Veterinärbesiktning

F

Fjunet

Vem betalar hästens veterinärbesiktning; köparen eller säljaren? Vem bestämmer och bokar veterinär? Hur mycket brukar en veterinärbesiktning kosta?

Sv: Veterinärbesiktning

Vem som betalar är oväsentligt, dock är det köparen som bör välja veterinär/klinik och dessutom vara med på besiktning antingen personligen eller via representant. Dvs det är köparen som begär besiktning/undersökning och inte säljaren, det skall klart framgå på besiktningsprotokollet som ni får av veterinär/klinik.

När jag sålde min ponny betalde vi för en vanlig besikning gick på 400kr(känner vet)
Sen så betalade dom själva för klinikbesikningen med rönken gick på 4000kr.

När jag köpte häst.
Gjorde dom lika dant dom betalade vanlig vetbesikning och vi klinikbesikning med rönken vår gick på 8000kr

Senast ändrad av en moderator:

Vad i hela friden röntgade man då för 8000 kr? :confused:

Den senaste veterinära besiktningen jag deltog i, inte för egen del utan var endast närvarande som representant. Den kostade 3400 kr totalt, då var en sk exportröntgen inkluderad ben och rygg.

Det var rönken av rygg, ben och nacke m.m
Sen kontroll på rullband...
Det blev 8000kr.
Ponnyn togs inte på rullband

Är det vanligt att man röntgar vid veterinärbesiktning?

Jag tycker att den som säljer skall stå för bes. Och om det är utöver vanlig bes (=böjprov longering etc) så står köpare för den dvs röntgen av ben /rygg etc.

Vi försöker alltid att bes på klinik just pga man kan röntga där.

Något som är väldigt viktigt det är att ta ett blodprov på hästen i samband med vet bes just för att utesluta att den skulle vara under smärtlindring.

Det får köparen bestämma men det är rätt så vanligt av vad jag förstår ifl..

Jag röntgar inte om det är en billigare häst, men rek gärna andra att göra det. Det beror också på vad för slags häst det är, är det en äldre häst som tävlat i flera år utan skador så är oftast de fynden man upptäcker vid röntgen oväsentliga. Men det beror ju i allra högsta grad av prisbilden och åldern.

Jag röntgar dvs inte alltid, men rek andra att göra det. Jag är villig att ta den risken.

Mn kan väl göra så att när köpare bestämt sig å det bara är besiktning som återstår så kan köparen betala besiktningen om hästen går igenom, går den inte igenom så väl köparen inte ha hästen mer å då tycker jag inte att den ska behöva betala för besiktningen, man har ju ändå förväntat sig en frisk häst.
Själv har jag köpt hästar både där jag fått betala röntgen själv å där säljare betalt vet besiktning.

Det beror mer på vilken typ av häst du köper, tex för mig som rider islandshäst skulle röntga has vid exempelvis ett köp.

Priset ser jag inte heller som avgörande för hur och vilken besiktning vi pratar om, för oavsett hästens pris i inköp kostar den lika mycket att behandla på klinik som vilken annan häst som helst.

Köparen är den som har undersökningsplikten, därför skall man ta till vara sitt åtagande att besikta före köp. Vid en ev tvist med säljaren kan man sitta minst sagt risigt till om man brustit i sin undersökningsplikt.

Däremot kan du tex komma överens om att säljaren betalar för besiktning, men det är viktigt att det verkligen framgår att du som köpare har begärt denna undersökning.

Jag ska skaffa en liten ponny att köra. Jag har aldrig hört talas om någon som röntgar en shettis vid veterinärbesiktning :crazy:

Nä, det beror på vilken typ, ras och användningsområde om man behöver röntga eller ej. :idea:

Vad som är brukligt är nog olika, men jag har själv bekostat besiktning när jag köpt och låtit ev köpare betala besiktningen då jag sålt. Har aldrig hamnat i sitsen att den jag skulle sälja inte gått igenom, men i så fall skulle jag nog stå för besiktningen.
Håller med Chrysler där.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid köp och försäljning av hästar är tydliga avtal och riktlinjer en viktig grund för att undvika framtida konflikter eller tvister...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama