Vi med egen gård/stall

Idag har vi haft länsstyrelsen här på rutinkontroll (de hörde av sig i går eftermiddag och föränmälde sin ankomst). Det är första gången jag är med om något sådant och jag ska erkänna att jag var ganska nervös. Jag vet att både hästar och höns har det bra, men det är en gammal gård och vi är inte alls klara med hur vi vill ha det i stallet exempelvis (det blir man kanske iofs aldrig).

"Det ser väl bra ut det här" var den hårda domen. Blir intressant att få rapporten sen, såna texter har jag bara sett från andra sidan när jag själv jobbat med myndigheter.

Nu är jag redo att ligga still i soffan i cirka tre dygn, men det har jag absolut inte tid med 😅

Efter veckor med slit har jag nästan tomt hela ligghallen på halm. Fyfan vilket jobb :crazy:

1000019896.webp

Börjat måla gaveln på stallet också, kommer bli så fint! :)

Jag är mest överlycklig över att ha tagit träckprov på hästarna som visade negativt på liten+stor blodmask (PCR), spolmask samt bandmask (PCR) 🥳 Är otroligt nojig med parasiter i hagarna (och hästarna också såklart) och har ju haft en tråkig omsättning av hästar senaste 2 åren (3 nya på markerna). Sista hästen in råkade jag dessutom i all röra missa att avmaska vid flytten och hon är en import med okänd historia av träckprov och avmaskning. Dessutom hade jag gamla lådor liggandes så vet inte om jag eller labbet då missade att kolla bandmask även på hennes prov. Gör nog ett fullständigt prov igen om ett år och sedan får jag se. Min häst är ju 22 då så kanske man vill börja hålla koll oftare annars så brukade vi göra träckprov vartannat/vart tredje år när vi hade samma två hästar som konstant nollade allt. Min häst är inte avmaskad mot blodmask en enda gång sedan han flyttade hit 2012 tex och senast mot bandmask 2019.

Bifogade filer

• Screenshot_20250424_173826_M365 Copilot.webp
    Screenshot_20250424_173826_M365 Copilot.webp
    25,5 KB · Visningar: 7

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 969
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 647
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leverans cockerpoo med mycket pudel?
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31