Vetekli- äter inte

M

Mallory

Min shettis har ätit vetekli fram tills förra helgen.. Han har vräkt i sig det annars, han får bara 1,5 dl per dag (med havre biotin och vitlök) Men varför äter han inte ? Vad finns det för annat foder som är bra som han kan få istället, han har fått sån fin hårrem av klit... :(

Sv: Vetekli- äter inte

Det verkar ju lite underligt, min häst äter också vetekli bla och han älskar det, precis som alla andra hästar jag träffat som ätit det. Är du säker på att din häst mår bra? Eftersom han har gillat det förut kanske du borde kolla upp honom? En shettis som slutar äta tillhör ju inte det vanligaste...:smirk: :angel: :)

Det verkar ju lite underligt, min häst äter också vetekli bla och han älskar det, precis som alla andra hästar jag träffat som ätit det. Är du säker på att din häst mår bra? Eftersom han har gillat det förut kanske du borde kolla upp honom? En shettis som slutar äta tillhör ju inte det vanligaste...:smirk: :angel: :)

Ja, han mår bra. Han är en sån känslig kille, det kanske beror på att han har bytt stall, men han trivs i dehär stallet. Han har stått själv i 1 månad i hagen i förra stallet, det tykte han va tråkigt. Men nu i det nya har han fått gå ut med en flock på 6 hästar i en jättestor hage.

Han kanske äter för mkt i hagen så han inte orkar mer sen när han kommer in. Dom får mat ute i hagen.. Eller ska jag kanske ta bort vitlöken? :confused:

konstigt...
har du kollat så det inte kommit fukt i kliet och börjat mögla?

blöter du kliet? prova lite betfor och blanda med kliet..

konstigt...
har du kollat så det inte kommit fukt i kliet och börjat mögla?

blöter du kliet? prova lite betfor och blanda med kliet..

Ja jag har kollat, det är så att jag köper i miniförpackningar bara för att det inte ska fuktas. Ja det är klart att jag blöter det!

Mitt spontana svar vid frågor om hästar som inte äter är;
*Är tänder ok?
*Finns det något i fodret som inte borde vara där? (en katt som kissat, döda möss osv)
*Är hästens allmänna kondition ok (mage odyl)?
Om allt är bra så får man väl blanda med tex betfor. Dock tycker jag inte riktigt om att blanda för mycket så att hästen lär sig att man kan få godsaker om man matvägrar:crazy:
Kolla upp hästen och fråga samtidigt ang matvägran:idea:

Mitt spontana svar vid frågor om hästar som inte äter är;
*Är tänder ok?
*Finns det något i fodret som inte borde vara där? (en katt som kissat, döda möss osv)
*Är hästens allmänna kondition ok (mage odyl)?
Om allt är bra så får man väl blanda med tex betfor. Dock tycker jag inte riktigt om att blanda för mycket så att hästen lär sig att man kan få godsaker om man matvägrar:crazy:
Kolla upp hästen och fråga samtidigt ang matvägran:idea:

Tänder: Japp uppkollat.
Nåt i maten. Nepp, han får klit efter han har kommit in av mig, kollar ju krubban innan + en rengöring i veckan.
Konditionen är inte den bästa, men vi lägger upp träningen sakta men säkert. :)

har du ändrat på något av de andra tillsatserna han får i kliet? bytt vitlökssort(eller ger du färsk)eller något av det andra? annars kan du ju prova öppna nytt paket av de olika grejerna o se om han reagerat på något du inte märker av.

har du ändrat på något av de andra tillsatserna han får i kliet? bytt vitlökssort(eller ger du färsk)eller något av det andra? annars kan du ju prova öppna nytt paket av de olika grejerna o se om han reagerat på något du inte märker av.

Jag ger vitlöksflingor, jag ska se om han äter upp idag för jag tog bort vitlöken helt o hållet idag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka