Ja, mitt argument är ju att vi bör skydda djuren från det som "tävlingslust" kan leda till hos en del (dvs att man börjar prioritera annorlunda och nedgraderar hästens upplevelse och behov i priolistan) - men vi borde behålla/återskapa det positiva i att hästmänniskor träffas och gör gemensamma aktiviteter.
Folk blir giriga, så är det bara. Kanske inte alla, men jag har själv absolut det drivet "i mig". Det är viktigt att kunna erkänna det, se det i klart ljus, för att man ska ha möjligt att hålla ett öga på det. Det är bland annat därför som jag inte tävlat i vuxen ålder, och varför jag slutade med kaninutställning. Det är en slippery slope liksom, man vill få bättre resultat och ens värderingar skiftas. Man ser inte att det man gör blivit skevt, tills en dag när man perspektivskiftar och ser vad man gjort (i mitt fall så födde jag upp dvärgkaniner, och dvärgmutationen är letal i homozygoter, plus att max factor genen också finns vilket ger utställningsvinnare i enkel uppsättning och letal i dubbel). Det finns så många såna exempel i djurvärlden.
Jag vill personligen få möjlighet att utvecklas och träffas, men utan att riskera att bli för tävlingstaggad igen. Så det vore skönt om ett annat upplägg kunde finnas både av privata skäl - och för att slippa bidra pengar till spektaklet som sker på elitnivå.