Vem tycker du att jag ska utgå ifrån då? Jag är jag. En veterinär som uttalar sig för eller emot är EN veterinär. Jag vet inte hur många kunder som håller med mig, och har samma åsikter som jag. Det kanske är 1 av 10, eller det kanske är 9 av 10. Men nu har du fått ett alternativ från mig, och det var det du frågade efter. Tyvärr kan jag inte gå ut och genomföra en undersökning för att se om mina åsikter är bara mina, eller om de representerar en majoritet av kunder.
Om det inte funnits efterfrågan på mer avancerad djursjukvård med bättre möjligheter att undersöka, diagnosticera och behandla sjukdomar från djurägarnas sida hade inte klinikerna investerat i att vare sig köpa in tekniken eller utbilda personalen på detta. Om det inte fins efterfråan tillhandahålls inte en vara/tjänst. As simple as that, basal enkel ekonomi. Bara för att du helst vill vara kvar på 70-talet med en äldre gråhårig bussig och billig veterinär som inte utbildat sig efter hen gick ut från veterinärhögskolan så vill många andra faktiskt ha möjlighet att kunna behandla sina djur. Bara för att behandlingar/utredningar blivit mer avancerad innebär det inte att djur behandlas i onödan eller skulle mått bättre av att avlivas istället. Det innebär faktiskt att man snabbare kan ställa rätt diagnos eller ställa diagnos på något man inte kunde för ett tag sedan och att man faktiskt kan få ett sjukt djur friskt och fullt kapabelt att tex tävla/ridas igen istället för att avliva det eller snabbare komma fram till att avlivning är det bästa för det djuret.
Men du kanske hellre vill avstå från utlraljud, röntgen, rehabilitering, foal check etc för det gjorde man förut och då var det billigt? Men GÅ DÅ till din billiga veterinär men låt oss andra får gå dit vi vill! Det är så du kan påverka, genom fötterna, inte genom att spy galla över de ställen som har de möjligheter vi andra vill kunna välja för våra djur. Men använd då inte de ställena jourtid utan använd även då det billigare alternativet, dvs distiktarna! Det är så mycket dubbelmoral och hyckleri att anse att de större klinikerna är dyra, dåliga och överdebiterar när man bara åker in just när det är som dyrast för att då passar det minsann! Och genom att göra just så så hjälper du faktiskt till att hålla priserna uppe, för de måste då ta ut högre priser för att gå runt och kunna erbjuda service åt dig att kunna åka in nattetid.
Och jo, väldigt många av ATG-klinkerna hade inga andra som var intresserade av att köpa (personalen inräknad) och hade lagts ned om inte Evidensia gått in. Något att tänka på, hur hade tillgängligheten på hästsjukvård då varit runt om i landet? De var ute till salu LÄÄNGE utan att någon var intresserad av att köpa.