Men hur menar du då att dagens avancerade djursjukvård ska gå runt? Jag vet att många anser att djursjukvården inte alls har gått framåt för de har minsann fått samma åtgärder gjorda på sina djur genom alla år, med skillnaden att det är dyrare nu. Men hur insatt är gemene man i anestesi, läkemedelsanvändning med mera? Tandsanering och kastration t.ex. verkar säkert gå likadant till som det alltid har gjort, men i verkligheten är det ganska mycket som har förändrats. Tandsanering på hund görs numer i princip alltid under gasnarkos till skillnad från tidigare då många enbart använde sedering. Man är även mer noga med att alltid röntga för att kunna göra rätt åtgärd för tänderna. När det kommer till kastration och andra operativa ingrepp har kunskapen om djurs smärta och därmed grad av smärtlindring före, under och efter operation gått många steg framåt. Detsamma gäller utbildningsgraden hos personalen iom införandet av legitimation för djursjukskötare.
Jag kan hålla med om att det alltid bör informeras om kostnader före och under behandling. Personligen har jag bara varit med om att så har skett, men uppenbarligen är så inte alltid fallet och då måste det bli bättre. I övrigt tror jag vi måste acceptera att modern djursjukvård kostar pengar. Alternativet finns förstås att t.ex. gå tillbaka till tandsanering under enbart sedering, men den trenden hoppas åtminstone jag att vi slipper se (både ur patient- och personalsäkerhetsperspektiv). Ni som har hängt med längre vet nog bättre (jag är ung), men jag får även för mig att man snabbare avlivade svårt sjuka eller skadade djur förr? Dvs att man kräver mer av djursjukvården idag, att den ska klara fler liv. Och såpass avancerad som vården är för våra djur idag tycker jag inte att jämförelsen med humanvården är helt irrelevant på ett större plan, även om det såklart inte går att jämföra rakt av?