Eftersom margarin har funnits sen mitten av 1800-talet, så får man väl ändå tänka sig att det är en ganska normaliserad produkt för tex mig, som föddes ca 100 år senare? Jag tänker inte heller på min bil som en ersättning för hästen, utan som just en bil.
Alltså, förutom att det finns miljö- och klimatskäl att drastiskt minska konsumtionen av ko-produkter, så har jag inga problem med smör. Jag har heller inga problem med margarin.
Men av klimatskäl, tycker jag att det vore intressant att driva en kampanj (genom jobbet) som demoniserar smör. Jag har lekt med den tanken ett tag. Det blir desto mer spännande att tänka på, när man ser så här laddade diskussioner! Tydligen ligger smöret som bomull kring hjärtat hos många.
Alla har inte rena fritidshästar, en del har arbetshästar också. Varje gång vi ska göra något där vi och våra hästar har kompetens, så har vi valet att ta hästen, inte traktorn: Köra ut vindfällen från skogen, ta ut några mindre mängder gallringsträd/sly, harva mindre ytor, t.ex. potatisland, köra ut ett lass stängselstolpar...
Så för oss är traktorn en ersättare för hästen, där vi upprätthåller kompetens i arbetskörning.
Men det är klart, det är ju bara 60-70 år sedan jord- och skogsbruket avhästades...
Det där med att av klimatskäl, avstå från mjölk, är inte så enkelt. Naturbetesmarker är utmärkta kolsänkor, och den propaganda som hävdar att mjölkproduktion enbart är av ondo, är inte baserad på svenska förhållanden, utan har sin grund i djurfabriker, av en sådan typ som inte existerar i Sverige.
Påståendena om metangas och kor (idisslare), är möjligtvis ett klimatskäl, för att avstå från mjölk och kött från alla djurslag.
Men dessa problem uppstår i högre grad, när idisslarna hålls så "onaturligt" som möjligt. Nordamerikanska "feedlots" (köttproduktion) är ett sådant exempel.
Med bete och svenskodlad protein till mjölkkor, så drar man ner "metangasproblemet" rejält.
Förresten så går ungdjur och sinkor nästan alltid på naturbeten.
Men miljöskälen vilka är dessa? Palmoljeplantager och sojaodling, som innebär storskalig skövling av regnskog, och som dessutom har en hel hoper etiska problem, eftersom dessa odlingar skapar en ägarkoncentration av jorden, och driver bort småbönder och ursprungsbefolkningar, är väl inte på något sätt miljövänliga alternativ, vare sig till svenskodlade rapsoljeprodukter, eller till svenska mjölkfetter.
Svensk djuruppfödning är en världens absolut bästa på att använda lite antibiotika.
Dina uppfattningar om smöranvändning hos tidigare generationer känner jag alls inte igen. Mina far- och morföräldrar använde nästan alltid smör till bakning, matlagning och smörgås. Jag kommer så väl ihåg både smörbyttor med stenhårt kylskåpskallt smör till vardags, och vackra uppläggningar till fint...