Veterinären om hästshowen: Följer inte djurskyddslagen

Hästarna gapar för att slippa smärta i munnen. Samtidigt får ekipagen höga poäng och kammar hem vinstpengar.
Flera framstående veterinärer menar att det som sker på högsta nivå i dressyr bryter mot svensk lag.
– Vi har en lagstiftning om att hästarna inte ska fara illa. Men den följs inte, säger Christine Levring, veterinär.

Det är lite underligt det här med "ögonblicksbilder", det är sällan man ser sådana ögonblicksbilder på lägre nivåer hos folk som inte har hästar för tävlandets skull. Självklart förekommer det där också men det är sällan. Jag har mängder av foton på mig och min häst och mängder av dom är inte tagna i ett bra ögonblick när det gäller steget men aldrig att han hade en gapande mun på det sättet.

Sjävklart förekommer det överallt men det är väldigt sällan man ser sådana där bilder hos "vanliga" hästmänniskor som tänker på hästarna i första hand.
Jag tömkör alltid på vanligt tränsbett och utan nosgrimma.
Under uppvärmning gapar min häst ibland. Jag tolkar det som en signal att hon ligger lite för mycket i handen och anpassar min hjälpgivning och arbetet när hon gapar (t ex går ner i skritt och fortsötter lösgörande arbete). När hon blivit lösgjord och aktiverar bakbenen mer sluter hon munnen och jobbar på så fint. Tänk att inte kunna gapa och att inte få gehör för när det gör ont/inte känns bra :(.

Precis! Ändå fortsätter folket att betala dyrt för att på så vis visa sitt stöd för denna behandling av hästarna.
Ja precis, det verkar ju inte finnas något behov av att förändra något eftersom biljetter och tittartid ändå säljer, det är fortfarande efterfrågan. Om den minskar så blir det ju en förändring som behövs-ihop då med att det redan pratas om dålig ridning och djurplågeri, då blir det tydligt vad för ridning som ska till. Det kommer alltid vara någon som går så de som sysslar med god ridning kommer alltid att märkas.

Jag har bara svårt att förstå att flera av de som jag ser som vettiga bukefalister köper biljetter och/eller tittar på detta. Varför ska ryttarna förändra något för att det gnälls när folk fortfarande köper för att se på dem?

Som grenen ser ut idag, ja. Men dressyr som koncept behöver ju inte alls vara tråkigt att titta på.

Kür borde ju egentligen kunna vara väldigt attraktivt för tittarna.
Min totalt hästokunnige mamma, som mest matade min häst med äpple och morötter, borstade lite då och då och när hon hade ont i ett ben och var förvisad till promenader två gånger om dagen under en kort tids boxvila så gick mamma med henne som om det vore en hund i koppel (min häst betedde sig som en hund också och mamma sa att det var som en stor hund bara <3).. ja, mamma, i alla fall, tycker om att titta på just dressyr. Hästarna dansar, säger hon, och tycker att det är vackert. Hon är fascinerad över att människor kan få hästar att dansa så.

Men jag tror att om hon hade sett något av det senaste i dressyrväg så hade inte tyckt det var vackert längre.

Jag såg det här sent i gårkväll på ansiktsboken men hade inte ork att läsa artikeln då. Det jag såg var en kommentar från Maria Gretzer som la ut sig om hur hemskt det är att aftonblaskan skapar sensation eftersom bilderna inte ens var från Göteborg.
Jag har ju alltid upplevt henne som vettig men det slinker ut rätt märkliga saker ibland och här har hon ju passerat alla gränser. Om den ena kritik hon kan ge om det som sker är att bilderna är från annan tävlingsplats, som om det skulle se bättre ut i Göteborg, är skrämmande. Alla argument är ju helt klart slut när man väljer att falla till den nivån av försvar och anser det som ett rimligt sätt att minska värdet av den framförda informationen, framförallt som det enligt en kommentar till hennes inlägg även står i artikeln att bilderna är från annan plats.
Nu har inlägget med MGs kommentar dykt upp i mitt flöde. Det var på Aftonbladets FB-sida ”Sportbladet Ridsport”, som hon kommenterade. Artikeln finns även utlagd med en annan kommentarstråd på ABs huvudsida.

MG får många mothugg på sin korkade kommentar. BRA!

Visserligen hoppning men på temat i artikeln, kan man verkligen anse att denna är i tävlingsmässigt skick för att starta en 150 igår?

RKQQ6wt.png

Tycker det är svårt att bedöma utan att se hela hästen, dvs utan utrustning. Men det har ju veterinären sett vid besiktningen så förhoppningsvis har den bara en sån mage.
Men nu kanske jag är färgad av att ha en ras som ser ut som greyhounds så där hade det inte varit onormalt :)

Tycker det är svårt att bedöma utan att se hela hästen, dvs utan utrustning. Men det har ju veterinären sett vid besiktningen så förhoppningsvis har den bara en sån mage.
Men nu kanske jag är färgad av att ha en ras som ser ut som greyhounds så där hade det inte varit onormalt :)
Det är inte magen jag reagerar på i huvudsak (är ft-ryttare så är inte heller främmande för slimmade hästar) utan överlinjen (dvs höftben och ryggrad).

Det är inte magen jag reagerar på i huvudsak (är ft-ryttare så är inte heller främmande för slimmade hästar) utan överlinjen (dvs höftben och ryggrad).
Ja jag håller med om att den ser tunn ut men hur tunn tycker jag inte går att bedöma, om jag lyckas förklara hur jag tänker 😅

Vad som är definitionen av "tävlingsmässigt skick" är jag inte så påläst på tyvärr (och risken är väl att det är en ytterst subjektiv bedömning).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka