Veterinären om hästshowen: Följer inte djurskyddslagen

Hästarna gapar för att slippa smärta i munnen. Samtidigt får ekipagen höga poäng och kammar hem vinstpengar.
Flera framstående veterinärer menar att det som sker på högsta nivå i dressyr bryter mot svensk lag.
– Vi har en lagstiftning om att hästarna inte ska fara illa. Men den följs inte, säger Christine Levring, veterinär.

Jag är faktiskt lite kluven. När jag först såg Aftonbladets artikel gick hjärnan direkt till att det var bilder från GHS man pratade om, så för mig blev det ju sen uppenbart att rubriken sattes på typiskt kvällstidningsmaner, dvs man ville att folk skulle haja till och reagera starkare för att man trodde det hade hänt i Göteborg. Det tycker jag är osnygg journalistik i ett ämne som behöver tydlighet, saklighet och trovärdighet. Sen är det INTE smart av MG att kommentera med tanke på vilket intryck det ger, för detta har ju skett någonstans och det är ett stort problem. Men jag förstår att man reagerar på journalistiken, för det gjorde jag.
Jag tycker iofs att ändamålet kan helga medlen. Man visar tydligt att modern tävlingsdressyr brottas med stora problem och nu är det en stor tävling i Göteborg. Då kan man ju alltid hoppas att där finns någon ryttare inte vågar tänja lika mycket på gränserna av rädsla att det är deras bilder som hamnar i tidningen nästa gång. Eller så är jag bara naiv och hoppas för mycket för i sista ändan så är det väl "money talks" som hamnar högst på priolistan i alla fall. :(

Jag är för en genomgripande regeländring både vad det gäller rörelserna utförande, vilken utrustning som är tillåten och hur den får användas, munkontroller efter avslutad ritt och fokus på helheten hos hästen, har den painface, nervsnittade öron?

Visserligen hoppning men på temat i artikeln, kan man verkligen anse att denna är i tävlingsmässigt skick för att starta en 150 igår?

RKQQ6wt.png
Undrar också vad som hänt med Millfield colette, hon ser ut att ha tappat muskler. Man kunde tydligt se höftknölen under ritten och en uppdragen flank.

Jag tycker iofs att ändamålet kan helga medlen. Man visar tydligt att modern tävlingsdressyr brottas med stora problem och nu är det en stor tävling i Göteborg. Då kan man ju alltid hoppas att där finns någon ryttare inte vågar tänja lika mycket på gränserna av rädsla att det är deras bilder som hamnar i tidningen nästa gång. Eller så är jag bara naiv och hoppas för mycket för i sista ändan så är det väl "money talks" som hamnar högst på priolistan i alla fall. :(
Jag tycker inte heller det är "dåligt" skrivet/gjort av Aftonbladet såsom @Linda_A skriver.

Det är väl fullt rimligt att publicera i anslutning till en annan stor tävling om man vill dra åt sig läsare? Vi får nog se det här också med "utanför-ögon" och då är det en aktuell händelse att skriva om dålig djurvälfärd på en stor tävling när det är en annan stor tävling.

Ridsporten kan inte, ska inte, fredas för att det är "en stor tävling". Vad fan ska vi inte prata om slavarbete när det är fotbolls EM i en diktatur heller? Det är ju då de reportagen är aktuella? Nej jag tycker nog det daltats alldeles för länge.
"Sporten borde få lösa det själva" men enligt artikeln började man prata om det för 20 år sedan och det har bara blivit sämre.

Jag tycker inte heller det är "dåligt" skrivet/gjort av Aftonbladet såsom @Linda_A skriver.

Det är väl fullt rimligt att publicera i anslutning till en annan stor tävling om man vill dra åt sig läsare? Vi får nog se det här också med "utanför-ögon" och då är det en aktuell händelse att skriva om dålig djurvälfärd på en stor tävling när det är en annan stor tävling.

Ridsporten kan inte, ska inte, fredas för att det är "en stor tävling". Vad fan ska vi inte prata om slavarbete när det är fotbolls EM i en diktatur heller? Det är ju då de reportagen är aktuella? Nej jag tycker nog det daltats alldeles för länge.
"Sporten borde få lösa det själva" men enligt artikeln började man prata om det för 20 år sedan och det har bara blivit sämre.

Det handlar inte om att de skriver i anslutning till GHS, det är ju en självklar sak. Det handlar om rubriksättningen som är gjort så att du ska haja till och tro att det hänt en ny skandal precis nu på GHS.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka