Andromedae
Trådstartare
Verkligen!Bästa och sämsta; eget ansvar för allt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkligen!Bästa och sämsta; eget ansvar för allt
Gårdscrossfit!
LBKVi är i research-fasen för att flytta vår höförvaring från maskinhallen till ett utrymme i ladan (vilket är byggnaden som rymmer hästarnas ligghall, virkesförråd och lite annat). Som en del i det behöver vi fundera lite på brandskyddet.
Jag har hittat de här rekommendationerna från LBK, men är det något mer jag borde kolla upp? Tips mottages tacksamt.
Tack! Tänkte väl att du skulle ha kollLBK
För hästarnas skull; nej. De kan utrymma sig själva från en ligghall (normalt sett, om de har en rimlig hage). Inga byggnadstekniska anpassningar krävs. Hos mig sitter foderlada - ligghall - stall ihop (i den ordningen) men stallet är en egen brandcell. Övriga närliggande byggnader är alltså en sak att fundera på. Försäkringsbolagen brukar kunna ge bra råd också
Ja det är EI60 du vill ha för att det ska vara en brandcell. Om du inte vill ha annat än godkänt klassat element så behöver du ingen brandklassad dörr. Rekommenderar det alltid dock, ofta är branddörrar även säkerhetsklassade = bra för/mot inbrott. Jag hittade min begagnad foderkammare behöver klassad dörr för där är fodret det brandfarliga (om det är mer än 10 m3 grovfoder/strö).När ni ändå är inne på det här med brandsäkerhet
Behöver byta dörrar till sadel- och foderkammare. I sadelkammaren har vi el-element, inga andra elektriska installationer. Båda rummen är byggda som brandceller. Är det branddörrar som gäller för båda utrymmena? El60? Stål/plåt? Tar tacksamt emot tips
Behöver gå att montera ett Yale Doorman kodlås och idag har vi kattlucka i sadelkammardörren och det ställer ju till det...
Har för övrigt genomfört ett litet test som än så länge gett lovande resultat!
Har satt upp solcellslampor på ett par hagstolpar (utsidan av hagen), för att göra det enklare att orientera sig när det är mörkt. Hade inga stora förväntningar, men de har trots februarivädret funkat finfint! Så nu lutar det åt att jag ska komplettera med lite fler lampor framöver.
Ni kanske vet här inne, men hur hittar man en gård att hyra? Med en seriös hyresvärd. Helst i skåne..
Vad valde du för kliborste? Vanligt borsthuvud?Idag har jag satt upp en kli-borste i ligghallen och en lampa på baksidan så vi slipper mocka med pannlampa där vi nyligen grusat. Jag är allergisk mot att mocka med pannlampa
Visa bifogad fil 139352
En gammal sopborste vars skaft gått avVad valde du för kliborste? Vanligt borsthuvud?
Najs! Har funderingar på något liknande, men med två storhästar och en shettis har jag fastnat lite på vilken höjd jag borde sätta den ("stora" beslut ). Och så ibland funderar jag på om man skulle sätta en sådan där matta för att slippa tänka, men sedan återkommer jag till insikten att jag gillar gratis grejer bäst och nog tusan finns det någon gammal sopborste här hemma ...En gammal sopborste vars skaft gått av
Berätta gärna vad du får för svar. "Vår" ÅVC hänvisar till att det är producentens ansvar. Vet inte hur de tänker att man ska lösa det praktiskt om leverantören finns i en annan del av Sverige eller tom utomlands?Jag ska roa mig med att maila till kommunen och se vad de tycker att jag ska göra med min ensilageplast. Har inte företag och insamling av förpackningsmaterial ska vara gratis för privatpersoner nu om jag förstått det rätt med en skyldighet för kommunen att ta hand om det