Det här har jag funderat över. Vi får hela tiden höra på veterinärprogrammet att många smådjurskliniker i Tyskland drar in en stor del av sina inkomster på (veterinär)foder- och medicinförsäljning (inklusive t.ex. homeopatpreparat som lagstiftningen ser snällare på där än här). Jag har ingen vettig källa på det men skulle gärna vilja veta huruvida det är sant eller inte...
Jag har också fått bilden av att djursjukvården håller hög kvalitet i Tyskland (landet har ju en lång veterinärmedicinsk tradition) så jag tycker absolut att det vore väldigt intressant med en jämförelse av intäkter och utgifter för veterinärklinikerna i Tyskland (t.ex. var de största intäkterna görs, hur inköpspriser för läkemedel ser ut, huruvida de har moms vilket vi ju har 25% på djursjukvård här i Sverige, etc.) så man skulle kunna se vad som egentligen skiljer sig åt länderna emellan (försäkringar? Klinikavgifter? Lönerna tror jag är rätt likvärdiga) och huruvida det finns något man bör ta med sig till den svenska djursjukvården. Det är lätt att bli hemmablind inom alla branscher
Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är himla bra att det går att föra en diskussion om priser här på buke utan de personangrepp och rena hot mot veterinärer som förekommer i "korstågsgruppen". Man blir ju mörkrädd för mindre...