Veterinärvårdspriser

Att man inte kan reglera på helgen har enbart med försäkringsbolagets policy att göra. De vill helt enkelt inte jobba på helgen. Vilket jag anser vara väldigt dåligt med tanke på hur dyra premierna har blivit och hur ofta djur behöver veterinärvård på jourtid. Agria är det enda bolaget som kan reglera fram till kl 20 en vardag, övriga stänger typ 16-17 och inget bolag har öppet på helgen. Kunderna borde ställa högre krav och försäkringsbolagen borde förbättra sin service. För kliniken är det inga problem att skicka iväg regleringar på jourtid, det gör jag ofta, men bolagen svarar inte utanför deras öppettider. Många kliniker erbjuder dessutom betalning med Klarna och då hinner man få tillbaka pengar från sitt bolag innan fakturan ska betalas.
Tror knappast premierna skulle bli billigare om bolagen skulle bemanna 24/7.....
 
Men vem hade orkat jobba så? Låter hemskt stressande att räkna varje minut och att veta att hoppsan där råkade jag missa blodkärlet så det blev 400 kr extra…
För vissa saker fungerar timavgift fint men när man börjar hamna på minutnivå tror jag inte det blir bra.
Jag gissar att folk faktiskt kan ha gjort så, att de haft en grundkostnad som motsvarar ett enkelt ingrepp och lagt på om det varit mycket extra trassel och tid.
 
Är det inte helt enkelt så att priserna är dyra för att vi betalar?

En kombination av vår djurskyddslagstiftning, kultur (villighet att lägga en stor del av inkomsten på djur), alla försäkrar...

Förstår ni vad jag menar? Om ingen köper produkten så sänks priset. Om alla alltid ringer veterinären oavsett pris, så kan vinstdrivande höja priserna.

Vi har uppenbarligen inte nått smärtgränsen där folk låter bli att ta djuren till veterinären - och pga vår lagstiftning och kultur så kanske vi aldrig når det taket? Enda sättet är kundantalet minskar genom att antalet djur minskar...

Undrar hur vi kommer ur den knipan? Statliga maxpriser?
 
Jag har alltid fått faktura när jag varit på klinik eller direkt reglerat beronde på varför hästen behövt träffa vetrinär. Veterinärerna som kommer ut till stallet skickar också faktura
 
Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården. Regeringen har också startat en (ny) utredning om tillgång till veterinär beredskap.

Vad tycker ni som har djur, är det för dyrt? Vad tror ni i så fall är problemet och vad skulle kunna vara lösningen?

(Lägger den här för tänker att det mer är en allmän diskussion än kopplat specifikt till häst/hund/katt, hoppas det är okej!)
Den procentuella ökningen i priser enligt Agrias skadedatabas för hundar ligger på mellan 28-77% från 2018 till 2023.
Det har blivit extremt dyrt.
 
Den procentuella ökningen i priser enligt Agrias skadedatabas för hundar ligger på mellan 28-77% från 2018 till 2023.
Det har blivit extremt dyrt.
Skulle säga att Agrias prisökningar ligger på samma nivå.
Hur ser den generella prisökningen i samhället ut?
En del prisökningar är oskäliga tycker jag med, men allt i samhället har också blivit mycket dyrare under dessa år inte minst pga pandemin. Mycket dyrare att lämna bilen hos mekaniker, klippa håret, träna hund för tränare etc etc etc.
 
Skulle säga att Agrias prisökningar ligger på samma nivå.
Hur ser den generella prisökningen i samhället ut?
En del prisökningar är oskäliga tycker jag med, men allt i samhället har också blivit mycket dyrare under dessa år inte minst pga pandemin. Mycket dyrare att lämna bilen hos mekaniker, klippa håret, träna hund för tränare etc etc etc.
Vet inte om det är en säker jämförelse, men konsumentprisindex eller basbelopp kanske? Det verkar har ökat med 22% respektive 15% perioden 2018-2023.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/#utvecklingen-av-KPI

https://www.scb.se/hitta-statistik/...bell-och-diagram/prisbasbelopp/prisbasbelopp/
 
Är det inte helt enkelt så att priserna är dyra för att vi betalar?

En kombination av vår djurskyddslagstiftning, kultur (villighet att lägga en stor del av inkomsten på djur), alla försäkrar...

Förstår ni vad jag menar? Om ingen köper produkten så sänks priset. Om alla alltid ringer veterinären oavsett pris, så kan vinstdrivande höja priserna.

Vi har uppenbarligen inte nått smärtgränsen där folk låter bli att ta djuren till veterinären - och pga vår lagstiftning och kultur så kanske vi aldrig når det taket? Enda sättet är kundantalet minskar genom att antalet djur minskar...

Undrar hur vi kommer ur den knipan? Statliga maxpriser?

Knipa och knipa... vill man ge "humanvård" till hästar får man ju betala vad det kostar. Det finns väl fortfarande möjligheten att försäkra lagom och avliva när det inte längre känns värt?

Jag tycker att det för ca 20 år sen avlivades hästar i ett mycket tidigare stadie. Rätt fel, jag vet inte, men billigare blev det.
 
Angående veterinärvårdspriser i andra länder så är det bara att läsa Agrias slutrapport för 2023 så inser man att ett skifte troligtvis kommer att ske även där; till hösten lanserar dom sina hästförsäkringar där och i Storbritannien har man redan börjat med gott resultat. Så det är bara att invänta ökade veterinärvårdspriser även där. Märker även att i dom amerikanska ekonomiforumen jag besöker, är det fler som väljer att försäkra sina husdjur.
 
Den syn jag har är att jag besökt Blå stjärnan en hel del, även akut och även de har billigare priser när jag jämför med andra som varit inne för liknande problem på vissa kliniker. Jag förstår att det behöver kosta, men min upplevelse är att priserna steg markant när riskkapitalbolag blev vanligare. Det är min upplevelse, men jag sitter inte med insyn i deras marginaler.
Har jobbat på Blå stjärnan (Gbg) och de är generellt inte billigare än andra jämförbara djursjukhus.
 
Jag jämför inte med humanvetenskap jag jämför med vad jag har betalat för veterinärvård i andra (eu)länder för samma service.

5-50 euro för blodprov beroende på vad det är och vilket land jag var i. Hittar upp till ca 1000 kr för fullt njurtest just nu.
4-600 kr för rutinkoll av veterinär. Jag får nästan lägga in djuret på klinik över helgen för att komma upp i samma pris som blodprov (in house) i Sverige.

Självklart är det runtarbete och lokalkostnad (inte för att min lilla klinik ligger mitt i stan precis). Och kanske kommer dom fram till att priserna är pga glest kundunderlag eller något annat helt ohjälpligt. Men det är sjukt misstänksamt att det dyraste alternativet jag såg i tyskland just nu bara råkar vara Anicura, vilka är samma som tagit över alla utom en smådjursveterinär (som bara kastrerar och chippar tror jag) inom 2 timmar från mig typ.

Samtidigt betalade jag runt 10 k för att ta ut typ en halv mun tänder på en katt i Sverige och det tyckte jag ändå var helt rimligt. Kanske tom var lite förvånad att det inte var mkt dyrare. Så det svänger rejält för mig.
När man jämför kostnader med andra länder måste man ta hänsyn till de skillnader som kan finnas bara pga att klinikerna ligger i just olika länder. Momssats, lönenivåer, arbetsmiljölagstiftning, om kliniken säljer läkemedel, generella lokalkostnader, utbildningsnivå på personal, antibiotikapolicy, hygienkrav mm.
 
När man jämför kostnader med andra länder måste man ta hänsyn till de skillnader som kan finnas bara pga att klinikerna ligger i just olika länder. Momssats, lönenivåer, arbetsmiljölagstiftning, om kliniken säljer läkemedel, generella lokalkostnader, utbildningsnivå på personal, antibiotikapolicy, hygienkrav mm.
Och kanske också jämföra priserna mot en medelinkomst i det aktuella landet snarare än krona mot krona. Är lätt att tänka att tex polska priser är jättelåga, men det är ju jämfört med en svensk inkomst och inte en polsk.
 
Och kanske också jämföra priserna mot en medelinkomst i det aktuella landet snarare än krona mot krona. Är lätt att tänka att tex polska priser är jättelåga, men det är ju jämfört med en svensk inkomst och inte en polsk.
Enligt en av våra polska veterinärer ligger lönen på ca 1/4 av här. I övrigt är priserna ungefär hälften mot här
 
Shettisen fick kolik förra lördagkvällen. Distriktveterinäreren var här vid midnatt, undersökte, gav kramplösande och smärtstillande samt satte dropp. Tog ca en timme. Kostade 13000kr.
För 6 år sedan när jag hade en sjuk fölunge kostade en timmes veterinärvård på samma tidpunkt ca hälften. Då gavs antibiotika, smärtstillande, rengöring av opsår och omläggning samt konsultation med strömsholm.

Så visst har det blivit dyrt. Men samtidigt är jag tacksam att vi för tillfället har hyfsad tillgång på Distriktveterinärerna då de lyckats rekrytera från utlandet.
 
När man jämför kostnader med andra länder måste man ta hänsyn till de skillnader som kan finnas bara pga att klinikerna ligger i just olika länder. Momssats, lönenivåer, arbetsmiljölagstiftning, om kliniken säljer läkemedel, generella lokalkostnader, utbildningsnivå på personal, antibiotikapolicy, hygienkrav mm.
Det här ⬆️
Titta på diverse veterinärprogram från utlandet. Man opererar med en betydligt lägre grad av hygien och sätter in antibiotika istället. Lägre kostnad men till vilket pris? Och det är bara en orsak precis som @Sol skriver.
 
För tre år sedan så blev en av mina katter sjuk, fick åka in på jourtid. Inlagd två dygn med rtg, ultraljud, blodprover och dropp. Isoleringsavdelning. Han hade någon form av infektion i mage-tarm. (Som han glatt smittade alla andra med när han kom hem :devil: ). Kostade strax över 17.000:-

I höstas blev min yngsta katt sjuk (systerson till katten ovan), samma sak ont i magen. Jourtid. Inlagd två dygn, rtg, ultraljud, blodprov och dropp. Någon form av infektion i tarmen. Kostnad drygt 29000:-

Samma klinik men över 10000:- dyrare, hade jag vetat att pengarna gick till personalen så ok men enl min kompis som jobbar på den AniCura kliniken så är det inte riktigt så.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 014
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp