Veterinärvårdspriser

Och veterinärvården blir dyrare när försäkringsbolagen kräver mer diagnostik. Ibland kräver försäkringsbolagen diagnostik som inte bara riskerar patienternas liv utan som även är dyrare än att provbehandla mot sannolika duagnoser…

Försäkringsbolagen har sin del i det hela också kan jag lova.
Är det därför det är billigare att säga att djuret inte är försäkrat. Sa alltid det för en massa år sedan att katten eller hunden inte var försäkrat och betalade ur egen ficka först och var aldrig problem med att göra upp med försäkringsbolaget efter.
 
Jag skulle personligen gärna se att personer som har behov av sitt husdjur och är fattiga kan få viss vård subventionerat. Tänk typ Berta 89 år vars vänner dött och familj flyttat kors och tvärs, vars hund kanske är det enda sällskap hon har och det som får ut henne genom dörren. Kan man inte ha något motsvarande typ ett tandvårdskort fast för djurvård till såna som Berta?

Tandvårdskort ger alltså tandvård för sjukvårdspris till vissa utsatta grupper. Då snackar vi inte ren lyxvård till bra pris utan viss basal vård som lagningar, utdragningar, undersökningar osv. Något motsvarande för djurvård till vissa utsatta grupper i samhället hade väl kunnat vara bra för de som drabbas värst av prisökningarna iaf.
Det finns diverse organisationer att söka hjälp från, är om jag inte misstar mig olika djurhemsföreningar.
Vet att det har varit lösning för en del som saknar medel.
 
Det finns diverse organisationer att söka hjälp från, är om jag inte misstar mig olika djurhemsföreningar.
Vet att det har varit lösning för en del som saknar medel.
Absolut, men då står man ju där med väntetid och vet inte om man kan vårda djuret eller inte innan man fått kontakt och fått besked på sin ansökan.

Med tandvårdskort är det där redan klart och det är reglerat vad som täcks och till vilket pris, det har tandläkarna koll på. Det är superenkelt och tryggt för mig som fattiglapp i behov av tandvård.
 
Är det därför det är billigare att säga att djuret inte är försäkrat. Sa alltid det för en massa år sedan att katten eller hunden inte var försäkrat och betalade ur egen ficka först och var aldrig problem med att göra upp med försäkringsbolaget efter.
Ingen aning, men generellt sett blir det en annan prisbild när det gäller oförsäkrade djur eftersom ägarna då sällan har råd att göra mer än bara det mest nödvändiga. Det blir sällan en full utredning på oförsäkrade patienter.
 
Ingen aning, men generellt sett blir det en annan prisbild när det gäller oförsäkrade djur eftersom ägarna då sällan har råd att göra mer än bara det mest nödvändiga. Det blir sällan en full utredning på oförsäkrade patienter.
Slipper ju också dom där onödiga som nämndes innan.
 
Jag har en katt och en häst försäkrade, för 7 700 får jag 80 000 i vetvård på hästen och för 1800 får jag 60 000 på katten.
 
Jag har aldrig varit med om att en veterinär föreslår onödiga utredningar. Det handlar helt enkelt om att det finns olika vägar att gå och djurägare med veterinär får tillsammans komma fram till vad som är rimligt.
Men som du skrev försäkringsbolagen kräver och som till råge på allt även kan riskera livet på djuret.

"Och veterinärvården blir dyrare när försäkringsbolagen kräver mer diagnostik. Ibland kräver försäkringsbolagen diagnostik som inte bara riskerar patienternas liv utan som även är dyrare än att provbehandla mot sannolika duagnoser…"
 
Men som du skrev försäkringsbolagen kräver och som till råge på allt även kan riskera livet på djuret.

"Och veterinärvården blir dyrare när försäkringsbolagen kräver mer diagnostik. Ibland kräver försäkringsbolagen diagnostik som inte bara riskerar patienternas liv utan som även är dyrare än att provbehandla mot sannolika duagnoser…"
Ja, försäkringsbolagen kan föreslå orimlig diagnostik men i de fallen kommer de inte ersätta för behandling bara för att du angett att katten var oförsäkrad och därför kom ner i pris hos veterinären.
 
Jag är säker på att du har fel. ;) Laboratoriekostnaderna är i allmänhet den som själva labbet debiterar om kliniken skickar till externt lab. Innan provet kommer till labbet har någon förutom själva sticket även förberett och packat provet samt skrivit remiss. Sedan har någon sett till att det hela kommer med posten. Någon har tagit emot bokningen, någon har städat rummet efteråt. Någon har sett till att materialet för provtagningen fanns hemma, samt bokat in dig.

Man har ofta fasta priser på prover - i just ditt fall gick det kanske fort och enkelt både att ta provet och att konstatera att allt såg bra ut. På en annan patient kanske det krävs flera personer som hjälper till att hålla, muta mm för att det överhuvudtaget ska bli något prov taget. Även provsvarshanteringen skiljer sig åt - väldigt ofta nöjer man sig ju som djurägare inte med att enbart veta vilket värde provsvaret visade. Man vill ju också veta hur den fortsatta behandlingsplanen ska se ut.

Man SKULLE så klart tänka sig att varje person som är inblandat i en patient klockar exakt hur många minuter de lägger på varje åtgärd för att få ett fullkomligt rättvist pris för just dig. Men jag misstänker att administrationen som skulle krävas för att få till det skulle bli astronomisk.
Förutsättningarna var att en frisk tiks tyroidea-status skulle kollas före en eventuell parning, så några fortsatta behandlingsplaner var inte aktuella. Det fanns bara en person där, så om min hund inte vore enkel, hade inget prov kunnat tas. Inga frågor angående hur hunden är att hantera ställdes vid beställningen.

Har du något stöd för att fasta priser bestäms efter det worst-case-scenario du beskriver? Med djur som måste brottas ner och kontrolleras av flera personer för ett blodprov, med djurägare som kräver och får långa telefonsamtal med veterinärer efter ett prov, med behandlingsrum som blir så nedsmutsade av en blodprovstagning, att de måste saneras innan de kan användas igen? Beträffande städning har jag aldrig sett någon mer omfattande än att undersökningsbordet torkas av med sprit mellan patienterna.

Din beskrivning av för- och efterarbetet med provtagningen ger en bild av att det krävs många människor för att klara några enkla moment som en sköterska gör snabbt och rutinmässigt.

Jag förstår att en provtagning kräver fler insatser än de en eller två minuter som själva blodprovet tar (med en tim-kostnad som skulle vara över 55000 i så fall). Ingen veterinär var inblandad under processen, och provresultaten fick jag tolka själv, utan hjälp av veterinärmedicinsk sakkunskap.
För att inte nämna att allt ska journalföras av veterinären också.

Kl
Det ligger så mycket dolt jobb bakom allt som görs vilket en del inte verkar förstå.

Och ärligt talat, mina senaste läkarbesök har tagit max 5 minuter. Ett vanligt besök är väl 10 minuter.
Ska ett prov tas har det också bara tagit 1-2 minuter. Men kostnaden och tiden för de som arbetar är ju betydligt mer än så. Precis samma inom veterinärvårdsbranschen.
Kan du som är insatt berätta vilka dolda moment en veterinär utförde i mitt ärende?
 
Ja, försäkringsbolagen kan föreslå orimlig diagnostik men i de fallen kommer de inte ersätta för behandling bara för att du angett att katten var oförsäkrad och därför kom ner i pris hos veterinären.
Fick aldrig problem med försäkringsbolaget om utbildningen.
 
Förutsättningarna var att en frisk tiks tyroidea-status skulle kollas före en eventuell parning, så några fortsatta behandlingsplaner var inte aktuella. Det fanns bara en person där, så om min hund inte vore enkel, hade inget prov kunnat tas. Inga frågor angående hur hunden är att hantera ställdes vid beställningen.

Har du något stöd för att fasta priser bestäms efter det worst-case-scenario du beskriver? Med djur som måste brottas ner och kontrolleras av flera personer för ett blodprov, med djurägare som kräver och får långa telefonsamtal med veterinärer efter ett prov, med behandlingsrum som blir så nedsmutsade av en blodprovstagning, att de måste saneras innan de kan användas igen? Beträffande städning har jag aldrig sett någon mer omfattande än att undersökningsbordet torkas av med sprit mellan patienterna.

Din beskrivning av för- och efterarbetet med provtagningen ger en bild av att det krävs många människor för att klara några enkla moment som en sköterska gör snabbt och rutinmässigt.

Jag förstår att en provtagning kräver fler insatser än de en eller två minuter som själva blodprovet tar (med en tim-kostnad som skulle vara över 55000 i så fall). Ingen veterinär var inblandad under processen, och provresultaten fick jag tolka själv, utan hjälp av veterinärmedicinsk sakkunskap.

Kan du som är insatt berätta vilka dolda moment en veterinär utförde i mitt ärende?
Priset sätts inte efter sorts cash scenario utan efter typärenden. Ett typärende för att ta blodprov hos oss innebär:
- receptionisten tar emot och ankomstregistrerar
- veterinär beställer prov
- dss eller djv tar blodprov tillsammans med djurägaren
- dss eller djv städar av bordet patienten satt på, ibland behöver golvet torkas (beror på årstid och på hur mycket päls djuret fäller)
- BMA tar hand om blodprovet (centrifugera och köra provet samt registrera provresultaten eller packa lämpligt om det ska skickas externt samt då att skriva ut remiss och lämna paketet till receptionen, ibland måste leverans beställas). När provsvar finns registrerat lämnas en uppgift till ansvarig veterinär.
- veterinären ringer ut provsvar och meddelar vidare plan

Det är alltså efter ett sådant här typärende priset sätts hos oss. Gissningsvis gör man liknande på andra ställen. Att sätta separata priser utifrån alla möjliga undantagsfall som kan uppstå blir omöjligt. I synnerhet om nu djurägare vill ha tydliga prislistor och större transparens.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 015
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp