Veterinärer

Sv: Veterinärer

Förlåt att jag skrattar, men det där är något så dråpligt så att det låter som något min rottweiler hade kunnat lyckats med. Han "genade" över ett flera meter högt stup en gång eftersom gångstigen tydligen var för långsam när matte kallade in honom...

Vi har samma veterinär till både hundar, hästar, katter och grisar, jag litar helt och fullt på honom.
Det är jätteskönt att ha någon som minns att jag kom in för 1½ år sen, för vad och till och med vad jag och djuret heter. Då är det inte bara ännu en patient för honom utan personer och djur.
Nu är ju inte Sunne så stort, men vi är många djurägare.

Sånt bryr jag mig inte ett dugg om... ;) Jag har en klinik som första hands val, men i och med att de är filial till dygnet runt öppen klinik så åker jag dit när det behövs. Men det är skönt att de kan läsa journalerna på båda ställena, titta på röntgen bilder, och boka tider på båda ställena. Jag får den vetrinär som är bäst till just "dagens" problem. Gör mig är det helt suveränt och jag litar på dem. Sen har jag på andra vägar blivit kompis med en av djursjukvårdarena, på "min" klinik vilket gör att den kontakten blir mer personlig.

*KL*

När jag hade hästar så fick ambulansen komma för vaccinationer o.dyl. Skulle det göras hältutredning så finns det en veterinär på Ultuna som jag fortfarande tycker måste vara en av Sveriges bästa hästveterinärer, så jag beställde alltid tid hos henne. Blir det häst igen så kommer jag att fortsätta med det. Där känner jag verkligen förtroende.

Det har varit frustrerande att jag inte haft samma känsla för någon veterinär när det gäller hundarna. Ultuna har duktiga, men det är så svårt att veta vem man får. Jag använde en privatveterinär, men han har begränsade resurser och svårare fall måste ändå till Ultuna.

Av en slump snubblade jag för ett par år sedan över en annan privatveterinär. En 11-veckorsvalp bröt benet, jag satt i väntrummet på Ultuna och mindes att jag sett att den kliniken hade jour och ringde. De kunde ta emot mig snabbare så jag åkte dit. Det är något jag inte ångrat. Nu går jag till den veterinären med mina hundar och har äntligen hittat någon där jag har en bra och personlig kommunikation i kombination med kompetens, resurser och ödmjukhet.

Guld värt!

Jag har två olika privata veterinärer jag vänder mig till. Det är en stor trygghet att känna den som behandlar djuren, och det sparar in en del onödigheter när de känner mig. De vet att jag inte behöver sentimentalt dravel, och har koll på vad jag kan om djursjukvård osv. Dessutom är det inga problem att betala genom faktura.

Om jag ringer in med akutfall så vet de att jag menar allvar, och tar mig på lunchrasten;)

/Migo

Jag har varit på flera kliniker runtom i landet och det har ännu inte funnits någon som kunnat mäta sig med min Pelle :love:
Jag tror att det beror mycket på att han själv tränar och tävlar aktivt, så han har en större förståelse för vissa saker än andra veterinärer.

Pelle is da shit!

Har en till vaccination och småsaker. Han har praktik i området där jag bor.

Till allergin har jag en annan vette som kan sin sak när det gäller allergier.

Skulle det hända något akut så blir det sjukhuset i området.

Våran klinik här i området är så pass liten att man känner alla där inne. Sköterskor som veterinärer. Tryggt och bra. Jourvet vet jag däremot inte, Jag har inte behövt uppsöka jouren någon gång (peppar peppar) och den kliniken ligger i grannkommunen och är betydligt större.

Jag har två olika vet beroende på vad jag ska göra. Är det med hunden så är det en vet och är det med katterna är det en annan. vet som har hand om hunden sköter även kastrationer mm, så det är lite knöligare att få in en tid där, men dom brukar vara så flexibla och tillmötesgåeende att det hitills aldrig varit några problem faktiskt :)

Förlåt att jag skrattar, men det där är något så dråpligt så att det låter som något min rottweiler hade kunnat lyckats med. Han "genade" över ett flera meter högt stup en gång eftersom gångstigen tydligen var för långsam när matte kallade in honom...

Det sjuka är att det var en stor maffig golden som körde ut min stora maffia Amstaff, folk vart ganska rädda när dom såg en blodig Amstaff kuta omkring i aaaaanrika djursholm ;)
Som tur var sa bara vår präst-granne att alla skulle stå still, hans barn rörde sig inte ur fläcken och dom andra vuxna såg livrädda ut och trodde att jag hade en mördarhund, för såklart så var det säkert min galna hund som ville äta upp exets hund :mad:
Det såg ju som sagt mycket värre ut än det var eftersom han såklart hade slickat såret på benet o hade blod i hela fejjan.
Såhär i efterhand var det rätt så kul men då var jag rädd att han skadat sig.

Vissa hundar förstår inte hur stora dom är, eller sin styrka. Dom tänker bara "nu ska jag framåt" sen om dom är klumpiga på det kan det leda till många skratt.

Till allt som inte kräver röntgen har jag samma veterinär både till häst, hund och katt. "Min" veterinär är hästveterinär men tar även emot smådjur. Det är skönt att hen vet vem det är när man ringer. Hitills har jag tack och lov bara haft den årliga vaccinationen och tandkollen på min hund.

Till röntgen på hund och katt åker jag till en liten klinik i närheten som också är guld. Det är också dit jag åker om inte "min" veterinär skulle ha tid om det är något akut som när den ena katten fick öroninflamation. Jag har varit hos min veterinär kl 21.15 en gång när jag hade fångat in vildkatten. När jag ringde veterinären så sa hen bara att ja kom med en gång! Trots att hon inte hade jour. Vi var klara halv tolv på natten... Sådant är guld :laugh:

Jag har en vet som jag går till i alla vanliga ärenden, vaccinationer och annat odramatiskt. Vid ev olyckor så åker jag till närmsta vet eller djursjukhus. Tycker dock det är trevligt både för mig och hundarna att ha samma person, som känner till ev sjukdomshistoria och tidigare behandlingar.

Detsamma gäller ju för mig själv... Mycket tryggare att ha en egen husläkare än att gå på VC och få den som förtillfället råkar vara ledig.

Inte alltid samma veterinär men samma klinik. Jag vill gynna den klinik som försöker ha jourverksamhet och ger bra service till djurägarna även om enkla saker kanske blir lite dyrare än på en mindre och enklare klinik. Men det är så mycket värt för mig att veta att jag kan få hjälp på kvällar och helger OM det skulle behövas. Plus att mina djurs journaler fnns på plats med all historia som man kan följa över tid vilket är guld när djuren blir äldre.

Efter att min mor haft samma vet. i 25 år gick han nu i pension igår. Han fick ett plommonträd och ett kort där vi skrivit upp alla djur vi kommit dit med under alla dessa år :)
Han var en sån man kunde ringa när som hellst (vi hade tillomed hans hem nr.)

Den kliniken jag går till brukar försöka se till så att man får komma till samma vet som man brukar gå till. Jag tycker det känns bra och trevligt men det är inget krav från min sida, jag känner mig trygg med alla veterinärer jag hittills träffat där.

De har all nödvändig utrustning och jour de flesta timmar.
Jag vill åka någonstans där de kan göra alla undersökningar direkt, för man vet aldrig när man åker in vart det kommer sluta.
Har lärt mig den hårda vägen via hästsidan att det är värdelöst att anlita veterinärer som ändå inte kan göra ordentliga undersökningar.

Senast ändrad:

vi har aldrig varit hos vet annat än för vaccinationer och en gång en tassolycka (tre av fyra var trasiga). sedan dess- nada.

Ser att du har en tårta under ditt namn, så då fyller du idag!

Grattis Grattis!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 901
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
985
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka