Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försöker lära mig att programmera och har kört några kurser via appen "programming hub", har kört igenom några basic kurser för c++ och html.
Jag har läshuvud men extremt svårt att hålla fokus och memorera ren info, lär mig bäst genom att hitta fel och komma på lösningar. Om någon har tips på hemsidor, appar eller Youtube-klipp som mer fokuserar på problemlösning så tar jag tacksamt emot det
Ni som pluggar programmering, vill ni jobba med detta och på vilket sätt i så fall? Eller har ni nytta av det i ert nuvarande jobb/fritidsintresse?
Har upptäckte att det är fler än jag som försöker lära sig programmera. Så jag tänkte att vi kan ha en tråd för att tipsa varandra om bra webbsidor eller youtube-kanaler som förklarar hur man gör olika saker. Eller så kan vi hjälpa varandra när vi kör fast.
Jag har kört fast totalt i Java, hur man läser in textfil till array med objekt. Läsa in utan att det ska hamna i array har jag fått att fungera tidigare.
Någon som har tips på hur man gör med array?
I textfilen är det i stil med
VaruID; ID1
Produktnamn; Lynx
Produkttyp; Ridhjälm
Produktmärke; Back On Track
Pris; 1795
Lagerstatus; 10
VaruID; ID2
Produktnamn; Contour II
Produkttyp; Ridstövlar
Produktmärke; Ariat
Pris; 3249
Lagerstatus; 2
Jag har använt String för allt utom pris och lagerstatus, så där tänker jag att använda parse när det behövs.
Varken kurslitteratur eller föreläsningar har tagit upp något om det. Har inte hittat någon youtube eller sida på nätet som förklarar det så jag förstår.
Lite osäker på exakt var skon klämmer när man inte har koden (eller skrivit Java på flera år) men tänker:
1) Initialisera en tom array
2) Läs in textfilen
- Det är här det blir lite suddigt i minnet på hur Java läser in textfiler men tänker att
3) Du läser in 7 rader i taget, plockar ut objektets värden, skapar ett nytt objekt med dessa värden, lägger in detta objekt i arrayen du skapade tidigare därefter upprepa tills alla rader är slut, så tänker någon form av loop?
// Dessa saker används senare i programmet också
static int counter = 0;
static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100];
static Scanner scIn = new Scanner(System.in);
static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke;
static int pris, lagerStatus;
public static void main(String[] args) throws IOException
{
BufferedReader reader;
try {
reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt"));
String line = reader.readLine();
while (line != null) {
RidsportKlass ridArtikel;
ridArtikl = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6]));
ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;);
counter++;
}
}
// Dessa saker används senare i programmet också
static int counter = 0;
static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100];
static Scanner scIn = new Scanner(System.in);
static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke;
static int pris, lagerStatus;
public static void main(String[] args) throws IOException
{
BufferedReader reader;
try {
reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt"));
String line = reader.readLine();
while (line != null) {
// String[] ridsportArray = line.split(";"); Tror jag behöver ha med detta, samt göra något med det med resp. del i arrayen
RidsportKlass ridArtikel;
ridArtikel = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6]));
ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;);
counter++;
}
}
Hmm, jag är alldeles för dålig på Java och dess filhanteringsfunktioner, men funderar på om du kan läsa in hela textfilen i/som en sträng istället för att läsa in rad för rad. Sedan köra split med "\n\n" som för att få ut varje artikel i varsin sträng i en array, och från varje av dessa strängar splitta både en och två gånger till för att få ut varje rad uppdelad i två?Så här har jag försökt men får det inte att fungera, så jag har tänkt något fel. Sen behöver jag också dela upp infon från respektive rad tror jag. Så att varuID; och ID1 splittas.
Visar lite av koden
// Dessa saker används senare i programmet också static int counter = 0; static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100]; static Scanner scIn = new Scanner(System.in); static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke; static int pris, lagerStatus; public static void main(String[] args) throws IOException { BufferedReader reader; try { reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt")); String line = reader.readLine(); while (line != null) { RidsportKlass ridArtikel; ridArtikl = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6])); ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;); counter++; } }
Programmering handlar mycket om att kunna isolera problem, lösa dem som separata problem och sedan koppla ihop.Missade lite när jag skrev in det i forumet.
// Dessa saker används senare i programmet också static int counter = 0; static RidsportKlass ridsportArray [] = new RidsportKlass[100]; static Scanner scIn = new Scanner(System.in); static String varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke; static int pris, lagerStatus; public static void main(String[] args) throws IOException { BufferedReader reader; try { reader = new BufferedReader(new FileReader("Ridprodukter.txt")); String line = reader.readLine(); while (line != null) { // String[] ridsportArray = line.split(";"); Tror jag behöver ha med detta, samt göra något med det med resp. del i arrayen RidsportKlass ridArtikel; ridArtikel = new RidsportKlass(ridsportArray[0], ridsportArray[1], ridsportArray[2], ridsportArray[3], ridsportArray[4],Integer.parseInt(ridsportArray[5]), Integer.parseInt(ridsportArray[6])); ridsportArray[counter] = new RidsportKlass(varuId, produktNamn, produktTyp, produktMarke, pris, lagerStatus;); counter++; } }