värt att testa?

mobilbild.
DSC00254.jpg

ingen? :(
Sadelinpassaren kommer på onsdag och skulle ha med sig Globus- sadlar (några Clic) och Pfiff och sen även några beg. Återkommer med resultat iaf

Ingen som törs råda angående min heller??

Skulle behöva veta om det är helt meningslöst att testa, innan jag kör en massa mil för att hämta sadeln och sedan måsta köra alla milen och lämna tillbaks den igen om det är katastrof...
Jag ska i så fall hämta sadeln i helgen.

Nu är jag ingen expert på sadlar... Men jag tror att Pfiffen kan bli för lång för din häst som ser ut att ha ganska kort rygg. Globus har jag inte någon erfarenhet av. Någon annan kan säkert svara dig bättre.. :angel:

Vet tyvärr inte hur vid en fit 4 är.. Däremot undrar jag om en Wellington kanske blir för svängd för din häst, den ser ut att ha ganska rak rygg?

Mina erfarenheter är:

För rakare rygg:
Kieffer
Henry De Rival (den jag provade var sned i bommen)

Mellan:
Wintec

För svängd rygg:
Hubertus
Hrimnir
Jackson
Knights
Stubben
Clobus Click
Bates Innova

Har provat Sensation G4 och star treek bomlöst men dom gled på min häst. Kieffer blev mitt val och där har jag provat Orphee, Munchen, Hamburg och köpte till sist en Aachen.

Det är inte lätt det här!

Vi hade en Wellington 4 hemma för prov men den passade inte då den var för smal. Jag vet inte hur många grader den är men man får in 3½ fingrar i kanalen iallafall. Vet inte om det hjälper dig något, kanske att jämföra med en annan sadel. Jag har även ett fullblod som ser ut ungefär som din i rygglinjen och Wellingtonen var alldelles för böjd för honom, gungade som en gungstol!

ok, har nu 17" i min Wintec, men undrar inte om Globus är för svängd då.. hm, ja återstår att se. Mailade sadelinpassaren massor med bilder oxå :)

+Zebban

Tack så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter! :bow:
Jag struntar i att åka och hämta sadeln, jag har även på känn att den är för smal. Jag hade dock fått för mig att den var ganska rak i bommen men det är mycket möjligt att jag minns fel.
Så letandet får fortsätta på annat håll... *suck*

Inser nu att det är nog bättre att hänga på i den här tråden, än den gamla jag puttade upp... :o

Jag letar dressyrsadel, har provat en Stübben Avalon som låg bra på hästen, men skulle för egen del vilja testa några till. Har ganska långa ben, och gillar djupa sadlar.
Vi har också provat en Prestige Versailles (hopp) som ligger bra.

Så jag vill gärna ha tips på dressyrsadlar som liknar dessa i bommen (och har plats för en ganska hög manke), innan jag bestämmer mig.

Kastar mig in lite... Jag har egentligen en dressyrsadel men tycker den är svår att rida i. Den är rätt flat och små stöd (Jessica olympic). Skulle vilja ha en djupare sits och större stöd - utan att det blir för mycket! Har provridit en Wintec IW och det var hemskt! Satt som i ett skruvstäd. Jag har ganska korta ben i förhållande till min längd, den var nog gjorda för längre personer...

Pålle har mycket manke och stora bogblad (fullblod). Han är rak men det sluttar upp mot korset (ej överbyggd eller i så fall max 1 cm, snarare bristen på ryggmuskler som gör att det sluttar så mycket just nu). Blir rakare vid arbete.

Jag funderar på att testa Kieffer men hur är de egentligen att rida i? Vissa som jag sett ser ju ut som fåtöljer :o :p Jag kan åka till en butik med sadelutprovare men jag skulle aldrig göra det utan att ha en egen åsikt - ibland vill de hellre sälja än prova ut korrekt.

Kieffer = "musdödare"... alltså inte sköna att rida i ;)

Svårt att föreslå sadlar utan att ha sett ens en bild på hästen. Ta hem lite olika raka sadlar och prova?

knapplån

Jag skapade en sadeltråd till min unghäst, då rekomenderade dom flesta mig en Albion K2...så idag hämtade jag ut ett stycke paket med just en Albion K2. Till denna häst:

ryggalbion.jpg

Då ska iaf inte jag leta albion k2, såvida den inte råkar ha plats för 2 ggr så stor manke :p

feel: det lät ju mindre kul :o haha. Jag har inte provsuttit dem, bara kollat vad som passar andra hästar med raka ryggar och manke.

Väldigt omusklad efter lång vila, skulle precis sätta igång. I dagsläget är han mer musklad.
12_60019358.jpg

Extremt exempel på hur ryggen blir rakare vid arbete? :p Är taget i februari.
4-11.jpg

Albion Legend K2 va det som alla skrev när jag frågade om sadel när jag la ut typ ett 30 tal bilder på pållen, så jag tänkte jag kunde väl dra hem en o testa iallafall...men njae...det verkade ju inte gå...
låg inte alls an baktill. Nu va det visserligen lite för vid så den dök fram, men när jag lyfte upp den lite framtill så tyckte jag ändå den var lite bananformad upp i luften baktill. Men jag provade snabbt och hastigt på stallgången utan att spänna gjord eller dylikt.
tror inte det blir den tyvärr.

*kl*

Nu har jag en Pfiff Amaretto Dressyr hemma i stallet på lån som jag ska bestämma mig över om jag ska köpa. Sitter kanon för både hästen och mig, men ska ta en l
ängre tur imorrn så jag verkligen får känna mig in i den :)

Helt ny, så man får trycka på kåpan för och se hur den är skuren

MEN! även mig Wintec satt perfekt, så man är lite klyven. Fast visst, jag behöver en ny sadel känner jag, Wintecen köpte jag för 8 år sedan..
Bild från ikväll

ska ta lite bilder imorrn när den är på hästen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 563
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka