Vi kommer ingen vart......

B

bofinken

Måste skriva av mig lite ...finns det fler som känner som jag att man rider och tränar och kämpar men liksom kommer inte vidare.:( Vissa dagar känns ridpasset kanonbra och jag tänker att YES ! äntligen har det lossnat och vi har fattat och vi kan prova någon ny grej men sen nästa gång så är det som tidigare......

Red t.ex min häst i förrgår och han gick ganska bra och jag var jätteglad! Red sedan igår och då var det katastrof.....jag var trött efter jobbet och det var en massa störningsmoment i ridhuset som jag blev irriterad på varpå hästen givetvis blir mer spänd och stark att rida...svårt svårt svårt.....

Finns det fler som upplever det så här och isåfall har någon bra tips på hur man ska kunna hantera "motgångar".

Känns som om ju mer jag har lärt mig desto svårare har det blivit att rida....:cry:

Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Ju mer man lär sig ju mer vet man att man har att jobba på oftast man vill hela tiden utveckla ridningen och ta den framåt och få en mer välriden och välutbildad häst.
Men man får komma ihåg att vissa saker tar längre tid för hästen att lära in och håller man på med mycket nytt kan det en period gå ut över andra saker i ridningen eller helt enkelt bli för mycket.

Fortsätt bara att jobba på och se till att hästen är nog stark för att klara av det du begär från den och alternera ridningen och passen man kan ofta in intensiv träna in något.

Ser du längre bak i tiden och inte bara till gårdagens pass ser du säkert att visst har hästen förbättras. att du känner missnöjje kanske har att göra med att får du ett bra ridpass så höjjer du nivån på engång.
Det är ofta så att hästen kan vara ojämn i början när man lär den något nytt. Men det kommer säkert bli mer och mer befäst ju starkare hästen blir och när det förstår vad som förväntas av den.

Hoppas detta var lite uppmuntran.
:)
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

vet hur det kan kännas, har tagit mej och min häst 4 år att klara av arbetstrav - plötsligt så gick det bara:bow:
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Kan det inte vara så att du blitt lite för duktig för din häst och han känner att du kräver lite för mkt??:angel:
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Tack det var så rätt det du skrev...att varje gång ett pass gått bra så höjer man nivån till nästa gång och blir givetvis jättebesviken om det inte går som man tänkt sig :(
Alla ridpass går ju inte dåligt men ibland har man förväntningar som bara kraschar och då känns det jättetrist

Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Hoppas det blir så för oss också...

Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Förmodligen...jag ställer ju högre krav idag än för några år sedan och det är verkligen inte enklare då :(

Ibland är det svårt att bara vara nöjd med små pytteframsteg, tycker att vi bara harvar på ibland. Min häst har dessutom varit konvalescent under långa perioder (han är 8 år nu) när det bara gått att promenadrida.

Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Det är så lätt att ställa för stora krav på sej själv. Och jag har märkt att har det gått jättebra en dag så tror man nästa gång att det ska gå lika bra eller helst ännu bättre. Men det har bara motsatt effekt och så står man där och tycker att man är värdelös. Det var ett repotage i Ridsport om en kille som var tränare och tog upp just det här problemet. Han tyckte att man skulle fösöka bli 1% bättre varje gång man tränade och det låter inte mycket men räkna ut vad det blir per år!! Så gå tillbaks och titta vad du och din häst gjorde för ett år sen.......:) :) :) :)
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Känner igen det där och ett bra tips är att skriva riddagbok. Och skriva den ingående inte bara " han kändes fin gick bra osv." utan mer ingående hur många varv gick han i form i galopp tex. Vad gjorde ni när han kändes ostadig/motvillig osv.

Jag håller själv på att skola om en travare och förra veckan gick han kanon och allt kändes super för att två dagar senare vara otroligt spänd och tjurig. Tyckte allt kändes hopplös men gick hem och läste min riddagbok och insåg att vi med myrsteg och oftast 1 fram och 2 bakåt har tagit oss en rejäl bit framåt.
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

jag brukar känna mig helt förstörd och tänker att jag borde nog sluta rida. surar och grinar ett tag. går sedan över och tar i med nya tag. alla de ggr det har gått bra har ju trots allt tränat hästen och dig själv och snart kanske det ni övar på är en självklarhet. om man inte hade motgångar skulle man ju inte veta vad som är bra :d
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Hej Dignity, Fnytt och Myysan.

Bra tips att kanske skriva mera detaljerat i riddagboken, jag skriver nog mest typ bra eller ganska bra och var vi har ridit. Har kunnat se ett mönster som visar att varje gång det gått BRA så har det kommit en eller två gånger efteråt som har varit sådär. Kanske är det pga mina förväntningar, kanske att hästen tyckt det blir jobbigt eller fått träningsvärk. Blir också sur och nedstämd när det blir kass och undrar då varför jag överhuvudtaget håller på med ridning alls:eek:
Försöker glädja mig åt myrstegen men ibland blir man liksom lite otålig och vill att det ska hända något !!! Hm myrsteg är nog för snabba här känns det som om det handlar om snigelfart ...

Tack för uppmuntran !! B
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi kommer ingen vart......

Ja det är nog många som känner likadant..Det är lite varannan gång tycker jag, ena dagen går det jättebra o nästa gång går det inte alls. Framförallt tror jag att man ställer för höga krav på både sig själv o hästen vissa dagar. Dom dagar som du skriver "jag var trött efter jobbet" ska man nog inte ställa så höga krav.Är man inte i form så avspeglar sig det på hästen och dom dagarna kanske man t o m ska strunta i o rida, bara umgås med hästen i stället, det behöver man ibland.:smirk: Glöm inte att det ska vara kul att rida..;)
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Det är lätt att glömma bort att känna efter att jag är trött och sedan göra någonting annat...jag kan bli tvärtom att "nu ska det minsann gå bra idag" för att sen efteråt inse att ooops jag skulle nog bara skrittat ut :o

De gånger jag har klarat av att inse min begränsning har det kännts ganska bra..

Verkar iallafall inte som om jag är ensam om att bli deppad ibland

Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Hej Dignity, Fnytt och Myysan.

Bra tips att kanske skriva mera detaljerat i riddagboken, jag skriver nog mest typ bra eller ganska bra och var vi har ridit. Har kunnat se ett mönster som visar att varje gång det gått BRA så har det kommit en eller två gånger efteråt som har varit sådär. Kanske är det pga mina förväntningar, kanske att hästen tyckt det blir jobbigt eller fått träningsvärk. Blir också sur och nedstämd när det blir kass och undrar då varför jag överhuvudtaget håller på med ridning alls:eek:
Försöker glädja mig åt myrstegen men ibland blir man liksom lite otålig och vill att det ska hända något !!! Hm myrsteg är nog för snabba här känns det som om det handlar om snigelfart ...

Tack för uppmuntran !! B

jag blir också jätte otålig och kanske försöker mig på något som vi alls inte kan, och allt går åt pipsvängen och hela ridpasset är förstört. så jag försöker att ta det lugnt och det får ta den tid det tar. jag rider lektion en ggn i veckan. det är ung varannan som går bra och som jag är nöjd med. är nog för att jag har för höga förväntningar sen förra lektionen som gick bra. rider förövrigt kanske 3-4 ggr i veckan(delar häst med min mamma) och då brukar det också vara varannan ggn :P
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

jag blir också jätte otålig och kanske försöker mig på något som vi alls inte kan, och allt går åt pipsvängen och hela ridpasset är förstört. så jag försöker att ta det lugnt och det får ta den tid det tar. jag rider lektion en ggn i veckan. det är ung varannan som går bra och som jag är nöjd med. är nog för att jag har för höga förväntningar sen förra lektionen som gick bra. rider förövrigt kanske 3-4 ggr i veckan(delar häst med min mamma) och då brukar det också vara varannan ggn :P


Jag försöker alltid planera vad jag ska göra vid varje ridpass och när det då går åt pipan redan när jag försöker lösgöra hästen då blir man frusterad. Jag blir besviken på hästen som inte ställer upp på sånt som jag anser att han borde kunna nu så vi kan komma vidare. Vid de tillfällena kanske vi måste ägna ridpasset åt ett endast kunna trava avslappnat, väl så svårt ibland.

Har en häst som är lite mesig och gärna fokuserar på annat om det blir svårt för honom och "går jag på honom" för hårt då så är det lätt att gå över gränsen och då bara spänner han sig. Detta har blivit bättre, mycket mycket bättre så att jag kan tillrättavisa honom så att han koncentrerar sig på mig men vi har ju mycket kvar ännu.

Ja det är skönt att höra att det kan vara så för andra också ...nu ska jag ut i det fina höstvädret :p och köra till stallet. Får se om vi får till det bättre i helgen .

Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Hej Dignity, Fnytt och Myysan.

Bra tips att kanske skriva mera detaljerat i riddagboken, jag skriver nog mest typ bra eller ganska bra och var vi har ridit. Har kunnat se ett mönster som visar att varje gång det gått BRA så har det kommit en eller två gånger efteråt som har varit sådär. Kanske är det pga mina förväntningar, kanske att hästen tyckt det blir jobbigt eller fått träningsvärk. Blir också sur och nedstämd när det blir kass och undrar då varför jag överhuvudtaget håller på med ridning alls:eek:
Försöker glädja mig åt myrstegen men ibland blir man liksom lite otålig och vill att det ska hända något !!! Hm myrsteg är nog för snabba här känns det som om det handlar om snigelfart ...

Tack för uppmuntran !! B

Jag försöker alltid planera vad jag ska göra vid varje ridpass och när det då går åt pipan redan när jag försöker lösgöra hästen då blir man frusterad. Jag blir besviken på hästen som inte ställer upp på sånt som jag anser att han borde kunna nu så vi kan komma vidare. Vid de tillfällena kanske vi måste ägna ridpasset åt ett endast kunna trava avslappnat, väl så svårt ibland.

Har en häst som är lite mesig och gärna fokuserar på annat om det blir svårt för honom och "går jag på honom" för hårt då så är det lätt att gå över gränsen och då bara spänner han sig. Detta har blivit bättre, mycket mycket bättre så att jag kan tillrättavisa honom så att han koncentrerar sig på mig men vi har ju mycket kvar ännu.

Ja det är skönt att höra att det kan vara så för andra också ...nu ska jag ut i det fina höstvädret :p och köra till stallet. Får se om vi får till det bättre i helgen .

Mvh B

när det inte går att tex göra öppnor som jag kanske har som mål för dagen, tjatar min mamma jämt om att jag ska börja om från ruta 1. rid som om det var första ggn han rids typ. kanske inte riktigt så, men du förstår. det enklaste du kan tänka dig. typ enkla volter osv och öka succesivt. snart kommer man till den punkt där det tar emot. jätte irriterande när man sitter där och är arg för att det inte funkar, men faktiskt ett ganska bra tips som mamma stulit från kyra kyrklund. egentligen inget special knep, eftersom det är ganska enkelt, men många kanske inte tänker på att det som inte funkar har grund i något annat
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Tror jag förstår hur du känner dig! Man älskar hästar över allt annat också går det inte riktigt så bra som man hoppas. Man vet att hur känslan känns när allt går bra, men det rär så sällan man får känna den på riktigt.

Så kände iaf jag mig för ett tag sedan. Allt gick bra, men vi kom inte längre. De stod stilla. Jag insåg att jag "vuxit ur" hästen. Jag ville mer än hästen, jag krävde mer än vad hästen tycker var roligt. Jag bytte till en ambitösare häst som ville arbeta och tyckte det var roligt att flänga runt på tävlingar :p Lämnade därför tillbaka ponnyn jag hade på foder och köpte en egen. Nu tävlar jag storhäst och nuvarande hästen är ute på foder då hon fått astma och börjar bli lite gammal (f-88) för att gå upp mer i klasserna. Kämpar just nu med ett annat vilddjur som jag tror på :d
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

jag brukar känna mig helt förstörd och tänker att jag borde nog sluta rida. surar och grinar ett tag. går sedan över och tar i med nya tag.

haha, exakt sådär blir jag med, så fort det inte går så bra som jag hade hoppats. jag försöker verkligen se det possitiva hela tiden, men när det gäller ridning e ja verkligen en pessimist :p hah.
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Hej !!
Tänkte bara skriva att det faktiskt har gått ganska BRA i helgen :)
Skrittade en lång runda i lördags i det fina höstvädret och sen blev det ett pass på ridbanan igår som gick bra !!

Visserligen fick jag driva mycket men när det lossnar blir hästen en turbo och ganska stark men ändå, ett litet mikrosteg kom vi nog fram ändå :banana: Så det är väl bara att kämpa på ! Försökte vara koncentrerad och fokuserad och då går det bättre. Har också börjat skriva mer detaljer i riddagboken som någon här tipsade om för att kunna se att man faktiskt går framåt om än med myrsteg :banana:


Mvh B
 
Sv: Vi kommer ingen vart......

Så där är det ju...upp och ner...två steg framåt och ett tillbaks ;)
För min del tycker jag allt har blivit roligare sedan jag började skriva ordentlig och detaljerad riddagbok, precis som någon mer här nämnde.
Skriver även ut bilder från passet och klistrar in de gånger någon fotat. Då har man verkligen svart på vitt att det verkligen GÅR framåt, vilket man inser när man går några veckor tillbaka och kollar.

Försöker också alltid inleda varje arbetspass med enkla övningar som jag bombsäkert vet att vi klarar, för att höja humör och självförtroende hos både mig o pålle.
Samt att om något pass går riktigt uselt, kanske låta bli att rida helt några dagar och bara löslongera, tömköra eller gå promenad.

Tillägg: såg inte ditt sista inlägg förrän jag redan skrivit. Kul att det går bättre och känns roligt igen :banana:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp