Veterinären om hästshowen: Följer inte djurskyddslagen

Hästarna gapar för att slippa smärta i munnen. Samtidigt får ekipagen höga poäng och kammar hem vinstpengar.
Flera framstående veterinärer menar att det som sker på högsta nivå i dressyr bryter mot svensk lag.
– Vi har en lagstiftning om att hästarna inte ska fara illa. Men den följs inte, säger Christine Levring, veterinär.

Jag är faktiskt lite kluven. När jag först såg Aftonbladets artikel gick hjärnan direkt till att det var bilder från GHS man pratade om, så för mig blev det ju sen uppenbart att rubriken sattes på typiskt kvällstidningsmaner, dvs man ville att folk skulle haja till och reagera starkare för att man trodde det hade hänt i Göteborg. Det tycker jag är osnygg journalistik i ett ämne som behöver tydlighet, saklighet och trovärdighet. Sen är det INTE smart av MG att kommentera med tanke på vilket intryck det ger, för detta har ju skett någonstans och det är ett stort problem. Men jag förstår att man reagerar på journalistiken, för det gjorde jag.
Jag tycker iofs att ändamålet kan helga medlen. Man visar tydligt att modern tävlingsdressyr brottas med stora problem och nu är det en stor tävling i Göteborg. Då kan man ju alltid hoppas att där finns någon ryttare inte vågar tänja lika mycket på gränserna av rädsla att det är deras bilder som hamnar i tidningen nästa gång. Eller så är jag bara naiv och hoppas för mycket för i sista ändan så är det väl "money talks" som hamnar högst på priolistan i alla fall. :(

Jag är för en genomgripande regeländring både vad det gäller rörelserna utförande, vilken utrustning som är tillåten och hur den får användas, munkontroller efter avslutad ritt och fokus på helheten hos hästen, har den painface, nervsnittade öron?

Visserligen hoppning men på temat i artikeln, kan man verkligen anse att denna är i tävlingsmässigt skick för att starta en 150 igår?

RKQQ6wt.png
Undrar också vad som hänt med Millfield colette, hon ser ut att ha tappat muskler. Man kunde tydligt se höftknölen under ritten och en uppdragen flank.

Jag tycker iofs att ändamålet kan helga medlen. Man visar tydligt att modern tävlingsdressyr brottas med stora problem och nu är det en stor tävling i Göteborg. Då kan man ju alltid hoppas att där finns någon ryttare inte vågar tänja lika mycket på gränserna av rädsla att det är deras bilder som hamnar i tidningen nästa gång. Eller så är jag bara naiv och hoppas för mycket för i sista ändan så är det väl "money talks" som hamnar högst på priolistan i alla fall. :(
Jag tycker inte heller det är "dåligt" skrivet/gjort av Aftonbladet såsom @Linda_A skriver.

Det är väl fullt rimligt att publicera i anslutning till en annan stor tävling om man vill dra åt sig läsare? Vi får nog se det här också med "utanför-ögon" och då är det en aktuell händelse att skriva om dålig djurvälfärd på en stor tävling när det är en annan stor tävling.

Ridsporten kan inte, ska inte, fredas för att det är "en stor tävling". Vad fan ska vi inte prata om slavarbete när det är fotbolls EM i en diktatur heller? Det är ju då de reportagen är aktuella? Nej jag tycker nog det daltats alldeles för länge.
"Sporten borde få lösa det själva" men enligt artikeln började man prata om det för 20 år sedan och det har bara blivit sämre.

Jag blev också bekymrad när jag såg denna hästen på tävlingen, och ännu mera nu när ni letat upp hur mycket den transporterats runt världen och hur den såg ut tidigare. Borde faktiskt inte tävla tycker jag.

Jag tycker inte heller det är "dåligt" skrivet/gjort av Aftonbladet såsom @Linda_A skriver.

Det är väl fullt rimligt att publicera i anslutning till en annan stor tävling om man vill dra åt sig läsare? Vi får nog se det här också med "utanför-ögon" och då är det en aktuell händelse att skriva om dålig djurvälfärd på en stor tävling när det är en annan stor tävling.

Ridsporten kan inte, ska inte, fredas för att det är "en stor tävling". Vad fan ska vi inte prata om slavarbete när det är fotbolls EM i en diktatur heller? Det är ju då de reportagen är aktuella? Nej jag tycker nog det daltats alldeles för länge.
"Sporten borde få lösa det själva" men enligt artikeln började man prata om det för 20 år sedan och det har bara blivit sämre.

Det handlar inte om att de skriver i anslutning till GHS, det är ju en självklar sak. Det handlar om rubriksättningen som är gjort så att du ska haja till och tro att det hänt en ny skandal precis nu på GHS.

Ska man väcka intresse så ska man.
Tycker inte alls det är så illa gjort men vi har väl olika åsikt där :)

Jag oroar mig för att folk till slut stänger av om det blir för mycket. Vem reagerar på rubriken "nakenchock" längre? :)

Nåja, hur tidningarna sätter rubriker är ett ganska oväsentligt sidospår jämfört med huvudfrågan, som ju självklart är hästvälfärden.

Hann också läsa innan den låstes.

Och så undrar man varför bemedlade "dressyrtanter" vill tävla allt mindre... Antagligen för att man inte vill förknippas med detta djurplågeri. Usch nä, börjar mer och mer tycka att man ska förbjuda all tävling med djur.
Kan ju tyvärr också vara så att dom inser att dom inte har förmågan att rida/träna utan våld/smärta.

Kan ju tyvärr också vara så att dom inser att dom inte har förmågan att rida/träna utan våld/smärta.

Vad menar du nu? Jag träffar dom dressyrtanterna på kurser i fransk, klassisk, och akademisk ridkonst.

Dom kan absolut rida utan att tillfoga våld/smärta och en del av dom är riktigt bra.

Sen kan man diskutera vad tvång är och innebär, och dom som ifrågasätter det träffar man istället på klickerkurserna :). Där rids det också, men på ett annat sätt.

Min uppfattning om dom som rider den typen av ridning väldigt sällan inser vad dom gör eller vill sluta med det dom gör. Oftast så tycker dom ju inte sättet dom rider på är fel och då ändrar man det inte heller. Ofta är det ju också tränare i bakgrunden som förmodligen har uppmuntrat den typen av ridning när det gäller folk som tävlar. Att ge upp ett gammalt ridsätt och förändra sig innebär ofta att man måste ge upp sin tränare och ofta gå emot dom som står i samma stall osv. Det är inte jättestor sannolikhet att det händer särskilt ofta tyvärr.

"Skönt" att vi är flera som reagerade, tycker
Visserligen hoppning men på temat i artikeln, kan man verkligen anse att denna är i tävlingsmässigt skick för att starta en 150 igår?

RKQQ6wt.png

Samma ryttare på annan häst igår 😢
Inte lika illa som skimmel men anmärkningsvärt tunnare än övriga hästar. Verkar enligt FEIs resultat tävlat ungefär lika mycket världen över som skimmeln senaste halvåret.
Kan vi verkligen anse att detta är okej?
Screenshot_20250222_212156_SVT Play.webp

"Skönt" att vi är flera som reagerade, tycker

Samma ryttare på annan häst igår 😢
Inte lika illa som skimmel men anmärkningsvärt tunnare än övriga hästar. Verkar enligt FEIs resultat tävlat ungefär lika mycket världen över som skimmeln senaste halvåret.
Kan vi verkligen anse att detta är okej?
Visa bifogad fil 162793
Jag sitter alltid och väntar på att kommentatorerna ska kommentera om hur hästarna ser ut rent fysiskt men det händer aldrig, verkar inte vara något krav att hästen ska vara i fysiskt fint skick, räcker det kanske bara med att hästen inte är synligt halt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Vaccination mot leptospiros
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka