Skriver om, var för trött igår. Jag kontaktade England och berättade lite hur jag upplevt ridningen med sadeln. Jag har bara suttit i den 4 ggr, sedan har hästen fått lite ledigt nu. Den ligger lite uppepå och släpper bak och åker lite åt sidorna när man rider. Inget konstigt eftersom dom flesta sadlar gör det på honom men ändå. Men dom sa att vi skulle rida utan schabrak så bossorna formar sig men därefter bara rida med en tunn vojlock i bomull för hans rygg blir så platt och ingen sadel ligger stilla pga schabrak. Okey jag förstår ju att vissa material eller så kan påverka och paddar vet jag ju sedan innan inte riktigt funkar på honom men jag kommer inte permanent sitta och rida hästen utan schabrak :-p Fick nästan återhämta mig ett dygn av panik med mina matchningsnörd panikångestattacker :-p Hur som helst köper jag ju att man kan rida utan nu i början så den formar sig, och igår va det medryttarens dags så vi skrittade utan och hon tog kanske 10-15 travsteg. (såklart hade han fått ett litet sår i hagen så vi valde att ta det lugnt) Idag vilar han.
så här uppepå ligger sadeln utan ryttare (och typ nästan allt vi provat)
Lite bakvikt stilla (men bossan följer ju iaf rygglinjen då)
och här i rörelse, det lilla lilla som han travades,,,utan krav. Här är den inte i bakvikt.
Men den verkar väl komma ner under ridning fastän den sitter illa innan. Men den lättar ju bak då, men det kanske den måste göra eftersom han blir så överbyggd i vissa lägen. När han är i riktigt arbete höjer han ryggen mer och blir rakare. Men han pendlar ju så otroligt mkt från gång till gång i styrkan.
Ja jäklar vad den lättar! Lite felsökning?
-För mycket stoppning i fronten?
-Hur många fingrar får plats i mellan framvalv o manke?
-Ser ortspetsarna ut att ligga parallellt med hästens lutning där ortspetsarna bör ligga, eller smalnar det av nedtill?
-Hur ser avtrycken ut på hästrygg o undersidan av sadeln efter ett pass?
- kanar sadeln fram?
-är den för trång i själva kanalen framtill vid mankmuskulaturen eller är det själva bommen som är för smal i midjan i höjd med stigläderskrämpan?
Det man kan åtgärda på en sån här sadel är ju att bända ut den max en bomvidd om man misstänker det, plocka ur stoppning eller... tja inte så mycket alls. Vad säger de som måttat sadeln?