Vetrinärbesök igen!!! Heskatest

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 373
L

liljekonvall

Ja,nu är semestrarna slut och vi fortsätter nu med utredningen om allergi på hunden.Ni som läst mina förra trådar om detta vet att vi nu prövat en hel del utan resultat.
Imorgon ska vi göra ett blodprov som heter heskatest och jag undrar om det är någon av er som vet var det innebär och vad för resultat man får fram av det.ag googlade,men fick bara fram det på katter samt att det rörde sig om inomhusmiljö.
Är det så?
Hon har ju gått på ett allergifoder och blev något bättre,sen slarvade jag till det lite och hon fick frolic som godis i ett par dagar,vilket resulterade i mer klåda och jag slutade förståss.
nu ska vi ju göra blodprovet,men vet ni om det visar även på mat,eller är det BARA inomhusmiljön(kvalster,damm)det gäller?
Snälla berätta om era erfarenheter,då jag är så orolig nu

Sv: Vetrinärbesök igen!!! Heskatest

Min hund är i startfas på allergiutredning.

Födoämnesallergi kan inte testas med blodprov/pricktest så det är bara för omgivningen.

Fick förklarat att man med det testade för pollen, damm, ylle och allt sånt så det verkar omfattande. Vi har inte gjort det själva ännu dock.

Varför är du orolig? :)

Jag har läst dina trådar om din hund också så jag vet att du också har dessa problem.Att jag är orolig är väl igentligen fel ordval,men det skär i hjärtat på mig när hunden kliar sig och utslagen växer på magen.Jag har ju bara haft henne inte ens ett år men hon är allt för mig och det känns så jobbigt om jag ska behöva prerarera henne med mediciner och kortisonsprutor resten av livet.Jag hade ju hoppats på att de kunde få fram att hon exempelvis var allergisk mot vi kan säga mjöl.Visst,bra,då är det specialmat men hon får äta allt som inte innehåller mjöl iallafall.
När jag pratade med vetrinären igår så sa hon att vi ska göra heskatestet men att det verkar som att hon även har någon foderallergi då hon reagerade på frolic.Hur ska man få fram VAD hon är allergisk mot i matväg då?Hon hatar sitt allergifoder och äter jättedåligt och från att knappt aldrig vart intresserad av mat så har hon börjat tigga så fort hon känner doften av något annat,tycker så synd om henne,då den andre hunden ju får både "godare"foder och matrester.

Jag undrar också hur man får fram vad i maten hunden är allergiskt mot så att man kan utesluta det.

Jag har läst dina trådar om din hund också så jag vet att du också har dessa problem.Att jag är orolig är väl igentligen fel ordval,men det skär i hjärtat på mig när hunden kliar sig och utslagen växer på magen.Jag har ju bara haft henne inte ens ett år men hon är allt för mig och det känns så jobbigt om jag ska behöva prerarera henne med mediciner och kortisonsprutor resten av livet.Jag hade ju hoppats på att de kunde få fram att hon exempelvis var allergisk mot vi kan säga mjöl.Visst,bra,då är det specialmat men hon får äta allt som inte innehåller mjöl iallafall.
När jag pratade med vetrinären igår så sa hon att vi ska göra heskatestet men att det verkar som att hon även har någon foderallergi då hon reagerade på frolic.Hur ska man få fram VAD hon är allergisk mot i matväg då?Hon hatar sitt allergifoder och äter jättedåligt och från att knappt aldrig vart intresserad av mat så har hon börjat tigga så fort hon känner doften av något annat,tycker så synd om henne,då den andre hunden ju får både "godare"foder och matrester.

Stackars hunden. Du kan inte ge samma foder till hundarna så hon slipper se att den andre får något annat. Prova med färskfoder, för många hundar är just färskfoder mycket skonsammarare.

Lycka till

Är hunden under allergiutredning får den absolut inte äta färskfoder! Och är nu hunden allergisk mot protein, som är vanligast, vore färskfoder rena katastrofen.

Tack för omtanken:)

Jo hon kunde väl fått det andra fodret också men det är så in i helike dyrt.730 kr för 10 kg och det räcker ca 3 v för en hund:eek:!!!!!

Precis som skogstrollet skrev så får hon inte äta något annat nu under utredningen.Efter det får vi se vad vi ska hitta på för foder som kan vara lämpligt att ge henne.Så himla jobbigt att inte veta vad man ska ta sig till,har hållt på sen i april med det här nu:(.

Födoämnesallergi kan inte testas med blodprov/pricktest så det är bara för omgivningen.

Fick förklarat att man med det testade för pollen, damm, ylle och allt sånt så det verkar omfattande. Vi har inte gjort det själva ännu dock.

Jo, det kan man visst, jag har nämligen gjort det.

Men det beror helt på veterinären, vissa veterinärer tror nämligen inte på det alls och förkastar därför det, men de flesta vet inte om det.
Blodprovet skickas då till Texas har jag för mig där de testar.

När det gäller miljöprovet så testas allt från pollen till katt som du nämnde, i flera steg. Först lite allmänt, det som sedan har förhöjda värden testar man mer omgående för att se om hunden bara har blivit utsatt för det eller inte tål det.

Min Loka är ju tex allergisk mot damm i de flesta former och behandlas för det genom hyposensiblisering.
Hon är även allergisk mot gluten och det är väldigt tydligt om hon får i sig det, hela hunden blir röd och kliar. Ägg och fisk tål hon inte heller och sedan finns det lite smågrejer som hon reagerar på, tex ägg och lamm (har fått lammfoder så)...

Om ni vill så kan ni få numret till min vet. som ska vara en av de ledande i landet på just allergi och hud. Då kan ni ju fråga om testet menar jag...

Får man fråga vad det kostar,för jag antar att det inte går på försäkringen?
De vetrinärer som förkastar detta prov du skrev om,struntar de i själva allergin och bara ger ut sprutor då som bot?
Hur ska man annarsfå reda på vad det är i fodret de inte tål då?
Det jag menar är ju att för att kunna utesluta det de inte tål så måste man ju veta vad det är.Finns det något man kan göra själv utan att hunden blir allt för utsatt?Man kan ju inte testa ALLT som finns i alla foder?

Får man fråga vad det kostar,för jag antar att det inte går på försäkringen?
Det kostade mig självrisken, för det ingår i allergiutredningen och iaf mitt försbolag (if) bekostar allergiutredning

De vetrinärer som förkastar detta prov du skrev om,struntar de i själva allergin och bara ger ut sprutor då som bot?
Sprutor kan du bara ge vid tex dammallergi vad jag vet. Foderallergin får du ju utesluta det hunden inte tål. Eftersom min hund inte tål damm så kan hon inte äta torrfoder, men jag har testat ändå och då glutenfritt, men oftast innehåller det då ägg som hon inte tål.

Hur ska man annarsfå reda på vad det är i fodret de inte tål då?
Hur menar du? Vad alla andra gör är ju att utesluta och oftast så träffar de rätt med antingen gluten eller protein.

Det jag menar är ju att för att kunna utesluta det de inte tål så måste man ju veta vad det är.Finns det något man kan göra själv utan att hunden blir allt för utsatt?Man kan ju inte testa ALLT som finns i alla foder?
Detta testet testar det som är de vanligaste foderämnena, allt från olika köttsorter till majs, ris, vete, korn, sockerbeta osv.

Tack för ditt svar.:)
Det jag menar med fodret är ju att hon redan går på allergifoder och har utslag och kli.Hur ska jag kunna börja när hon inte är "ren" från besvär från första början? Vad ska jag börja?Man kan väl tex inte BARA ge ris och inget mer,då fattas ju alla näringsämnen och liknande hunden behöver.Hade hon vart ren från besvär är det ju enklare att se vad hon reagerar på om man ger henne något nytt.

Men jag tar gärna telenr till din vetrinär:)

Tack för ditt svar.:)
Det jag menar med fodret är ju att hon redan går på allergifoder och har utslag och kli.Hur ska jag kunna börja när hon inte är "ren" från besvär från första början?

I sådana fall kan du ju nästan anta att hon även är allergisk mot något i omgivningen.

Om ni vill så kan ni få numret till min vet. som ska vara en av de ledande i landet på just allergi och hud. Då kan ni ju fråga om testet menar jag...

Jag trodde att min veterinär var en av dem enligt de rekommendationer jag fått. Men ja, jag tar väldigt gärna numret till din vet också. Tack! :)

I sådana fall kan du ju nästan anta att hon även är allergisk mot något i omgivningen.

Jo,tyvärr verkar det ju så.....
Sen är det ju det med att hon reagerade på frolicen och innan dess var hon faktiskt ganska bra,men sen har hon även stulit 12 kräftor en dag som jag hade ställt ut på ballkongen att svalna´samt att jag haft hennne ett dygn hos min sambos föräldrar när vi var på minisemester och där har jag ju ingen aning om vad hon åt i hundgården när de andra fick mat(jag hade förståss skickat med hennes egna foder som hon skulle ha).Dessutom är hon snabb som sjutton att plocka upp saker hon hittar på backen när vi är ute så jag är ju inte helt säker på om hon ätit något olämpligt som jag inte vet om.

Hur går det med din hund,har han/hon det jobbigt?

Just därför är jag själv väldigt osäker till hur en sån här "specialfoderperiod" skulle funka för min hund. Hon är en golden med extrem matlust och lyckas pilla i sig både det ena och det andra på olika vis.

Lokas besvär är turligt nog rätt lindriga än så länge. Hon är nästan helt svart i huden (hyperpigmentering) och är lite röd i armbågar och så. Kliar sig en del men liiiider inte av det.
Ovanpå det har hon också ichtyos (mjällandet) som troligtvis förvärras av allergin, så hon lämnar "snöspår" eftersig.

Kan man kolla födoämnesallergi via blodprov så skulle det göra livet väldigt mycket enklare för både mig och min hund.

Min hade också mycket mjäll och var jättekass i pälsen innan.Jag fick dermocent(tror jag det hette) som är en olja att lägga i nacken en gång i veckan.Luktade både gott och fungerade bra,dessutom efter att hon fått allergifodret så har pälsen blivit jättefin så något resultat har jag ju fått ändå:)Ett specialschampo mot mjäll används också.
Har du börjat med allergifoder redan eller är det på gång?

Jag har inte börjat med allergifoder ännu, jag vill undersöka mer om det här blodprovet som lady_vip skriver om.

Sepolytic är det schampo Loka fått ordinerat av vet. Ska testa det också till helgen.

Ja,det blodprovet verkar klart intressant:)
Vi ska ju iväg nu i kväll och ta heskatestet,så vi får se vad det ger nu till att börja med.Är det nu så att hon har kvalster,damm eller något annat på det ,så kanske hon blir ok på allergifodret och då kanske det går köra på uteslutningsmetoden sen.Känns som det här är en riktig lång process att göra........

PMar numret till er båda, man kan ju iaf undersöka saken. Som sagt, vet att flera veterinärer är skeptiska, men det är ganska solklart för mig att om jag undviker att ge min Loka (sa ju att du skulle byta namn på din Skogstrollet, så hade du sluppit problemen;)) det hon enligt testet inte tål så mår hon bra.
Så fort hon snor en bulle eller stjäl ett ägg i hönshuset så blir hon tokröd, likadant om hon skulle få i sig Fortunes foder som är baserat på lax...

Håller med. Min vet sa till och med uttryckligen att det inte skulle ligga i mitt intresse att efter en födoämnesutredning (med positivt utslag) ta reda på exakt vad min hund är allergiskt mot. Jag undrade då vad hon menade men glömde fråga pga overflow i hjärna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vad kan jag göra åt illamåendet och vad kan vara orsaken? Bakgrunden är att R har haft problem med magen stor del av livet. Han är...
Svar
8
· Visningar
9 325
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 681
O
Övr. Hund Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 398
Senast: Oasis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka