Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Visst är det fruktansvärt att läsa om detta, men som sagt så fram kommer inte allt i en sån här artikel!

Man funderar mkt kring händelsen, och det som jag tycker verkar konstigt är att om hästen var så halt så att den måste stödja sig mot en vägg, så varför i hela fridens namn kalla på en distriktsveterinär?

Den skulle omedelbart till djursjukhus för röntgen! Det skullle både distriktsveterinären och ägaren kunnat avgjort.

Tycker det verkar vara brister hos bägge parter om hur man reagerar på en allvarligt sjuk häst!?:confused:

Obs man behöver inte vara veterinär för att få avliva en häst.
Försäkringsbolagets bedömningar får inte gå ut över djurskyddet!
PL

Exakt, om man är säker på att hästen skall avlivas så tar man inte ut veterinär. veterinärer är experter på att få djur friska. Att avliva djur finns det andra som är experter på.

fy satan

dem kudne väl åtminstonde kontakta ägaren först..
tänk om nån hade skjutit veterinärens barn lr hustru eller något..
bara för att hon var sjuk
d e ju samma sak ju

ååh va arg man blir

*kl*

Läste en intressant artikel i senaste Hästf*cus om saken.
Orkar inte skriva ner den här, men den som har tidningen kan ju läsa..

fy satan

d e ju samma sak ju

NEJ det är inte alls samma sak, inte ens i närheten.

fy satan

d e ju samma sak ju

ååh va arg man blir

Nej, det är inte samma sak. I Sverige har vi inte för vana att avliva halt folk.

fy satan

d e ju samma sak ju

ååh va arg man blir

Vad vet vi om de försökt kontakta ägaren?

Jämnställa människor och djur är bara för mycket! :eek:

Skulle vara spännande att höra utav er som vet hur allt ligger till gällande detta...

HUR TYCKER NI ATT DJURSKYDDET SKALL FUNGERA DÅ?
Vid akuta fall som vetrinär, djurskyddsinspektör bedömmde att detta var med Lennarts häst?

(vi vet ju inte om de försökt ringa ägaren, eller hur många inspektioner som gjorts tidigare, allt står kanske inte i media)

*kl*

Okej nu har jag sett en film på hästen på de lokala nyheterna innan de avlivade den och om man som veterinär påstår att det inte är några fel på den hästen så ger jag inte mycket för vetrinärens kunskaper...
Jag kan inte avgöra på den filmsnutten om det var rätt att avliva, men frisk var då hästen inte... Omhändertagen borde den hur som helst ha blivit...

Inte bara jag som kallar distrikvet. för kodoktor ser jag :D .
Men det här var ju en stor tragedi :crazy: .

Skulle vara spännande att höra utav er som vet hur allt ligger till gällande detta...
Varför har du ställt den frågan till mej? Jag svarade bara på en kommentar som jag tyckte var lite dum...det hade egentligen inte med tråden i sej att göra.

Men jag kan erkänna att jag inte tycker att ett djur ska avlivas så länge man inte fått tag på ägaren eller den som har hand om djuret för en förklaring på varför det står till som det gör.

Jag kan berätta en händelse ur mitt eget liv. Jag gav lugnande till en mycket bångstyrig häst då den skulle skos för första gången. Hästen var lite snuvig, men det var inte mer med det.
Hur som helst så kommer grannen in i stallet och letar efter mej, då jag inte är där tittar han på hästen som står inne i boxen mitt på dagen. Hästen ser inte alls ut att må bra, ögonen hänger, han verkar ha lite dålig balans, snoret rinner lite.
Han anmäler mej!! Inspektören kommer ut på stört och kollar vad jag har för mej. Förklarar att hästen har fått lugnande då den ska skos för första gången och inspektören skrattade hjärtligt åt hela historien.
Ibland kan det vara enkla missförstånd eller saker som gör att man inte vet hela sanningen. Och hela sanningen behöver man ta reda på innan man avlivar ett djur utan att ha gett det någon speciell diagnos!!

Efter den filmsnutten får man iaf lite bättre bild av hästens skick. Hälta verkade inte vara den hästens enda problem.

Varför har du ställt den frågan till mej? Jag svarade bara på en kommentar som jag tyckte var lite dum...det hade egentligen inte med tråden i sej att göra.

Men jag kan erkänna att jag inte tycker att ett djur ska avlivas så länge man inte fått tag på ägaren eller den som har hand om djuret för en förklaring på varför det står till som det gör.

Jag kan berätta en händelse ur mitt eget liv. Jag gav lugnande till en mycket bångstyrig häst då den skulle skos för första gången. Hästen var lite snuvig, men det var inte mer med det.
Hur som helst så kommer grannen in i stallet och letar efter mej, då jag inte är där tittar han på hästen som står inne i boxen mitt på dagen. Hästen ser inte alls ut att må bra, ögonen hänger, han verkar ha lite dålig balans, snoret rinner lite.
Han anmäler mej!! Inspektören kommer ut på stört och kollar vad jag har för mej. Förklarar att hästen har fått lugnande då den ska skos för första gången och inspektören skrattade hjärtligt åt hela historien.
Ibland kan det vara enkla missförstånd eller saker som gör att man inte vet hela sanningen. Och hela sanningen behöver man ta reda på innan man avlivar ett djur utan att ha gett det någon speciell diagnos!!

Jag ställde inte frågan till någon specifik person.....

Visst djurägare kan bli anmälda av misstag, men jag ser då alltid till att folk kan nå mig via telefon, utifall det händer nått... Jag menar hästen kan ju skada sig i hagen, bli sjuk eller för den skull kanske rymma... Telefon nr har jag i stallet....

Sen tycker jag att det är ganska uppenbart att en ägare som låter en häst i detta skick stå på "lösdrift" i en sådan miljö, över natten och den kommande dagen efter att inspektörer varit där tillför hästen stort lidande...

Sen det är klart de kanske skulle omhänderta hästen och vänta ett par dagar innan de avliva den... Jag tror i vilket fall inte att Lennart skulle godkänna en avlivning.. om det är det man är ute efter.. Och vård ville han ju inte ge hästen, den var ju inte sjuk enligt Lennart..

Så jag undrar ju hur länge hästen skulle behöva lida...... för ägarens skull? (de misstänkte ju benbrott)

Detta kanske är helt fel... och det kanske är vetrinärer och inspektörer som handlat för snabbt.... Det är det som är grejen... Sanningen som du skrev måste ju fram innan man kan ta ställnng till vem som gjort rätt och vem som gjort fel!

Och det var vell bra att inspektören åkte ut i ditt fall? Inspektörerna kan ju omöjligt veta vid anmälningar hur det ligger till!
Sen kan man ju i och för sig tycka att grannen skulle prata med dig först.. Men det är ju en annan femma...

Jag förstår inte vad du menar... Det är ju precis det här djurskyddet är till för... För min del får det komma hur många inspektörer det vill... Det visar bara att det finns resurser att ta rätt på dårar som missköter sina djur..... för dem finns...och det är ganska många...

Visst är det fruktansvärt att läsa om detta, men som sagt så fram kommer inte allt i en sån här artikel!

Man funderar mkt kring händelsen, och det som jag tycker verkar konstigt är att om hästen var så halt så att den måste stödja sig mot en vägg, så varför i hela fridens namn kalla på en distriktsveterinär?

Den skulle omedelbart till djursjukhus för röntgen! Det skullle både distriktsveterinären och ägaren kunnat avgjort.

Tycker det verkar vara brister hos bägge parter om hur man reagerar på en allvarligt sjuk häst!?:confused:

Enligt Lennart var ju hästen inte sjuk... Och vem skall betala för djursjukhus, röntgen... ? Och omedelbart, hur länge skulle man försöka få tag på Lennart? Vi vet ju inte ett skvatt....mer än vad som finns i media...

Det är ju tur att du kan utifrån en liten filmsnutt kan se att hästen inte är frisk. Hårlösheten är genetisk betingat som du antagligen redan vet.det jag ifrågasätter är hur man kan avliva en häst istället för att ge den en klinisk bedömning, som jag anser att i detta fall kunde man ge hästen smärtstillande och invänta kontakt med djurägare och sen vidare transport till klinik i så fall. Jag har sett både obduktionsprotokollet som visade på en frisk häst,och hela filmsekvensen från inspektörerna. media skriver ju inte alltid allt som har skett och här har det verkligen begravits hundar...vill också tillägga att det inte är en läns- eller distriktsveterinär som har avlivat hästen utan en privatpraktiserande...

Det är ju tur att du kan utifrån en liten filmsnutt kan se att hästen inte är frisk.
Nej men kära nån, du kan väl inte mena att hästen ser frisk ut på den filmsnutten!? Den är ju uppenbart halt på åtminstone ett ben, plus att den ser ut att vara i allmänt lite dåligt skick (även bortsett hårlösheten). Om det var rätt att avliva den, det låter jag vara osagt, men den ser ju knappast pigg, glad, smärtfri och frisk ut på filmsnutten.

Det är ju tur att du kan utifrån en liten filmsnutt kan se att hästen inte är frisk. Hårlösheten är genetisk betingat som du antagligen redan vet.det jag ifrågasätter är hur man kan avliva en häst istället för att ge den en klinisk bedömning, som jag anser att i detta fall kunde man ge hästen smärtstillande och invänta kontakt med djurägare och sen vidare transport till klinik i så fall. Jag har sett både obduktionsprotokollet som visade på en frisk häst,och hela filmsekvensen från inspektörerna. media skriver ju inte alltid allt som har skett och här har det verkligen begravits hundar...vill också tillägga att det inte är en läns- eller distriktsveterinär som har avlivat hästen utan en privatpraktiserande...

Ja genom att titta på den filmsnutten så är jag ganska så övertygad om att hästen behövde vård, men som jag oxå skrev, avlivning är ju omöjligt att avgöra på en film. Och nej hårlösheten var inte det som bekymmrade mig mest... Hästen sätt att röra sig, och allmäntillståndet...

Vad undersöktes vid obduktionen? Vad letade man efter? Ett obduktionsprotokoll utan anmärkningar är som jag sagt flera gånger tidigare inte detsamma som att djuret var friskt! Något fel var det ju på hästen eller haltade den för att det är roligt?

Som sagt, jag säger ingenting om hästen behövde avlivas eller inte, men ifrågasätter definitivt uttalandet att hästen skulle varit helt frisk.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama