Vi kör vidare. TORNS

shady

Trådstartare
Vilka kommer att vara där och rida debutanten den 28/8? Busan kommer iaf. Hoppas på att det går bättre denna gången. Hur är debutant banan på Torns? Har hört att den skall vara väldigt lätt. Stämmer det?

Sv: Vi kör vidare. TORNS

Jag kommer rida en häst i torn.
Banan är väl hyfsat lätt om man räknar bort vattnet. Annars är där inga konstigheter. Det som vissa hästar reagerar mot är att man i starten hoppar ut från hoppbanan.

Annars tycker jag det är en ok bana. Lite tråkig sträckning har den och den går ute på ett fält. Men bra och inbjudande hinder. Särskilt till hästar som är gröna inom ft. Som den jag ska rida där... :-)

Senast ändrad av en moderator:

Detta kanske inte direkt har med trådämnet att göra men jag såg att er häst hade vägrat ut sig i hoppningen på sin första fälttävlan. Det gjorde min häst också. Det var i Gärds och det ösregnade, dressyren gick jättebra och jag ledde den men kom sedan inte längre än till 4 hindret i hoppningen. Hästen vägrade hoppa på 3 försök så vi blev uteslutna, men på 4:e försöket skuttade han över hur glatt som helst :smirk:
Som en tröst kan jag säga att det gick bättre efter det. Han var väl ingen superfälttävlanshäst men vi vann ett par msv b och gick runt flera msv a-tävlingar. Så vad jag egentligen ville säga är att det är inte kört, bättre lycka nästa gång :)

Om torns; Jag var i tornas förra året och tävlade och detta är mitt tycke! Av 11 st deltagare i debutant kat.b kom 3 st i mål utan att ha vägrat ut sej! alltså vägrade 8 :crazy: st ponnyer utsäg i bara kat.b!!!!!! Den flickan som kom 3 hade (3 eller 4 stopp kommer inte ihåg)....Lite exempel på förra årets hinder; Försthindret, betongrulle med illgrön heltävkningsmatta över..... ett annat hinder gärnvägsbomm med röda och gula infångare.....et anntat hinder grav med vatten+bom över!!! Alla dom hinderna som jag har nämnt nu var med i b-ponny debutantklass!!!!!!

FälttävlansProffset! skrev:
Om torns; Jag var i tornas förra året och tävlade och detta är mitt tycke! Av 11 st deltagare i debutant kat.b kom 3 st i mål utan att ha vägrat ut sej! alltså vägrade 8 :crazy: st ponnyer utsäg i bara kat.b!!!!!! Den flickan som kom 3 hade (3 eller 4 stopp kommer inte ihåg)....Lite exempel på förra årets hinder; Försthindret, betongrulle med illgrön heltävkningsmatta över..... ett annat hinder gärnvägsbomm med röda och gula infångare.....et anntat hinder grav med vatten+bom över!!! Alla dom hinderna som jag har nämnt nu var med i b-ponny debutantklass!!!!!!

Håller med. Vattnets "normala väg" är också ett rejält nerhopp för en B-ponny. Alternativ vägen innebar att man red en konstig sväng in mot publiken och ner i en smal gång, +en veterinär som stod och skrek på allt och alla. Bara veterinären skrämde ungarna.. :angel:
Gravhindret med bom över hade ju alternativ...

shady skrev:
Vilka kommer att vara där och rida debutanten den 28/8? Busan kommer iaf. Hoppas på att det går bättre denna gången. Hur är debutant banan på Torns? Har hört att den skall vara väldigt lätt. Stämmer det?

För häst tycker jag att den är lätt. Möjigen att den känns knixig att rida då den går "runt, runt" inne ihagar. Gäller att hitta rätt mellan elstängsel. :angel:
Finns bra bilder på hindren på deras hemsida.

Det är jag inte det minsta orolig för. Nästan bara glad i och med att jag tyckte terräng banan var för svår. Hon är ju grön och sedan har hon ju hela livet framför sig. Hoppas i alla fall på att hon skall få komma ut på terrängen denna gång. Annars är det inte hela livet och proveduren upprepar sig.

Ja då lär vi ju kanske mötas. Vad är det med vattnet? Är det jätte svårt i debutanten eller?

Jag vet inte om den är lätt precis, brukar vara en massa problem där iaf.

Jag kommer dit

shady skrev:
Ja då lär vi ju kanske mötas. Vad är det med vattnet? Är det jätte svårt i debutanten eller?

Vattnet är inte lätt. Om man rider den mest inbjudande vägen så är det nerhopp, vilket inte alltid är bra i deb. Det finns dock en alternativ väg, då får man göra en höger, vänster, vänster sväng för att komma ner till en smal gång som också leder ner i vattnet. Här finns en liten stock/bräda i kanten som ställde till det för b-ponnyerna. I denna nergång är det buskar runt om så det känns smalt + att man där har all publik och framridning i ryggen. Väl i vattnet svänger man sedan höger. Man kan se vattnet på hemsidan och det visar just alternativ vägen och nerhoppet MEN där är mycket mer uppvuxet grönt idag om man inte "skogat".

Jag kommer! Satsar på att komma innanför placering den här gången :smirk:
Jag har varit och tränat där nu ett par gånger så vattnet blir nog inga problem för mig iaf. :D

Det som jag tycker är svårigheterna annars är väl vattnet, graven med vatten i (men som inte är speciellt stor) och ett naturfärgat hinder med vita streck på som är lite "titthinder"

Vet inte exakt vilka hinder som ska vara med, men jag tycker inte det är någon jätte svår bana.

Då är vi några som kommer vara där iaf! Kul! Lycka till alla!

Tack det samma. Jag vet ju inte vilka ni är, men ni lär väl se mig, så då får ni helt enkelt komma fram och säga hej.

Guu, vikka roliga hinder!! :love: Men ja har ju D-ponny å de e väl en storhäst tävling... :( och förresten har ju anmälningstiden gått ut :smirk:

Det är ponny (deb. och lätt) en dag och stor häst en dag.
Du kan ju alltid ringa och kolla om du kan vara med :idea:

äh, för mkt krångel....nästa vår ska ja kolla om de e där istället!

Jag rider en stoooor fux som ser ut som en ponny. En massa pannlugg och fet eftersom han bara gått ner typ 40 kg av 80. Så ser du mig, kom och säg hej.... :-)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar