Veterinärbesiktad..

YaHilweh

Trådstartare
Vetrenärbesiktade min häst idag.
detta var andra gången på ett år, och han blir alltid halt på böjprovet.
sist vi böjde honom (4 april)
så var han halt på diagonalen hö. bak och vä. fram.
det lustiga är att han visar INGEN hälta när han rids,
men så nu besiktigade vi honom idag igen,
och han markerar på vä. bak.

Jagf har ridit honom för att "provosera" fram nått igentligen,
men han visar inget under ryttare..

vad ska jag göra?

Sv: Veterinärbesiktad..

Tja, endera sticker du huvudet i sanden och tycker att 'det får man räkna med på en äldre, riden häst', eller så utreder du vad som stör. Har det lagts någon ledblock? Hur har han ridits mellan böjprov 1 och 2, och vad har han gjort nu närmast inom böjprovet?

Besiktar du inför försäljning? Hur gammal är hästen?

Hästen "blir" ju inte halt på böjprovet, utan böjprovet visar på ett problem som finns just då. Om hästen visat hälta på tre olika ben inom ett par månader så är det ju lite skumt, vad tyckte veterinären? Hur halt har hästen varit på de olika benen?

Vid hältutredning söker man vilken led det är som krånglar genom att bedöva bort en bit i taget för att försöka komma fram till var hästens problem sitter. Kompletterar med röntgen eller andra undersökningstekniker för att gå till botten med det hela och hitta orsaken. Att låta bli att ta reda på orsaken innebär ibland att man anstränger en skada som då blir värre eller att man utsätter hästen för smärta. Vissa hästar är väldigt tåliga.

Man böjer ju oftast inte hästen utan anledning så någonting kanske du har märkt i arbetet ändå, eftersom du gjort flera böjprov inom ett par månader? Om man inte vet orsaken så är det ju också svårt att bedöma vad hästen ska klara för typ av arbete, eller hur. Om hästen är till salu så lär du ha svårt att få den såld om den inte går igenom besiktningen.

Slutsats: du bör utreda vidare, resonera med din veterinär om nästa steg. Om hästen är gammal och/eller bara promenadrids är det inte säkert att du behöver gå vidare men om det vore min häst skulle jag involvera veterinären i det beslutet för att inte av önsketänkande utsätta hästen för lidande.

mvh
Lejonelle

En häst kan visst "bli" halt efter ett böjprov om vet böjer för hårt.

min häst klarade inte böjproven vid besiktningen.
den veterinären sa att de finns många hästar som aldri klarar de men rids för fullt endå utan problem.
litar inte riktigt på böjprov.

Han är riden mellan veterinärbesiktningarna eftersom att innan vet.be. 1 så har han stått ett bra tag. bara rideni två veckor. så nu efter jhar jag ridit honom relativt hårt för att få fram nått.
Men han visar INGET när han rids, han visar det endast på böjprov.

Du har rätt så långt att hästen kan visa rörelsestörning efter ett "hårt" böjprov utan att det finns en skada. Det finns forskning som visar att både kraften som används och hur länge lederna böjs ihop kan påverka resultatet. Även hästens kön och ålder kan spela in. Äldre hästar visar oftare smärtreaktion på böjprovet än yngre. Böjprovet kan dock inte ORSAKA hälta hos hästen.

Mer fakta om forskning kring böjprov finns i ett examensarbete "Samband mellan böjprovsreaktioner vid kvalitetsbedömningar och framtida tävlingsprestationer" av
Johanna Juhlin och Guro Bitostoyl

(Examensarbete, hippologenheten, 2003)

Citat, sid 9 "Använder veterinären för mycket kraft vid böjningen av
lederna så orsakar det ett ökat tryck inuti benen och ledkapseln vilket frigör prostaglandin E2. Den ökade koncentrationen av PGE2 gör nervreceptorerna känsligare och det kan resultera i en rörelsestörning som kan misstas som smärta (Keg. et. al. b, 1997)."

Hela rapporten finns på
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/JohannaJuhlin_Bitostoyl.pdf

Rapporten visar för övrigt att det finns ett statistikt samband mellan böjprovsreaktion vid kvalitetsbedömningen och hästens framtida tävlingsprestation.

mvh
Lejonelle

Vad räknas som hälta ? orkar inte följa och läsa länken just nu..
Är hästen halt om den markerar 2-3 första stegen efter böjning ? Eller måste den halta rejält under längre sträcka.. Tänker då främst på medelålders hästar... :confused:

Är hästen halt är den det utan att böja. Hästen får markera ca 3 steg efter böjning och ändå bli godkänd. Men att hästen markerar eller är halt på böjprov betyder inte hälta utan visar vad som kan komma att bli hälta i framtiden eller avlastas och på så sätt orsaka skada på annat håll. Jag skulle kolla med ET hur hästen ser ut i övrigt för det spelar stor roll om hästen har ont i en led vilket bara kan vara symtomet av något annat eller i sin tur orsaka annan spändhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar