Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om en månad flyttar vi ut till landet!
Har så mycket planer, men samtidigt inga alls. Det här ska bli en fantastisk resa.
Åhhh, vad härligt!!
Det låter precis som det nog kommer vara hela livet på en gård, så är du ok med det så kommer det bli skitfint det där.
Vi har planer för en tioårsperiod (mer realistiskt en tjogoårsperiod) men prioriteringslistan ändras hela tiden och nytt tillkommer som tar deras plats.
Det är ett dynamiskt sett att leva måste jag säga.
Hur har flytten gått?Spolspilta och grusade hagar vid ingångarna (om det behövs, men det lär det nog göra) står högt upp på listan. Sen allmänt smidiga och rimliga lösningar för att slippa lägga oändligt med tid på ”runt-omkring-jobb” i stallet. Tex VATTENSLANG till vattenkaret ute. Jag har haft det otroligt tungjobbat flera år i nuvarande stallet så jag behöver inga avancerade saker för att vardagen ska bli lättare.
Själva boningshuset ska vi känna oss fram lite först innan vi gör en massa. Men visst finns det idéer redan nu.
Givetvis.Här är det ett svindyrt takbyte som är på gång.
600 kvm eternit-tak på stall och loge skall bytas ut mot plåt.
Givetvis regnar det.
Självklart.Givetvis.
Vi bytte tak på huset (själva) mitt under en värmebölja. Det var inte 10/10 det heller.
Självklart var värmen över när takbytet var klar också.
Bra tycker jag. Själva flytten i sig var apjobbig. Men så är det väl när hus ska tömmas, städas osv.Hur har flytten gått?
Jag instämmer, flytten var hemsk. Det är alltid minst dubbelt så mycket att göra som man tror...Bra tycker jag. Själva flytten i sig var apjobbig. Men så är det väl när hus ska tömmas, städas osv.
Vi har verkligen funnit oss till rätta här och det känns så otroligt bra.
Väntar fortfarande på att avstyckningen ska bli färdig hos lantmäteriet (borde bli nu i maj). Först kommer ägaren göra upp affären med köparen av all åkermark och sen görs vår affär klar. Gamla ägaren bor kvar i ett litet hus på gården till juni då de får tillgång till detas nya villa.
Så även om vi får göra vad vi vill för dem så känns det inte som 100% vårt än. Såklart. Det är det ju tekniskt sätt inte heller.
Det var en omställning att ha hand om hästarna 24/7 mot att vara inackordering, ställa klockan varje morgon och släppa ut innan jobbet osv. Men nu har jag landat i det också.
Hagarna är leråker delux märkte vi i mars, så det måste vi ha en plan för i höst.
Jag instämmer, flytten var hemsk. Det är alltid minst dubbelt så mycket att göra som man tror...
Förstår om det känns lite "on hold", men efter juni kommer du helt klart bara njuta!
Min omställning att ha 100 proc ansvar för allt gällande hästarna gick väldigt smärtfritt eftersom jag tidigare hade exakt samma ansvar men körde 10 km en väg för alla sysslor.
Det var en befrielse att göra allt hemma!!
Haha, exakt de väderförhållandena lyckades vi också tajma in när vi bytte stalltaket själva! Det gick åt MYCKET solskyddsfaktor och vatten den veckan…Givetvis.
Vi bytte tak på huset (själva) mitt under en värmebölja. Det var inte 10/10 det heller.
Självklart var värmen över när takbytet var klar också.
Spolspilta och grusade hagar vid ingångarna (om det behövs, men det lär det nog göra) står högt upp på listan. Sen allmänt smidiga och rimliga lösningar för att slippa lägga oändligt med tid på ”runt-omkring-jobb” i stallet. Tex VATTENSLANG till vattenkaret ute. Jag har haft det otroligt tungjobbat flera år i nuvarande stallet så jag behöver inga avancerade saker för att vardagen ska bli lättare.
Själva boningshuset ska vi känna oss fram lite först innan vi gör en massa. Men visst finns det idéer redan nu.