Kanske dags med ett lagkrav om offentliga prislistor på alla kliniker? Mediciner mm blir svårt att ange kanske men dygnskostnad samt pris för olika behandlingar borde inte vara så svårt.
Eftersom alla djur är individer blir det otroligt svårt. En trafikskadad hund kan tex ha olika skador, kräva olika smärstillande och olika övervakning/omvårdnad.
Alla kan reagera olika efter tex en rutinoperation, säg en kastrering. Och komplikationer behöver inte ens bero på nåt veterinären/sköterskan gör, det kan vara en hund som visar sig ha fel på blodkoagulationen tex och som därmed behöver extra vård efteråt.
Men visst, rutiningrepp kan man väl alltid ha prislista för, men sen är alla som sagt individer.
Kostnadsjämförelser med humansjukvård är svåra att få relevanta, eftersom förutsättningarna skiljer stort på flera områden. Inte minst är humansjukvården omgärdad av tvingande regler, standarder, byråkrati och lagar i en omfattning som djursjukvården inte är i närheten av. Det slår igenom på både personal- och utrustningskostnader. Om exempelvis en kirurgmottagning behöver skaffa förmågan att göra gastroskopier så kostar utrustningen i grova slängar från 1,5 mkr. Den veterinärmottagning som vill skaffa motsvarande förmåga kommer undan med en femtedel, till stor del beroende på att där saknas krav på certifiering av utrustning och att kraven på hygien är väsentligt lägre. Även krav, och därmed kostnader, för lokalanpassning och fastighetsteknik ifråga om hygien skiljer sig oerhört mycket.
Ifråga om sekretessen syftade jag på att det såvitt jag vet inte finns någon tvingande sådan, varför det känns litet avigt när företrädare för - i det här fallet - Evidensia hävdar att de är förhindrade att uttala sig. Mitt intryck är att det är en policy som den enskilda kliniken själv väljer att följa.
Vi arbetar enligt väldigt strikta hygienrutiner, väldigt ofta liknande de i humanvården. Varför? För att få bättre djursjukvård, både för patienter och för personal.
Utrustning i veterinärvården saknar inte certifiering, var har du fått det i från?
Vad våra narkosapparater på jobbet kostar vill jag inte gå in på, men billiga är det inte. Anledningen? Ger betydligt säkrare anestesi för patienten, men det innebär också att vi som söver måste ha en viss kunskap. Att hålla ett djur sövt är inte så bara, kunskap om smärtlindring, blodgaser mm måste också finnas.
Förr kändes det som att veterinärer på stora kliniker oftare drog gränsen vad man ska försöka rädda och inte. Nu har man större behandlingsmöjligheter och är mer intresserad av att gå "all in" med behandlingar som ibland är hopplösa redan på förhand. Som djurägare är det nog väldigt svårt att då föreslå en avlivning även om det med facit i hand hade varit det rätta. Svårt läge.
Det här är intressant, många säger att veterinären alltid vill behandla in absurdum. Jag tycker oftare man ser djurägare som säger "avlivning är inte ett alternativ". Två sidor av samma mynt, förmodligen.
Sssh skriv inte så, du hädar när du hävdar att det finns olika "prislistor".
Det finns
inte olika prislistor! Vi har inte "hornhinnesår - föräkrad" eller "hornhinnesår - oförsäkrad" i prislistan.
Däremot kan veterinärerna ofta vara snälla och föreslå andra saker på ett icke försäkrat djur, saker som kanske inte är de bästa för djuret.
Är djuret inte försäkrat och man vet att det kommer dra iväg krävs ofta betalning vartefter, för att man ska vara säker på att få in pengarna. En behandling ska alltid ske enligt överenskommelse mellan veterinär och djurägare.