Tycker att du nog haft extrem motgång isåfall på alla sätt ...Jag kan ju bara svara för mig själv, men hobbyryttare som jag är så försökte jag bara köpa mig fri från "sadelproblem". Och som med så mycket annat, så har jag lärt mig den hårda vägen . Jag har aldrig haft en så dåligt passande sadel till min häst, som den måttbeställda. De sadlar jag provat ut själv, har passat så mkt bättre, även att några av dem varit aningens långa för hästen.
Har tidigare i mitt liv använt mig av sadelutprovare endast två gånger, en gång till min foderponny. Jag hade iof redan köpt sadeln (som var min allra första sadel) och som låg helt ok, men denne sk utprovare/sadelmakare menade att hon skulle stoppa om sadeln = katastrof. Den blev så hårt stoppad att lädret nästan sprack och så smal att den inte gick att ha på hästen. Där lärde jag mig faktiskt ganska mkt. Andra gången var för 6½ år sedan, och det var första sadeln till min nuvarande häst. Sadeln låg väl ok, men jag anser att man skulle tänkt annorlunda än vad de utprovarna tänkte, då min häst bara var 3 år då.
Så nej, lyssna inte på sadelutprovare gå på magkänslan. Känns det ok, är det ok (tillräckligt iaf), och känns det inte ok, nä då är det jäklar i mig inte okej heller ...
Ang utseendet. Hela hästvärlden är ju så modefixerad. Och så även med sadlar, vissa sadelmärken är mer "inne" än andra i olika perioder. Och hux flux kan den sadel som nyss var ful helt plötsligt bli snygg. Men jag tror för den sakens skull inte att folk väljer en snygg sadel som inte passar, framför en ful sadel som passar .
Själv valde jag ju en sadel som ska vara bra, och är långt ifrån toppen på modelistan . Men inte hjälpte det....
I min erf så kan man någorlunda passa ut sadlar själv och sen dessutom tar hjälp av en renommerad sadelutprovare så brukar det inte bli så fel .... Men utifrån vad du redovisar på bilderna så ligger ju sadeln öht inte ens tillnärmelsevis bra på hästen. Jag hade förväntat mig att den måttbeställda dyra sadeln blir utbytt /kompenserad i ditt läge . Tror inte sällan det blir jättefel med måttbeställda sadlar som ska specialas efter exakt mått på hästen just där och då tyvärr .... Jag tycker det är stor skillnad på det och de som snarare ser till allmän passning och hur en sadel kommer funka på hästen och ligga bra, hästen gillar den, ryttaren trivs i den osv , och samtidigt tillpassas så bra i grunden att några ändringar i hästen i sak inte gör att sadeln ligger illa för den skull såtillvida att den behöver bytas/är fel .
Senast ändrad: