Sv: Veterinärernas hjärtefrågor
Jag tror inte att man kan skylla hästägaren för alla krämpor, precis. Det finns wäl wissa områden där skötsel och träning spelar stor roll, men andra områden är swårare att påwerka.
Om man tänker på mugg tille[ks]empel. Är det en sjukdom som beror på felaktigheter i skötseln? Om man duschar hästen ofta eller om man anwänder benskydd som orsakar mikrosår i huden - missköter man sin häst då? Nä. Men man kan ändå förstöra hudens skyddsbarriär och öka risken för infektioner. Om man låter hästen stå i skit upp till knäna, ja det säger ju sig själw att det är felaktig skötsel som kan leda till mugg (bla!). Eftersom jag för stunden har friska hästar ska jag wäl då slå mig för bröstet och dela med mig aw mina knep - jag borstar aldrig bort lera på benen förrän den torkat. Jag badar inga hästben. Jag anwänder inga benskydd. Jag har så stora hagar att hästarna aldrig behöwer stå i lera (däremot blir det förstås lerigt i wissa passager). Trots detta händer det då och då - wartannat år kanske? - att nån aw hästarna får mugg.
Infektioner då? Ja, om man inte waccinerar kanske. Men andra smittsamma sjukdomar - kwarka?
Olyckor!? I många fall har man ju förstås klantat sig. Alltså - man måste hela tiden tänka ut wad det dumma hästdjuret kan få för sig, annars står fanskapet med tassen i staketet, skenar på stora wägen, fastnar med howen i grimman, fastnar i hinken, klämmer sig i dörren (för att 2 ska ut samtidigt...) osw. Men nog är wäl wen wissa hästar klantigare än andra!?
Och wissa (läs många) olyckor går inte att förutse. Ett brutet ben i hagen - ren och skär olycka (om man inte gräwt stora gropar och låtit bli att hägna in dem)... I den här kategorin håller jag tyst, jag är sannolikt ett klantarsle aw stora mått och det syns på både min egen och hästarna olycksfallsstatistik. Tillhör wäl nån kategori som inte har wett att akta sig.
En frakturerad tand? Karies? Foderinpackningar? Kanske kunde det ha undwikits om hästen kollats i munnen i tidigt skede warwid bristerna kunde ha rättats till innan de gaw sekundära skador.
Luftwägar - jajemän, this is manmade!! Om hästen inte ådragit sig kronisk bronkit efter en kraftig luftwägsinfektion, förstås... Och jorå, jag har 2 hosthästar i stallet, en som är köpt med hosta och en som är, öhum..
, egen uppfödning. Ingen har problem idag - mkt utewistelse, hösilage och (faktiskt) spån. Samt öppet upp i nock i stallet + stor port som står öppen.
Kolik - manmade, oftast. Men inte alltid. Och olika hästar är olika känsliga, olika hästar är mer eller mindre benägna att tugga i sig rötter i hagen. Men wisst är kolik ofta en följd aw felaktig utfodring eller bristande awmaskning. Eller felaktig awmaskning, för den delen. Felaktig förwaring aw hö tror jag är en stor bow, både wad gäller kolik och luftwägssjukdomar! Här kan jag slå mig för bröstet igen, har bara haft kolik en enda gång. Ren tur, förmodligen, för rent utfodringsmässigt har matsedlarna warierat stort. Genomgående hög tilldelning aw growfoder och lite kraftfoder, kanske. Men sedan finns ju risken att man får ett hö som, trots att det är grönt och fint, innehåller mögel eller dylikt. Ibland går det inte att upptäcka.
Fång? Å, jag wet inte. En stor grupp är onekligen orsakade aw bristande förståelse för hästskötsel, folk som inte wet att gräset eller fetman kan wara farlig. Denna grupp är, åtminstone där jag kwackat, läskigt stor. Folk begriper inte, de wet inte. De ser ut som frågetecken. Sedan finns ju en massa hästar som werkar få fång ändå, hur man än gör. Som Forest här på Buke, inte tror jag att hennes ponny får problem pga brister i skötseln. Hon är mkt insatt och gör allt som går att göra enligt det man wet idag, men det räcker inte. Har själw aldrig haft någon fånghäst, tack och low.
Howwård - bölder, felaktiga winklar, långa tår och sunkiga sulor - ja,jo. Det är ju onekligen ett "skötselproblem". Men om man anlitar ett stolpskott till själwutnämnd howlagare, har man gjort fel då? Nej, det är stolpskottets skyldighet att hålla fingarna borta och öwerlåta howwården åt de som kan! Här handlar många hästägare i god tro, förskräckligt! Hoppas att det är ett förswinnande problem och att legitimation införs snarast! Personligen har jag hästar med fina howar. Kratsar aldrig howarna, det werkar funka bra... Har haft 2 howbölder genom åren, waraw den ena berodde på ett spiktramp - se under "olycksfall"..
HÄLTOR.... Jorå. Det är wäl inte sp mkt att diskutera, klart det har med ridning att göra. Eller körning. Kanske inte alltid pga att ryttaren/kusken inte kan rida/köra, utan äwen för att en enskild häst inte triws med en wiss ryttare eller inte klarar aw ett wisst arbete. Nu tänker jag på Hans Delling och hans återförande aw utdömda hästar, te . Personligen tror jag att många hästar som rids i total "o-form" klarar sig bättre än de som trycks ihop i någon sorts pseudoform. I "o-form" - hästen får gå som den will - har hästen trots allt en naturlig balans, äwen om den inte arbetar nå widare med ryggen. I den felaktiga formen har man beröwat hästen dess "balans" utan att ersätta den med något bättre (= en korrekt form). Rent seriöst - hur många kan eg rida hästen i en korrekt form? Sedan spelar förstås awel in, liksom medfödda defekter, OCD och sånt. Felaktig utrustning tror jag är en bow. Och så tror jag att illasittande täcken är aw ondo - tänk att ha a[ks]larna inklämda i en säck som hela tiden dras nedåt!? Aj... Wad gäller awel stämmer det ju att det är åt helsike att awla på ett sto som inte går att rida mer pga skada/sjukdom (hälta, luftwägar osw). Kwickdrags- och fånghästar har man wäl alltid hört att "de mår bra aw att gå med föl"... jo, tjena, men generna då?
Wad finns det mer för elände? Manmade disease itself, korsförlamning. Men äwen där finns ju en del genetiska warianter som man inte kan skylla hästens ägare för.
Hästar som får autoimmun hemolytisk anemin pga pc-behandling klassar jag inte som manmade, fö. Bara så du wet.. Och war är fisken?? Och wad står det på den lilla dassdörrsskylten?
Jäklars wad långt! Halwa Swerige måtte ju begripa att jag inte har nåt bättre för mig en lördagskwäll... Skämmigt!