Vi med egen gård/stall

Fyfan, lider med er stackare som verkar mocka för hand(?!). Jag köpte en bajsmaskin för några år sen. Definitivt min bästa vän efter vinter. Hade gått i sönder av att mocka efter 22 hästar för hand🥲

Jag mockar hela lösdriften varje morgon för att slippa megamockningsdagarna 😅 Har ju bara två hästar där nu och den andra sköter inackorderingarna. Det blir en skottkärra per dag vilken känns lagom.

Jag mockar hela lösdriften varje morgon för att slippa megamockningsdagarna 😅 Har ju bara två hästar där nu och den andra sköter inackorderingarna. Det blir en skottkärra per dag vilken känns lagom.
Jisses, bra jobbat.
Jag mockar ligghall två gånger per dag och det är typ 1-2 skottkärror, men hagarna ligger runt 1 ha styck så orkar inte mocka där varje dag, ffa inte vintertid med snö..

Gör ett ryck på våren och så mycket jag hinner/orkar.

Fyfan, lider med er stackare som verkar mocka för hand(?!). Jag köpte en bajsmaskin för några år sen. Definitivt min bästa vän efter vinter. Hade gått i sönder av att mocka efter 22 hästar för hand🥲
Skottkärra och grep 😅 svårt att räkna hem en investering på dammsugare och dylikt med tre egna och en inackordering.

Menar du att hela hagen bara är 1 kärra/2 hästar?

Jag mockar ligghallen varje dag, det är inte den som behöver vårmockas. Men jag står inte och mockar hage i snöstorm eller hackar loss bajs med barkspade, jag har helt enkelt inte orken. Bajset täcks dessutom hela tiden av snö, och i år har jag också slängt ut spån från ligghallen i hagen för att halkbekämpa.

Så när det tinar på riktigt, då drar vårmockningen igång så att alla lager av is kan smälta. Kratta och grep!

Menar du att hela hagen bara är 1 kärra/2 hästar?

Jag mockar ligghallen varje dag, det är inte den som behöver vårmockas. Men jag står inte och mockar hage i snöstorm eller hackar loss bajs med barkspade, jag har helt enkelt inte orken. Bajset täcks dessutom hela tiden av snö, och i år har jag också slängt ut spån från ligghallen i hagen för att halkbekämpa.

Så när det tinar på riktigt, då drar vårmockningen igång så att alla lager av is kan smälta. Kratta och grep!
Japp, men kanske 1,5 kärror i verkligheten då jag mockar ut enstaka högar från ligghallen på kvällen innan jag halmar lite. Men då slänger jag det rätt ut på gödselstacken så räknar inte det i skottkärremått.

Jag delar upp stora hagen på hälften ungefär för att slippa gå över hela och mocka under vintern. Så kan jag öppna upp det för stripbete närmare sommaren istället också.

Det gör man även med färre tycker jag 😅 Jag pajade mina axlar och min ländrygg förra vintern när dåvarande inackordering inte mockade alls och hade en stor häst som röjde runt mycket (min är stillsam och 155). Sedan skaffade jag en 0.5 häst som sällskap så att jag vet att jag orkar mocka ligghallar och runt stall o matplatsen även hela leriga vintern. Men ute i hagarna mockar jag när andan faller på vintertid även om jag helst hade haft allt mockat alltid men det blir oftast för tungt för mig. Bara att bära ut hö när det är lerigt hela vintern suger ju fan musten ur en, trots att mina hagar inte är leriga som söndertrampad grässvål utan främst mjukt och halt. Jag tycker dock det är värt för att skapa mer rörelse för mina två lättfödda som inte arbetar så prioriterar det istället.

Kratta är dock min bästa vän (en stor att göra högar där det passar och en liten till att kratta in i grepen) och att trimma ratorna så ofta jag kan så det är lättare att få upp!

Jag har bara ibland sommartid tillgång till en gammal åkgräsklippare så då prioriterar jag att klippa det som inte betas just då så är ju väldigt begränsad i redskap som kunnat underlätta tyvärr.

Jag försöker mocka hagen varje dag under vintern för att slippa megamockningen på våren. Orkar inte med det längre. Men det är så klart alltid högar som hunnit snöa över eller bli nedtrampade som man får ta allt eftersom det tinar. Men så mycket lättare att ta ut en kärra per dag under vintern än att hålla på jobba ihjäl sig när våren kommer.
Vi har sällan is i hagarna vintertid utan det är snö så oftast är det bara att skotta upp högarna.

Jag försöker mocka hagen varje dag under vintern för att slippa megamockningen på våren. Orkar inte med det längre. Men det är så klart alltid högar som hunnit snöa över eller bli nedtrampade som man får ta allt eftersom det tinar. Men så mycket lättare att ta ut en kärra per dag under vintern än att hålla på jobba ihjäl sig när våren kommer.
Vi har sällan is i hagarna vintertid utan det är snö så oftast är det bara att skotta upp högarna.
Hur stor hage har du? :)

Det gör man även med färre tycker jag 😅 Jag pajade mina axlar och min ländrygg förra vintern när dåvarande inackordering inte mockade alls och hade en stor häst som röjde runt mycket (min är stillsam och 155). Sedan skaffade jag en 0.5 häst som sällskap så att jag vet att jag orkar mocka ligghallar och runt stall o matplatsen även hela leriga vintern. Men ute i hagarna mockar jag när andan faller på vintertid även om jag helst hade haft allt mockat alltid men det blir oftast för tungt för mig. Bara att bära ut hö när det är lerigt hela vintern suger ju fan musten ur en, trots att mina hagar inte är leriga som söndertrampad grässvål utan främst mjukt och halt. Jag tycker dock det är värt för att skapa mer rörelse för mina två lättfödda som inte arbetar så prioriterar det istället.

Kratta är dock min bästa vän (en stor att göra högar där det passar och en liten till att kratta in i grepen) och att trimma ratorna så ofta jag kan så det är lättare att få upp!

Jag har bara ibland sommartid tillgång till en gammal åkgräsklippare så då prioriterar jag att klippa det som inte betas just då så är ju väldigt begränsad i redskap som kunnat underlätta tyvärr.

Glömde skriva, har typ 1 ha hage! Vintertid är allt öppet efter att betat ner innerhagarna. Sommartid mer av en track typ med typ stripbete.

Jag håller oxå på och mockar. Det är väl 3 hektar ca. Vi mockar ju den grusade delen runt ligghall och höhäck dagligen men övriga delar så tar jag kompaktlastaren. Brukar gå med kärra och skapa större högar och så tar jag upp det med lastaren. Jag brukar mocka övriga ytor i mellanåt men i vintras orkade jag inte.

Nu har gräset blivit grönt så får ju lätt panik nu. Kan inte minnas att allt varit såhär tidigt innan.
Brukar harva efter jag har mockat oxå och stänga av delar av hagen så tjockisarna som inte ska gå i beteshagarna har nått att tugga på i sommar.

Egentligen ska man väl vara nitisk och få bort varje liten bajsplutt ur masksynpunkt.
Men det funkar ju inte i verkligheten. Enda hagarna jag är nitisk med är avmaskningshagarna. Och sjukhagar.
Resten ja de får ju vila delar av året. Lösdrifterna mockas dock mer såklart.

Hur stor hage har du? :)
De två stora har ca en ha, men mockar bara knappt halva där de är mest. I övriga delen gör de bara några stigar genom djupsnön så där mockar jag på våren.
Ponnyn har ca en halv ha och den mockar dottern. Men när det blir mycket snö så är hon mest i övre delen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 720
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 847
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 538
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 794
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka