Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Den sadeln är för liten för dig...

Kan du hitta någon Jaguar CC att prova? 17,5 räcker nog, de är rymliga. Håller annars med feel om hennes förslag. Du kan hitta gammla och fula men fullt funktionsdugliga Childeric för ett rimligt pris. Passier är också jättebilliga och håller för evigt.

Vad har du för gjord?? Magen lär dra fram sadeln även om den ligger bra på ryggen.

Prestigen såg ut att glida, och lite liten åt dig.

Och jag tycker att ryggen ser rakare ut på sista bilden än tidigare.

Finns det inte någon Röösli, Passier eller childeric att prova? Dessa sadlar är oftast väldigt lättinpassade av någon märklig anledning.

jo den var både liten, guppade och gled fram...

jag har hört efter röösli och childeric men enligt åf här så använder inga här de sadlarna, de verkar vara mer poppis på andra ställen än i snåla småland :p

passier har jag inte frågat efter, får kolla det imorgon när jag ska dit och lämna tillbaka de andra sadlarna...

jag tyckte också den såg rakare ut på den här bilden, knas :p

2012-07-23_131116_500d42369606ee45dd0000a7.jpg

en till ryggbild från idag...

Den sadeln är för liten för dig...

Kan du hitta någon Jaguar CC att prova? 17,5 räcker nog, de är rymliga. Håller annars med feel om hennes förslag. Du kan hitta gammla och fula men fullt funktionsdugliga Childeric för ett rimligt pris. Passier är också jättebilliga och håller för evigt.

Vad har du för gjord?? Magen lär dra fram sadeln även om den ligger bra på ryggen.

jupp den är för liten, know that!

verkar värre med jaguar cc... kollat runt men icke... ska få prova en till deep seat men 17,5 nästa vecka, men kanske ingen mening? vet dock inte bomvidden på den...

har inte använt min vanliga gjord när jag provat, utan en vanlig enkel. ska köpa en eri* l* tix**a*t-gjord men ville vänta tills jag köpt sadel då stropparna är olika långa på olika sadlar och jag vet inte vilken längd jag ska ta då (har 70 på nuvarande)

anky painted black, är det något som är värt att prova?
en bekant ska sälja sin...

Prova allt du kommer över!

Passier är ju väldigt vanliga sadlar och brukar finnas överallt.

Prova allt du kommer över!

Passier är ju väldigt vanliga sadlar och brukar finnas överallt.

är det någon särskild modell jag ska kolla efter? och vilka bomvidder är intressanta? :) åf är lite virrig så man får ha lite koll själv vad som motsvarar vad... :angel:

Grand Gilbert och Optimum har PSbommen, som sagt brukar de vara lite rakare men trots de ligger de väldigt väl på många olika hästar. Ridskolan här har en GG och den funkar på nästan alla ridskolans hästar. Min Optimum har också funkat på alla vi provat den på, förutom en som är extremt rund. Samma med Röösli och Childeric, finns ju några nätshoppar som skickar sadlar på öppet köp också.

27,5 är ungefär normal bom i Passier, men de är ganska trånga så försök få tag på en som är minst 29 iaf. De går att bomändra.

Grand Gilbert och Optimum har PSbommen, som sagt brukar de vara lite rakare men trots de ligger de väldigt väl på många olika hästar. Ridskolan här har en GG och den funkar på nästan alla ridskolans hästar. Min Optimum har också funkat på alla vi provat den på, förutom en som är extremt rund. Samma med Röösli och Childeric, finns ju några nätshoppar som skickar sadlar på öppet köp också.

27,5 är ungefär normal bom i Passier, men de är ganska trånga så försök få tag på en som är minst 29 iaf. De går att bomändra.

ok tusen tack :) hoppas på bättre lycka med passieren i vår lokala ridsportbutik.

ska också till b*rj*s och se om de kan ha något begagnat inne, kanske har tur med röösli/childeric där, vem vet :)

gick både bra och dåligt hos åf idag... det fanns 3 st passier gg och ev 1 st optimum men samtliga var utlånade på prov. alla var beg. hoppas att ingen blir såld :p skulle iaf bli kontaktad när de var återlämnade...

b*rjes hade ingenting. men det var också en vild chansning!

idag har jag provlagt en passier optimum på pålle, som en i stallet hade...
den här vet jag inte om den är specialmodell (den har exempelvis speciella knästöd)... den är hur som helst väldiiigt vid! prövade trycka ned sadeln för att se och redan då närmade den sig manken mkt.

iaf, såhär låg den:
2012-07-25_175133_501036319606ee295f00043b.jpg

2012-07-25_175154_501036359606ee4c8500001d.jpg

2012-07-25_175229_5010362cddf2b327a400000e.jpg

2012-07-25_175215_50103628e087c37ad80000e6.jpg

en till ryggbild (tjock betesmage...):
2012-07-25_180622_5010362ee087c31a2c000021.jpg

Alltså, ta inte detta fel nu. Men din häst är så himla tjock att sadelgjorden aldrig lyckas hamna/hålla sig på rätt plats:/. Av de sadlar du visat tycker jag att Prestige Venusen var den som låg bäst. Passieren hade nog inte ens varit bra om den legat på rätt ställe.

Alltså, ta inte detta fel nu. Men din häst är så himla tjock att sadelgjorden aldrig lyckas hamna/hålla sig på rätt plats:/. Av de sadlar du visat tycker jag att Prestige Venusen var den som låg bäst. Passieren hade nog inte ens varit bra om den legat på rätt ställe.

haha, jag vet att han är tjock när han släpper ner magen. dock så är ju magen inte alls så när han jobbar/rör sig öht. så det borde ju ändå bli rättvisande med de jag provridit? eller?

ska se om jag kan fota en ny bild idag... han har inte riktigt sådan gräsmage längre nu. :p

varför tror du inte på passier?

Passieren måste ligga för långt fram. Du säger att den var jättevid men ändå så ligger den i bakvikt. Prova att dra bak den en bit och se om det inte blir bättre.

Jag tror att Passieren kommer att ligga rakt på manken när den kommer i rätt position. Ca 1 dm längre bak.

KL

Någon som har/har erfarenhet av Henri de Rivel Austal? vad passar den för rygg osv. :)

KL

Någon som har/har erfarenhet av Henri de Rivel Austal? vad passar den för rygg osv. :)
Det undrar jag också :)

Sen undrar jag om någon har något att säga om Ordo Equester Venus ?
Har hört att den ska vara likadan som tekna men i läder (utav åf) men på andra håll sägs det att det är stora skillnader.

knapplånar mig själv...

idag jämförde jag min hästs ryggvinkel med min nuvarande sadel... och vinkeln där är nästan identisk med min hästs rygg. det blir ett liiiitet glapp på max 5 mm i mitten liksom. dock är min sadel för smal.

jag funderar på att värma om den bredare, tror ni den kan passa då eller är det dumt att lägga 1000 kr på det? :p

Ja den ser nog ut att ligga bäst av dem du visat.

ska bara kolla så inte bossorna är för takformade, i så fall så passar den ju ändå inte om jag gör den vidare... det är alltså en tekna dressyrsadel som vi har nu! vet inte om det finns ngn sadel som är "likadan" men inte lika takformade bossor, men fortfarande rundbossa?

*KL*

Någon som har erfarenhet av WOW-sadlarna? Och vet vad de kan tänkas ligga på i pris?

Ramlade över lite reklam för dom och de låter ju väldigt bra...!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 984
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama