vetrinärbesiktning

Magnum

Trådstartare
Orutinerad på fälttävlan (och hoppning regionalt) som jag är :D så undrar jag vad vetrinären kollar vid en besiktning?

Anmärker vetrinären på tex galliga/svampiga/ngt tjocka ben?
(har en häst som så gott som alltid är tjock i sina ben då ffa på morron eller efter längre stillastående dvs tävlingsdagens morgon...)

Sv: vetrinärbesiktning

De kan fråga om det, men jag kan lova dig att din häst inte är den enda som ser ut så, och de stoppar dig inte från att tävla för gallor så länge hästen inte är halt.
Det du kan göra om hästen kan vara lite stel efter att ha stått still är att gå med den ett tag innan du besiktigar, samt springa upp på prov ett par gånger. Det gör jag alltid, vilken häst som helst kan springa lite stelt om den ska direkt ut och springa på asfalt efter att ha stått still i transporten en längre tid.

Orutinerad på fälttävlan (och hoppning regionalt) som jag är :D så undrar jag vad vetrinären kollar vid en besiktning?

Anmärker vetrinären på tex galliga/svampiga/ngt tjocka ben?
(har en häst som så gott som alltid är tjock i sina ben då ffa på morron eller efter längre stillastående dvs tävlingsdagens morgon...)

Ett tips till galliga & svampiga ben.... Back on Track...
Antigen paddar som man lindar med vanliga flecclindor, eller den nya varianten som kom ut för ett tag sedan väldigt smidiga med kardborre....
JAg har sådana paddar till "mina" gammla hästar. Var av den ene hade jätte stora gallor innan.
Det funkar fakiskt..... :love:

Dom tittar hur hästen ser ut i helhet, och om den springer rent osv. Endel veterinärer känner om dom får fram en hostreaktion (vilket jag tkr är helt fel, trycker dom på halsen är det klart dom hostar :S var en tjejs häst som hostade när veterinären gjorde så och fick inte va med..:O) Angående svampiga, svullna och galliga ben så kmr veterinären säkert fråga de. Precis som Nightrunners_noya skrev så kan du använda back on track eller kyllera! Sätt alltid på kyllera när du hoppat (eller ridit över huvud taget om det så behövs).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 414
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 928
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024