Veterinärvårdspriser

Var nyss på vetcheck på kliniken. Två olika tillfällen.

Betalade 1000 kr för att veterinären skulle göra rörelsekoll, exkl böjprov inkl filmad med Sleip (AI som visa asymmetrier typ). Hade en timme totalt med henne vilket innefattar otroligt många frågor från båda håll och resonemang om både rörelser och allt annat, vägde hästen, sprang i gången, på mjukt underlag och hårt underlag.

Betalade 1680 kr för check hos fysioterapeuten, typ lika lång tid har jag för mig, inkl behandling bla akupunktur, rörelsekoll i ridhuset, genomgång av övningar, kinesiotejpning, och precis som med veterinären så hade vi henne för oss själva hela den tiden och fick massor med frågor och ställde egna osv. Och både vet och fysion pratade sinsemellan om min häst.

Tycker det är prisvärt för att göra en koll hos professionella utövare på sin hagpensionär en gång om året och bli tagen på precis lika mycket allvar som tävlingshästarna. Det var också den kliniken som till slut lyssnade på min magkänsla och faktiskt utredde hästen ordentligt, de har egen MRI. Efter att bla fått höra att en äldre häst inte rör sig mer än såhär när den inte är i träning och hästen de facto hade ont.
 
Precis, det är det jag menar. DV är dyrast - och dom är inte vinstdrivande.

Alltså är det kanske inte så enkelt som att strypa vinstdrivandet för privata aktörer, det riskerar väl snarare att bara minska utbudet/tillgången till veterinär.
Nej, DV är inte dyrast, det är riskkapitalbolagen (Anicura och Evidensia) som är det...
Sen så är det väl inte så att någon ska förbjudas göra vinst, utan att det inte ska gå ner i riskkapitalisternas fickor.

De har ju redan begränsats i bl a Frankrike där verksamheten har villkorats vad gäller deras ägande samt prissättning.
 
Mina föräldrar opererade hund med livmoderinflamation för ca 3-4 år sedan. Kostade under 20.000 kr på privat klinik, jag vill minnas att det var runt 17.000 kr.

Läste för ett halvår sedan en tråd på Facebook om kostnaderna för just sådana ingrepp och merparten hade fått betala 45.000 och uppåt för operation utan komplikationer med hemgång samma dag. Men merparten hamnade över det, många runt 50-60.000. På de större klinikerna som drivs av riskkapitalbolag. Ärligt talat känns det faktiskt jäkligt skevt…
Det gjorde jag med på min hund. Kan ha varit 2022 förresten. På Anicura. 17000 kr.
 
Frågade just kompisens sambo som är ortopedläkare och jobbar på en privat klinik vad det kostar att träffa hen på ett vanligt "jag har ont i benet"-besök. 2800kr, vardagar dagtid.

Varför är priser och vinst så provocerande när det kommer till djur men inte vår egen vård? Eller vinst i skolan, eller att elektrikern med gymnasieutbildning debiterar 1500/h exkl resa och material.
Jag gillar inte heller riskkapitalisternas intåg, samtidigt tror jag extremt många veterinärföretag tidigare underdebiterat och gått back, möjligen plusminus noll, jobbat än mer anskrämliga övertidstimmar utan betalt mm. Folk har varit bortskämda helt enkelt och inte behövt betala vad det kostar.
 
Letade fram fakturan, det var inte 10 tusen, utan 8 tusen. Inkl röntgen och läkemedel. Timmpris exl moms. De fakturerade för 1.5 timmes jobb. Så timpriset var 3100 inkl moms.
Fortfarande ska en röntgenapparat betalas, lokal ska betalas, arbetskläder ska betalas, förbrukningsmaterial ska betalas, kontorsmaterial ska betalas, datorer med tillhörande journalsystem ska betalas osv.
 
I höstas betalade jag totalt 3091 kr för ett blodprov på en frisk hund för ett tyroidea-test, vilket inkluderade laboratoriekostnaderna på 1250 kr. Ingen veterinär fanns på mottagningen, utan hunden träffade en djursjuksköterska.

Kostnaderna för testerna av blodet är ok, (kanske för jag inte vet hur det går till, är det komplicerat eller ett enkelt teststickeförfarande?), men 1841 kr för en snabb provtagning?
 
I höstas betalade jag totalt 3091 kr för ett blodprov på en frisk hund för ett tyroidea-test, vilket inkluderade laboratoriekostnaderna på 1250 kr. Ingen veterinär fanns på mottagningen, utan hunden träffade en djursjuksköterska.

Kostnaderna för testerna av blodet är ok, (kanske för jag inte vet hur det går till, är det komplicerat eller ett enkelt teststickeförfarande?), men 1841 kr för en snabb provtagning?
Provet ska tas om hand, (kylas, snurras, separeras i nya rör), kanske ska packas, skickas, svaret ska registreras, analyseras av veterinär, samtal till dig med resultat mm. Det är ju inte bara den tid det tar att utföra själva provtagningen som ska betalas.
 
I höstas betalade jag totalt 3091 kr för ett blodprov på en frisk hund för ett tyroidea-test, vilket inkluderade laboratoriekostnaderna på 1250 kr. Ingen veterinär fanns på mottagningen, utan hunden träffade en djursjuksköterska.

Kostnaderna för testerna av blodet är ok, (kanske för jag inte vet hur det går till, är det komplicerat eller ett enkelt teststickeförfarande?), men 1841 kr för en snabb provtagning?
Proverna analyseras i en apparat, ingen enkel teststicka. Beroende på prov så kostar även provmaterialet, vissa paneler är väldigt dyra. Är dessutom som @Kirre säger en del annat kringarbete, så det är knappast ett överpris
 
Mina föräldrar opererade hund med livmoderinflamation för ca 3-4 år sedan. Kostade under 20.000 kr på privat klinik, jag vill minnas att det var runt 17.000 kr.

Läste för ett halvår sedan en tråd på Facebook om kostnaderna för just sådana ingrepp och merparten hade fått betala 45.000 och uppåt för operation utan komplikationer med hemgång samma dag. Men merparten hamnade över det, många runt 50-60.000. På de större klinikerna som drivs av riskkapitalbolag. Ärligt talat känns det faktiskt jäkligt skevt…
Jag har otroligt dålig koll, men är 60000 vad man får betala om man har försäkring, så egentligen är priset mer eller hur ser det ut?
 
Provet ska tas om hand, (kylas, snurras, separeras i nya rör), kanske ska packas, skickas, svaret ska registreras, analyseras av veterinär, samtal till dig med resultat mm. Det är ju inte bara den tid det tar att utföra själva provtagningen som ska betalas.
Fick tillsammans med räkningen en vidarebefordrad pdf från laboratoriet i mailen. Informationen på laboratorie-dokumentet gjorde att jag själv kunde analysera värdena och konstatera att de var perfekta.

Alltså inget telefonsamtal, ingen veterinäranalys, jag skulle ärligt talat bli förvånad om en veterinär har ägnat ens en halv minut åt det här ärendet. Visst är det väl dyrt?
 
Vad tror du att motsvarande hade kostat inom humanvetenskap? Om inte besöket var bekostat av skattemedel.

Det är ett fullt rimligt pris för en undersökning och ett blodprov.
Jag jämför inte med humanvetenskap jag jämför med vad jag har betalat för veterinärvård i andra (eu)länder för samma service.

5-50 euro för blodprov beroende på vad det är och vilket land jag var i. Hittar upp till ca 1000 kr för fullt njurtest just nu.
4-600 kr för rutinkoll av veterinär. Jag får nästan lägga in djuret på klinik över helgen för att komma upp i samma pris som blodprov (in house) i Sverige.

Självklart är det runtarbete och lokalkostnad (inte för att min lilla klinik ligger mitt i stan precis). Och kanske kommer dom fram till att priserna är pga glest kundunderlag eller något annat helt ohjälpligt. Men det är sjukt misstänksamt att det dyraste alternativet jag såg i tyskland just nu bara råkar vara Anicura, vilka är samma som tagit över alla utom en smådjursveterinär (som bara kastrerar och chippar tror jag) inom 2 timmar från mig typ.

Samtidigt betalade jag runt 10 k för att ta ut typ en halv mun tänder på en katt i Sverige och det tyckte jag ändå var helt rimligt. Kanske tom var lite förvånad att det inte var mkt dyrare. Så det svänger rejält för mig.
 
Proverna analyseras i en apparat, ingen enkel teststicka. Beroende på prov så kostar även provmaterialet, vissa paneler är väldigt dyra. Är dessutom som @Kirre säger en del annat kringarbete, så det är knappast ett överpris
Men laboratoriekostnaderna invänder jag ju inte emot som jag har skrivit. Och jag är säker på att inte mer än en minuts veterinärtid gick åt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 003
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp