Vf hänger man i munnen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ponnylollo
  • Startdatum Startdatum
P

ponnylollo

ja som det stod vf hänger man i munnen på travarna när man kör?:p Lr e det bara jag som ser fel?!:o

Sv: Vf hänger man i munnen?

ja som det stod vf hänger man i munnen på travarna när man kör?:p Lr e det bara jag som ser fel?!:o

det gör man väl inte alls det. det är ju inget man eftersträvar precis. men man vill ju har sten på bettet så man har kontakt med dem och håller dem pigga och allerta. men vissa blir väldigt heta och då kan du ju inte släppa av dem eller lätta - då blir de ofta bara ännu hetare.så då kan man bli hängade som ett cemetklot i munnen på dem. men det rä ju lika om en ridhäst skulle dra iväg med en i skogen - du släpper den väl inte? då håller du ju emot och försöker sakta ned farten.
man försöker ju ha en lagom kontakt i munnen med dem.
sen är travare ofta väldigt hårda till sättet efetrsom det är en tävlingshäst med tävlingsinstingter. och vissa är bara knäp i huvet och het av den anledningen..

Tack :bow:

okej :D synd att inte vikthjälper funkar på travet då :D

Man "vill" ju ha travarna på bettet, det är mer framåt på en travare och det eftersträvar man, annars skulle det inte vara mycket till travare...däremot så är dom ju oftast inte så i träning, men i lopp så är dom taggade och det vore nästan katastrof om man skulle ha en "ridhästmun" på dom i loppen.....dom ska "lyda" men ändå ligga på och inte ta alla kommandon på allvar...Detta VET dom om och har blivit lärda till.

Sen finns det ju dom som blir riktigt heta, och det är en annan sak.

äre därför min travare hade så hård mun? :angel:

Mycket förhållningar... Fingertopps känsliga sådanna.. och RÖSTEN...att prata och bromsa med rösten har jag lyckats få hetaste och hårdaste hästar lugna:)

Tack du e verkligen snäll som ger mig så många tips :bow:

Rösten funkar riktigt bra på min pålle men sen e det så lätt att bli hård tillbaka när hästen bara drar:/

Tack du e verkligen snäll som ger mig så många tips :bow:

Rösten funkar riktigt bra på min pålle men sen e det så lätt att bli hård tillbaka när hästen bara drar:/

Jo jag vet det är klurigt när dom blir så till sig att dom går på tårna... Men då är det enda raka att så fort han ökar bromsa in med säte, rösten och mjuka förhållningar till halt och sen BERÖMMA... När hästen gör rätt så berömm, berömm, berömm... du kan ALDRIG berömma för mycket :idea:

TACK! :bow:

Då e det ju bra att min pålle tar åt sig beröm så bra då kanske det blir lättare :D:angel:

Finns tyvärr de kuskar som tagit i system att ligga och dra hästarna i munnen, hur lugna de än är!
Ser enbart fånigt ut! :devil:

haha okej :D

Montéryttare: Mst bara säga att mjuk i handen o BERÖMM funkar :) på tre dagar så har han fått en väldigt mjuk mun :eek: visserligen bytte jag bett till tredelat o det är väl endå ganska mildt? kunde tillomed göra halt från travutan skrittsteg emellan idag :D jag kunde ställa i båda varven volterna blev runda lixom han böjer hela kroppen i volterna inte bara hals o nacke :love: tänk vad som kan hända på tre dagar :rofl:

haha okej :D

Montéryttare: Mst bara säga att mjuk i handen o BERÖMM funkar :) på tre dagar så har han fått en väldigt mjuk mun :eek: visserligen bytte jag bett till tredelat o det är väl endå ganska mildt? kunde tillomed göra halt från travutan skrittsteg emellan idag :D jag kunde ställa i båda varven volterna blev runda lixom han böjer hela kroppen i volterna inte bara hals o nacke :love: tänk vad som kan hända på tre dagar :rofl:

Yo go girl! :banana:

Kul att höra era framsteg :) Personligen gillar jag tredelat och raka gummibett! Så om tredelat funkar på Magicen så är det toppen!

Bettet blir inte skarpare än vad handen gör det till! ;)

Själv gillar jag happy mouth betten :D

dom vill ju gärna "flisa" sig om hästen tuggar på bettet...dessa franska betten är formbara...dom ser tjocka ut på bilden men det är fel...det är anlähhningsytan som syns....

En del heta hästar blir jättefina på detta bettet....andra inte, men dom är mjuka och emellan så löper antingen läder eller syntet....

dom vill ju gärna "flisa" sig om hästen tuggar på bettet...dessa franska betten är formbara...dom ser tjocka ut på bilden men det är fel...det är anlähhningsytan som syns....

En del heta hästar blir jättefina på detta bettet....andra inte, men dom är mjuka och emellan så löper antingen läder eller syntet....

Jo det är sant... Men jag köper nya när dom flisar sig ;)

Jag har andvänt dom ovan men gillar inte tjockleken på dom tyvärr :o

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka