Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst
Saxat från Nerikes Allehanda:
Miljöinspektörerna som inspekterade gården upptäckte en rad allvarliga missförhållanden. När de kom åter dagen därpå stod den haltande hästen inne i ett vindskydd. Den skakade och lutade sig delvis mot väggen. Veterinären misstänkte att hästen hade en fraktur på
frambenet. Den var uttorkad och i mycket dålig kondition.
Vindskyddet där hästen stod har fått anmärkningar tidigare. Hästägaren fick både år 2003 och år 2004 tillsägelser att förbättra vindskyddet. Men så har inte skett.
Rykten? Ja kanske det, man ska inte tro allt man läser. Särskilt inte i expressen
Om inte hästarna mår dåligt av att inte kunna ligga ner på en torr, dragfri och ren plast under vintern (under flera år!!) undrar jag varför det är lagstadgat.
Och att de är för dåliga för att kunna transporteras till djursjukhus tycker jag är anmärkningsvärt.
Jag förstår inte att han inte varit mer rädd om sina fina hästar än så, om han dessutom är hovslagare borde han ju kunnat snickra ihop ett bra vindskydd lätt.
Jag skulle vilja ha mera fakta än Lennarts egen version och tidningarnas.
Måste tillägga att jag är hjärtligt trött på sånt här då vi haft ett fall nu i vinter i Lekeberg, då det avled hästar i hagen innan resten kunde omhändertas, och veterinären kämpade i dagar för att rädda en 1.5 årigt hbl som tyvärr fick avlivas iallafall pga sviterna av misskötsel.