Vi med rexar

Sv: Vi med rexar

Jag har köpt min på DogFun i Malmö men de finns på nätet också.

Ika som väger 2,9 kg har en i strl xs.

Såg en sån på djuraffären idag när jag var där.. Frågan är om min store pojke får plats. Kasnke får ta med honom dit och prova.:D

*kl*

Jag har två crex honor. En gammal pensionerad avelshona som flyttade till mig då hon var mobbad i katteriet. Hon kom hit med bitsår avbitna morrhår och lite tillbakadragen. Nu ett år senare är allt det där borta och jag tror hon njuter av sitt lugna panshisliv här hos mig.

Till henne köpte jag en liten sällskapsdam förra sommaren. Svea är ett litet kryp som gillar att vara ute och springa så att dammet ryker, men samtidigt är det läskigt så det är tur att matte alltid är med så att man kan springa och gömma sig. Hon är fullständigt besatt av mat, vilket man inte kan tro, hon ser ut som djuren gör ibland på animal police och min ömma moder brukar tala anklagande till mig om hur hemsk jag är som svälter min katt bara för att jag tycker vilthundsmodellen är vacker.

när vi ändå är inne på diskutionen rexar, jag har en crex hona jag har gärna hade viljat ta en kull efter. När hon var liten hade hon tät sammetslen päls över hela kroppen, sedan fick hon lockar på hela kroppen förutom nacken, och i julas föll lockarna av från ryggen. Så hon har nu en rand från mellan öronen och bak till svansen där hon fortfarande endast har sin tunna täta bäbispäls. På sidorna har hon lockar men ganska kort päls. Hon är idag 10 mån. Hon är korrekt i övrigt. Men har hon för dålig pälskvalitet för att avlas på? Har förstått att det tar lång tid för deras päls att utvecklas men undrar om den korta pälsen i dagsläget gör att jag bör kastrera på en gång?

Först tyckte jag verkligen inte om utseendet hos rexar - men med denna tråden har jag börjat utveckla en skräckfascination ;) Jag tror att jag någon gång i mitt liv MÅSTE ha en rex. Ju elakare de ser ut dessto bättre :D

Det är något väldigt intressant med deras utseende. Lite kontsigt att jag plötsligt fallit för det när jag tidigare bara varit intresserad av Birmor och Norsk skogkatt + liknande raser (av raskatterna d.v.s.). Semilånghårigt.

Men nä, nu ska det någon gång bli en rex :D

En rex med dålig päls måste kunna väga upp med en grym typ eller extraordinär stamtavla för att den ska vara lämplig i avel. Cornish rex har väl inte direkt några problem med smal avelsbas så helst ska ju katterna ha både päls och övrig typ.

jo, det är lite så jag tänker, att rasen ändå är så vanlig, så att hon skall vara helt korrekt om jag ska avla. Men man kan alltså bedömma redan innan hon är året att pälsen är dålig? Nu menar jag inte naken, men hon saknar de där stora vågorna och har mer stubbaktig päls där, men detta gör att hon borde kastreras?

Nej, du behöver inte kastrera henne nu. Du kan avvakta och se hur pälsen utvecklar sig. Det kan ta tid.

Nu kan jag inte CRX men min devonhona har precis fått ordentlig päls nu, drygt ett år gammal.
Jag hade avvaktat om det bara var pälsen det hängde på.

Sol: ok, tack för svar!

R: ja, jag är ju inte så duktig, men päls är ju en sådan sak jag kan se. Men hon har inga defekter såsom böjd svans eller så i varje fall. De enda jag har att jämföra med är min pensionerade avelshona (som hon är snyggare än) och den pensionerade avelshanen jag hade ett tag. Jag borde ju verkligenn ta mig till en utställning med henne. Tänkte bara om det fanns något på henne som gjorde att jag klockrent kunde se att hon inte dög, dumt att låta henne gå fertil och löpa i onödan

Åh, mitt användarnamn kommer från min gamla älskling (dock annorlunda stavat) från något som borde vara samma kull från My Little Cats. Har numer en Kattitzi från samma ställe, då Texas (som vi kallade henne) dog bara några veckor efter att vi fått henne (medfött fel, kroppen producerade inga vita blodkroppar).

Sitter med gråten i halsen och tittar på bilderna i tråden. Jag hittade min älskling död vid vägkanten i torsdags då jag var på väg till bussen. Hon hade då varit borta ett par dagar, vilket aldrig hänt förrut.. Vi bor i ett lugnt villaområde, men hon har på något sätt tagit sig ner till "stora vägen" en bit bort, och där blivit påkörd..

Jag trodde inte att det kunde hända henne. Och ändå så gjorde de det.

R.I.P Kattitzi
Du är saknad!

Intressanta raser(eller är det två varianter av samma ras?)!
Jag förundras över hur olika de kan se ut, alltså två devon, vissa har jättelång nos och andra jättekort. Eller är det kameran som luras?

Intressanta raser(eller är det två varianter av samma ras?)!
Jag förundras över hur olika de kan se ut, alltså två devon, vissa har jättelång nos och andra jättekort. Eller är det kameran som luras?

I tråden visas två olika raser, Devon Rex och Cornish Rex.
Devon har korta nosar, Cornish har långa. ;)
Vilka katter anser du har korta respektive långa? :D

Kollade bilderna igen:)

Tyckte nog att ex.vis Sols kisse hade lite kortare nos än andra devon, men det är ju så svårt att avgöra på bild. Ibland ser mina somali ut som perser på foto!

Är det stor skillnad på päls också? Vissa ser ju väldigt kortpälsiga ut? Och öronstorleken, är den mycket större hos cornish?

Hur har de tagits fram, och vilka raser är de besläktade med?

Haha, nu snor jag en massa tid för er om ni ska svara på allt;). Vissa drag hos dem har växt på mig, ska läsa lite mer om dem. Finns det nån bra hemsida, eller är det bara att googla?

Ha det, mvh Findus och Molly

Pälsmässigt finns både bättre och sämre exemplar bland både devon rex och cornish rex. Bra pälsade devon/cornish har päls över hela kroppen. Kort och vågig päls. Cornish rex ska ha "tvättbrädevågig" päls och de saknar helt täckhår. Devons kan ha allt från tvättbrädevågig päls tills löst vågig päls och de får ha täckhår (jag föredrar lite täckhår, en gång i tiden sade standarden att de skulle ha täckhår). Devons har i regel mer rufisgt/busigt vågig päls. Inte så ofta tvättbrädevågig päls.

Båda raserna ska ha stora öron. Här har du en devon med ordentliga lurar. Det som skiljer raserna åt öronmässigt är att cornish ska ha sina öron högt uppe på huvudet. Ofta är de smalare i öronbasen än de hos devon rex, men enligt standarden ska även cornish-öron vara breda i basen.

Devon rex ska ha sina öron placerade lågt på huvudet och det ska finnas mycket mellanrum mellan öron.

Typmässigt är det lite blandat hos devon rex, man har arbetat länge med att bredda avelsbasen och det har typen lidit av. En del katter har längre nosar än andra men standarden föreskriver en kort nos.

Cornish rex härstammar från en engelsk huskatt vid namn Kallibunker och devon rex härstammar även den från en engelsk huskatt, Kirlee. Cornish rex är äldre än devon och när man fann Kirlee parade man först honom med cornish-honor eftersom man trodde att han var lockig pga. samma gen som cornish men han lämnade bara rakhårig avkomma med cornish rex. Han bar alltså på ett annat lockighetsanlag och man började arbeta med att skapa en ny ras baserad på Kirlees typ.

Devon och cornish är alltså besläktade med varandra eftersom de samavlades en kort period. En gång i tiden fanns det "dubbelrexade" katter dvs. sådana som bar på både cornish- och devon-genen i dubbel upplaga. Sådana kan säkert finnas idag också, men jag känner inte till några.

Raser som använts för att utveckla båda raserna är bla. burma, brittiskt korthår, huskatter och siameser. Inom devon-aveln har man använt perser rätt så frekvent och i USA har amerikanskt korthår varit en populär utparningsras. Abessinier har använts lite inom båda raser.

När det gäller devon rex så parar man fortfarande ut med andra raser för att bredda avelsbasen, detta sker väl inte just hos cornish rex nu längre.

Det finns en del att läsa på dessa sidor:
Nordiska Rexringen
The Devon Mine
DevonPlanet

Jätteintressant läsning!
Men vad många raser att hålla reda på! Hade nog inte trott att chillaperser var inblandat, men nu när jag sett bilder, så finns det lite kvar, kanske;) Nånting i blicken. Jag har fastnat för de här små vita(?) devon rexarna, som har lite mer päls. Den maskade är också jättefin. Båda raserna är ju fina, men jag har lite svårt för alltför långa nosar...än så länge, jag kanske lär mig älska dem! Hade gärna kollat in dem i verkligheten, i hemmiljö, det är väl då man kan se helheten.

Hade varit kul att höra hur ni valde rasen. Var det kärlek vid första ögonkastet?

Mvh FoM

Du kan ju kika på Nordiska Rexringen och se om du hittar någon uppfödare i närheten som du kan hälsa på. Det finns 3 st otngade vita devon rex-bebisar i Köpingebro just nu. :angel: Inte jättenära, men överkomligt.

Jag kan inte påstå att det var kärlek vid första ögonkastet. De första devon rexarna jag såg var en kull på 3 st nästan nakna kattungar (de hade nyss fällt kattungepälsen) och de var nog de fulaste katter jag hade sett tyckte jag då. Jag gav rasen en chans till och åkte hem till en uppfödare i närheten och då blev jag "kär". Tingade en kattunge omedelbart och hämtade henne efter en vecka eller så.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 339
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 956
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar