Veterinären om hästshowen: Följer inte djurskyddslagen

Hästarna gapar för att slippa smärta i munnen. Samtidigt får ekipagen höga poäng och kammar hem vinstpengar.
Flera framstående veterinärer menar att det som sker på högsta nivå i dressyr bryter mot svensk lag.
– Vi har en lagstiftning om att hästarna inte ska fara illa. Men den följs inte, säger Christine Levring, veterinär.

Det var på grund av all den här skiten som jag struntade i att köpa biljetter till Scandinavium i år, och kommande år tills det blir en ändring. Hade sån avsmak för sporten redan när jag fick det där första glättiga mailet om den "fantastiska hästfesten" som skulle komma. Usch.

Eller möjligen ögonblicksbild som i att hästen blir rädd, drar iväg i full kareta och är på väg att springa över ett barn och därför gör ryttaren en förhållning som aldrig annars skulle vara acceptabel (vilket även det kan ifrågasättas för om inte dra hästen i munnen blivit så normaliserat skulle ryggmärgsreaktionen snarare vara att försöka lägga en asliten volt eller så).
Jag håller med dig om det du säger förutom detta. För en människa är det naturligt att dra i tyglarna när sånt sker eftersom vi när vi blir rädda kryper ihop vilket gör att vi instinktivt drar armarna bakåt= drar i tyglarna. Det är inte instinktivt att dra i ett snöre, hålla ihop yttersidan och svänga vilket är en mycket mer avancerad rörelse än dra armarna intill kroppen för att skydda sig

Jag såg det här sent i gårkväll på ansiktsboken men hade inte ork att läsa artikeln då. Det jag såg var en kommentar från Maria Gretzer som la ut sig om hur hemskt det är att aftonblaskan skapar sensation eftersom bilderna inte ens var från Göteborg.
Jag har ju alltid upplevt henne som vettig men det slinker ut rätt märkliga saker ibland och här har hon ju passerat alla gränser. Om den ena kritik hon kan ge om det som sker är att bilderna är från annan tävlingsplats, som om det skulle se bättre ut i Göteborg, är skrämmande. Alla argument är ju helt klart slut när man väljer att falla till den nivån av försvar och anser det som ett rimligt sätt att minska värdet av den framförda informationen, framförallt som det enligt en kommentar till hennes inlägg även står i artikeln att bilderna är från annan plats.

Ja, mitt argument är ju att vi bör skydda djuren från det som "tävlingslust" kan leda till hos en del (dvs att man börjar prioritera annorlunda och nedgraderar hästens upplevelse och behov i priolistan) - men vi borde behålla/återskapa det positiva i att hästmänniskor träffas och gör gemensamma aktiviteter.

Folk blir giriga, så är det bara. Kanske inte alla, men jag har själv absolut det drivet "i mig". Det är viktigt att kunna erkänna det, se det i klart ljus, för att man ska ha möjligt att hålla ett öga på det. Det är bland annat därför som jag inte tävlat i vuxen ålder, och varför jag slutade med kaninutställning. Det är en slippery slope liksom, man vill få bättre resultat och ens värderingar skiftas. Man ser inte att det man gör blivit skevt, tills en dag när man perspektivskiftar och ser vad man gjort (i mitt fall så födde jag upp dvärgkaniner, och dvärgmutationen är letal i homozygoter, plus att max factor genen också finns vilket ger utställningsvinnare i enkel uppsättning och letal i dubbel). Det finns så många såna exempel i djurvärlden.

Jag vill personligen få möjlighet att utvecklas och träffas, men utan att riskera att bli för tävlingstaggad igen. Så det vore skönt om ett annat upplägg kunde finnas både av privata skäl - och för att slippa bidra pengar till spektaklet som sker på elitnivå.
Det är viktigt att vettiga människor (som ser när de hamnar fel och reflekterar över varför) berättar. Tack 🌷

Ja, och det säger mycket ändå. Allmänheten tycker inte att det är roande att se på tävlingsdressyr.
Fast det har väl alltid varit så att folk gillar att kolla på fartfylld sport där det är lätt att förstå systemet? Om de ska titta på sport som de inte är insatta i. Dressyr är för långsamt och krångligt (även när vi inte har problem med dålig ridning).

Fast det har väl alltid varit så att folk gillar att kolla på fartfylld sport där det är lätt att förstå systemet? Om de ska titta på sport som de inte är insatta i. Dressyr är för långsamt och krångligt (även när vi inte har problem med dålig ridning).

Som grenen ser ut idag, ja. Men dressyr som koncept behöver ju inte alls vara tråkigt att titta på.

Kür borde ju egentligen kunna vara väldigt attraktivt för tittarna.

Jag såg det här sent i gårkväll på ansiktsboken men hade inte ork att läsa artikeln då. Det jag såg var en kommentar från Maria Gretzer som la ut sig om hur hemskt det är att aftonblaskan skapar sensation eftersom bilderna inte ens var från Göteborg.
Jag har ju alltid upplevt henne som vettig men det slinker ut rätt märkliga saker ibland och här har hon ju passerat alla gränser. Om den ena kritik hon kan ge om det som sker är att bilderna är från annan tävlingsplats, som om det skulle se bättre ut i Göteborg, är skrämmande. Alla argument är ju helt klart slut när man väljer att falla till den nivån av försvar och anser det som ett rimligt sätt att minska värdet av den framförda informationen, framförallt som det enligt en kommentar till hennes inlägg även står i artikeln att bilderna är från annan plats.
Det var länge sedan jag tyckte hon var vettig.

Jag har inte hängt med så mycket. Tror bara jag hört en 'märklig' kommentar tidigare men ett sånt här bottennapp kommer väldigt sällan ut tomma intet så förstår om du sett liknande tidigare.
Som tränare tror jag fortfarande hon är rätt vettig men vad gäller hästhållning och hästvälfärd har hon på sociala media och i poddar visat en sida som i mitt tycke är rätt gammal och unken. Hon verkar även vara en anhängare av att skylla på ögonblicksbilder när kollegor hamnar i blåsväder.

Som grenen ser ut idag, ja. Men dressyr som koncept behöver ju inte alls vara tråkigt att titta på.

Kür borde ju egentligen kunna vara väldigt attraktivt för tittarna.
Min erfarenhet är att de flesta tycker dressyr är aptråkigt att titta på för att allt ser likadant ut, det är lugnt och stillsamt samt att det är svårt för okunniga att lista ut vad som är bra och dåligt. Hoppning däremot är fartfyllt och extremt enkelt att förstå. Det ska gå fort och bommarna ska inte trilla ner.

Folk som inte kan något om dressyr reagerar dessutom inte på dålig ridning, om det inte är extremt. De tänker inte på sådana ”detaljer”.

En bra kommentator kan göra det mer begripligt, som på OS tex.

Vilken FB sida var det som MG skrivit en kommentar? Om du menar Aftonbladets FB sida så är det inte MG som uttalat sig utan en annan dressyrkändis.

I övrigt håller jag med dig om att MG brukar ha trista uttalanden.

Vilken FB sida var det som MG skrivit en kommentar? Om du menar Aftonbladets FB sida så är det inte MG som uttalat sig utan en annan dressyrkändis.

I övrigt håller jag med dig om att MG brukar ha trista uttalanden.
Det jag såg var MGs namn, finns det någon dressyrkändis med förvillande likt namn kan det vara den. Vilken sida har jag ingen aning om, det var en sån där sak fb ansåg att jag behövde se så det kom upp i flödet.

Min erfarenhet är att de flesta tycker dressyr är aptråkigt att titta på för att allt ser likadant ut, det är lugnt och stillsamt samt att det är svårt för okunniga att lista ut vad som är bra och dåligt. Hoppning däremot är fartfyllt och extremt enkelt att förstå. Det ska gå fort och bommarna ska inte trilla ner.

Folk som inte kan något om dressyr reagerar dessutom inte på dålig ridning, om det inte är extremt. De tänker inte på sådana ”detaljer”.

En bra kommentator kan göra det mer begripligt, som på OS tex.

Som hyggligt normalerfaren ryttare (den svenska ridskolesorten, merpart av livet) så är det helt hopplöst att titta på dressyr också.

Någon enstaka gång så förstår man poängen och vad en bra ritt var, men exakt lika ofta eller oftare så blir man helt förvirrad. För att det ska ju vara lätt och harmoniskt?
Och så ser man en ritt men hackande sporrar och hopsnörd hals och otakt i passage och piaff och så får den ritten skyhöga poäng jämfört med resten och jag fattar ingenting.

Det är inte så att poängsystemet som är svårt att förstå. Inte heller bedömningskriterierna i teorin. Men hur bedömningen sätts, det är ett mysterium.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka