"Från det att hästen hittats halt på måndagen eskalerade hältan och när veterinären kom för att byta hovomslag på fredagen påtalade hästägaren att hästen även hade sjukdomar kopplade till ögon och knän. Det gjorde att hästägaren önskade avliva hästen, men fick enligt hästägaren svaret att ”man tar inte bort en häst på grund av hovböld”.
– På fredagskvällen fick hästen foderstrupsförstoppning efter att knappt ha ätit eller druckit något på hela veckan. Hon har säkert tappat 50-60 kilo på en vecka. Då bestämde jag mig att det var nog med hennes lidande, säger ägaren."
Jag tänker att anledning till nekandet av avlivning var att veterinären kom dit för att byta omslag och då istället får till sig att hästägaren vill avliva istället (trots att inget akut uppstått). Om hästägaren istället ringt veterinären och sagt att jag ger upp nu vi avlivar kan vi göra det på den tiden när du är här för att byta omslag, kanske svaret varit ett annat. Oavsett så hade hen inte fått något livintyg.
Jag kan förstå att man inte avlivar ett icke akut sjukt djur på vad som verkar vara en impuls från djurägaren snarare än ett genomtänkt beslut.