Veterinärvårdspriser

Fortfarande ska en röntgenapparat betalas, lokal ska betalas, arbetskläder ska betalas, förbrukningsmaterial ska betalas, kontorsmaterial ska betalas, datorer med tillhörande journalsystem ska betalas osv.
Har jag klagat på priset. Jag hade ett hum om vad besöket skulle kosta redan innan jag åkte dit.

Men som jämförelse, i höstas 3600 kronor för att dra ytterligare fyra tänder på samma häst. Denna gång av en veterinär som kom ut till stallet. De har dygnet runt bemanning.
 
Har jag klagat på priset. Jag hade ett hum om vad besöket skulle kosta redan innan jag åkte dit.

Men som jämförelse, i höstas 3600 kronor för att dra ytterligare fyra tänder på samma häst. Denna gång av en veterinär som kom ut till stallet. De har dygnet runt bemanning.
Alltså jag förstår inte hur företag kan gå runt, med tanke på hur lite jag betalade för det besöket
 
Japp vi betalade 60.000kr för operation av livmoderinflammation på vår ena tik förra året. Dock helg.
På räkningen stod typ palpation av mage 5000kr(!).
Dessutom kunde man inte direktreglera på helgen, så vi fick vackert casha när hon skulle hämtas ut.
Sjukt.
Att man inte kan reglera på helgen har enbart med försäkringsbolagets policy att göra. De vill helt enkelt inte jobba på helgen. Vilket jag anser vara väldigt dåligt med tanke på hur dyra premierna har blivit och hur ofta djur behöver veterinärvård på jourtid. Agria är det enda bolaget som kan reglera fram till kl 20 en vardag, övriga stänger typ 16-17 och inget bolag har öppet på helgen. Kunderna borde ställa högre krav och försäkringsbolagen borde förbättra sin service. För kliniken är det inga problem att skicka iväg regleringar på jourtid, det gör jag ofta, men bolagen svarar inte utanför deras öppettider. Många kliniker erbjuder dessutom betalning med Klarna och då hinner man få tillbaka pengar från sitt bolag innan fakturan ska betalas.
 
Men laboratoriekostnaderna invänder jag ju inte emot som jag har skrivit. Och jag är säker på att inte mer än en minuts veterinärtid gick åt.
Jag är säker på att du har fel. ;) Laboratoriekostnaderna är i allmänhet den som själva labbet debiterar om kliniken skickar till externt lab. Innan provet kommer till labbet har någon förutom själva sticket även förberett och packat provet samt skrivit remiss. Sedan har någon sett till att det hela kommer med posten. Någon har tagit emot bokningen, någon har städat rummet efteråt. Någon har sett till att materialet för provtagningen fanns hemma, samt bokat in dig.

Man har ofta fasta priser på prover - i just ditt fall gick det kanske fort och enkelt både att ta provet och att konstatera att allt såg bra ut. På en annan patient kanske det krävs flera personer som hjälper till att hålla, muta mm för att det överhuvudtaget ska bli något prov taget. Även provsvarshanteringen skiljer sig åt - väldigt ofta nöjer man sig ju som djurägare inte med att enbart veta vilket värde provsvaret visade. Man vill ju också veta hur den fortsatta behandlingsplanen ska se ut.

Man SKULLE så klart tänka sig att varje person som är inblandat i en patient klockar exakt hur många minuter de lägger på varje åtgärd för att få ett fullkomligt rättvist pris för just dig. Men jag misstänker att administrationen som skulle krävas för att få till det skulle bli astronomisk.
 
Fick tillsammans med räkningen en vidarebefordrad pdf från laboratoriet i mailen. Informationen på laboratorie-dokumentet gjorde att jag själv kunde analysera värdena och konstatera att de var perfekta.

Alltså inget telefonsamtal, ingen veterinäranalys, jag skulle ärligt talat bli förvånad om en veterinär har ägnat ens en halv minut åt det här ärendet. Visst är det väl dyrt?
Jag ser massor av jobb bakom ditt ärende så nä, kan inte säga att jag tycker det är dyrt.
 
Provet ska tas om hand, (kylas, snurras, separeras i nya rör), kanske ska packas, skickas, svaret ska registreras, analyseras av veterinär, samtal till dig med resultat mm. Det är ju inte bara den tid det tar att utföra själva provtagningen som ska betalas.
För att inte nämna att allt ska journalföras av veterinären också.

Kl
Det ligger så mycket dolt jobb bakom allt som görs vilket en del inte verkar förstå.

Och ärligt talat, mina senaste läkarbesök har tagit max 5 minuter. Ett vanligt besök är väl 10 minuter.
Ska ett prov tas har det också bara tagit 1-2 minuter. Men kostnaden och tiden för de som arbetar är ju betydligt mer än så. Precis samma inom veterinärvårdsbranschen.
 
Jag tycker att prissättningen ska granskas eftersom det skett en så stor höjning, det är svårt som lekman att avgöra vad som är befogat och två aktörer har så stor del av marknaden. Men jag upplever att många som klagar över höga priser har en väldigt naiv syn på vad som är rimligt. Det känns lite som att många likställer dyrt med för dyrt.

Jag tycker nog att bristen på veterinärer och svårigheten att hitta djursjukvård på jourtid är ett minst lika stort problem som priserna. Företag som tillhandahåller det får gärna tjäna pengar...
 
Folk har ju gissat på overhead? Dvs när stora organisationer tar över många kliniker så behöver man ju pengar för att betala chefer, marknadsföring, huvudkontor, kundservicepersonal, telefonpersonal, bokföring, ansvarsförsäkringar osv. Chefer vill ju också sedan ha högre lön än veterinärerna? Men gör inget veterinärarbete?

Om veterinären själv äger sin egen verksamhet är hen ju själv chefen för sig och kanske för en eller två veterinärer till, så behöver inte ta ut extra för en lön till en chef och är kanske ekonomiansvarig själv också. Och om det är litet nog är väl kliniken en källarlokal under ett hyreshus? Eller ett uthus på gården? Mindre hyra.

Så frågan är väl hur stor % veterinär i förhållande till övrig personal det är på en liten eller stor klinik? Gissar att på en riktigt liten klinik kan det vara 100% veterinär, så när man betalar X kronor går hela summan till veterinärens jobb, medan på en stor? Vad kan man gissa på? Veterinärens summa ska försörja 1,5 Personer? 2 personer? tre personer? Fyra? (Sedan kan ju stora såklart göra mer) och flera av dem ska ju då ha betydligt högre lön än veterinären själv. Sedan kan ju såklart, antagligen, inte en klinik som bara består av ett par veterinärer typ buköppna en häst.
Frågan är ju då varför AniCura har så mycket lägre pris i Tyskland än i Sverige för samma behandling/ vård/ingrepp?
 
En sak många verkar glömma är att det ju inte finns någon lag som säger att ett företag måste sätta priset på en tjänst eller vara utifrån exakt vad den har kostat att framställa? Utan det handlar väl om vad kunden är villig att betala. Värdebaserad vs kostnadsbaserad prissättning heter det tydligen nu när jag googlar. En restaurang kan ta 70 kr för en kula glass eller några oliver, det är såklart inte till självkostnadspris.

Tex kastrationer och vaccinationer är om man tittar till timpris ofta väldigt billiga, men även där tycker många det är dyrt och räknar minuter. Jag förstår att man inte vill känna sig lurad på sina pengar, men ibland känns det lite som att sila mygg och svälja elefanter.
 
Frågan är ju då varför AniCura har så mycket lägre pris i Tyskland än i Sverige för samma behandling/ vård/ingrepp?
Jag anar att det är som på alla marknader, det blir en viss prisbild och är kunden beredd att betala mer så kommer det kosta mer? De som inte behövt konkurrera med just låga priser (kanske för att djurägarna har få andra alternativ, har försäkringar, uppskattar och söker tillgängligheten och kompetensen) kommer att höja prisnivån.

Sedan är det stora riskkapitalbolag vi pratar om, de har nog inte försäkt att minimera sin omsättning för att bedriva välgörenhet.
 
Jag anar att det är som på alla marknader, det blir en viss prisbild och är kunden beredd att betala mer så kommer det kosta mer? De som inte behövt konkurrera med just låga priser (kanske för att djurägarna har få andra alternativ, har försäkringar, uppskattar och söker tillgängligheten och kompetensen) kommer att höja prisnivån.

Sedan är det stora riskkapitalbolag vi pratar om, de har nog inte försäkt att minimera sin omsättning för att bedriva välgörenhet.
Visst är det så, fler och fler som har möjlighet att ge djuret vård i ett annat land ökar också så har väl kommit till en punkt där fler och fler anser att det idag är för dyrt med både vården och försäkring på djur.
 
Frågan är ju då varför AniCura har så mycket lägre pris i Tyskland än i Sverige för samma behandling/ vård/ingrepp?
Ah, bra fråga! Trodde vi var tidiga i bolagiseringen, England och Frankrikes befolkning har ju försökt protestera ut bolagen från sina länder vad jag läst. Men om de är billigare i Tyskland känner jag mig lite förvirrad.
 
Jag är säker på att du har fel. ;) Laboratoriekostnaderna är i allmänhet den som själva labbet debiterar om kliniken skickar till externt lab. Innan provet kommer till labbet har någon förutom själva sticket även förberett och packat provet samt skrivit remiss. Sedan har någon sett till att det hela kommer med posten. Någon har tagit emot bokningen, någon har städat rummet efteråt. Någon har sett till att materialet för provtagningen fanns hemma, samt bokat in dig.

Man har ofta fasta priser på prover - i just ditt fall gick det kanske fort och enkelt både att ta provet och att konstatera att allt såg bra ut. På en annan patient kanske det krävs flera personer som hjälper till att hålla, muta mm för att det överhuvudtaget ska bli något prov taget. Även provsvarshanteringen skiljer sig åt - väldigt ofta nöjer man sig ju som djurägare inte med att enbart veta vilket värde provsvaret visade. Man vill ju också veta hur den fortsatta behandlingsplanen ska se ut.

Man SKULLE så klart tänka sig att varje person som är inblandat i en patient klockar exakt hur många minuter de lägger på varje åtgärd för att få ett fullkomligt rättvist pris för just dig. Men jag misstänker att administrationen som skulle krävas för att få till det skulle bli astronomisk.
Men om det hade varit en liten klinik så skulle de ju inte haft det problemet. Då hade de utan problem kunnat ta olika pris för om det gick enkelt eller problematiskt.
 
Frågan är ju då varför AniCura har så mycket lägre pris i Tyskland än i Sverige för samma behandling/ vård/ingrepp?
Om de är nyetablerade och andra företag är billigare så tar de nog bara helt enkelt vad marknaden klarar som @Mint skriver. Dvs marknaden klarar mindre, än så länge, tills tillräckligt många enskilda veterinärer sålt sina kliniker till dem.
 
Men om det hade varit en liten klinik så skulle de ju inte haft det problemet. Då hade de utan problem kunnat ta olika pris för om det gick enkelt eller problematiskt.
Njae? Om veterinären jobbar helt själv kan hen ju såklart debitera precis som hen vill för varje enskild patient. Och det går ju att lägga på timkostnad för patienter som är betydligt mer krävande än förväntat, eller ha separata prislistor för enkelt provsvar och krångligt provsvar. Men jag kan tänka mig att en billigare prislista för djurägare som håller sina djur själva vid provtagningen mest skulle leda till en massa tjafs när folk som egentligen inte klarar av att hantera sina djur prompt ska försöka göra det själva för att spara pengar.
Också svårt att veta när provet tas (och betalas) om provsvaret kommer bli ett enkelt "allt bra" eller ha avvikelser som måste hanteras. Hur mycket tid det tar beror ju också på veterinären - någon som är supererfaren kanske tar två minuter att konstatera att proverna visar si och då gör vi så, medan någon som är nyare kan behöva tid för att läsa in sig på vad man behöver göra och kanske fråga en kollega. Den tiden behöver ju också betalas för.
 
Men om det hade varit en liten klinik så skulle de ju inte haft det problemet. Då hade de utan problem kunnat ta olika pris för om det gick enkelt eller problematiskt.
Men vem hade orkat jobba så? Låter hemskt stressande att räkna varje minut och att veta att hoppsan där råkade jag missa blodkärlet så det blev 400 kr extra…
För vissa saker fungerar timavgift fint men när man börjar hamna på minutnivå tror jag inte det blir bra.
 
Men vem hade orkat jobba så? Låter hemskt stressande att räkna varje minut och att veta att hoppsan där råkade jag missa blodkärlet så det blev 400 kr extra…
För vissa saker fungerar timavgift fint men när man börjar hamna på minutnivå tror jag inte det blir bra.
...medan djurägaren som tackat nej till hållhjälp av en extra sköterska till sin sprattliga hund för att spara in dyrbara minuter blir argare och argare för varje missat stick.. :bag:
 
Men vem hade orkat jobba så? Låter hemskt stressande att räkna varje minut och att veta att hoppsan där råkade jag missa blodkärlet så det blev 400 kr extra…
För vissa saker fungerar timavgift fint men när man börjar hamna på minutnivå tror jag inte det blir bra.
Men verkligen! Och har man då ett djur som blir stressat och lite mer svårhanterat så ska det kosta mycket mer än det djur som är helt avslappnat och tar det lugnt, för samma behandling. Och en ny veterinär, eller en lite extra noggrann, ska så kosta mer att anlita än en som jobbar snabbare (och kanske missar något?).

KL.
Jag har varit hos veterinären mååånga gånger av väldigt olika anledningar. Jag har inga problem med att det kostar, jag förstår att det måste kosta, just pga lokaler, utrustning, tid "bakom kulisserna" osv. Men när priserna de senaste åren ökat kraftigt, veterinärklinikerna ändå inte har öppet mer, mer personal eller erbjuder någon till synes mycket dyrare tjänst, och som sagt samma behandlingar är mycket billigare i andra länder... Det är då jag blir skeptisk.

Försöker nu i möjligaste mån att ta mina hundar till små, privata veterinärkliniker. Precis som jag försöker köpa hundutrustning, mat och prylar till mig själv osv från småföretagare eller andra tillverkare med bra arbetsvillkor osv. EMV och gigantiska företag med billig produktion i låglöneländer vill jag undvika på alla plan.
 
Jag tycker nog att bristen på veterinärer och svårigheten att hitta djursjukvård på jourtid är ett minst lika stort problem som priserna. Företag som tillhandahåller det får gärna tjäna pengar...
Håller med och den kan nog bli en svårare nöt att knäcka… Är helt enkelt inte lönsamt att hålla jour dygnet runt i ett till stor del glesbefolkat land. Där har jag känslan att det behöver lösas på fler nivåer än bara av marknaden själv.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 014
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp