Vetekli åt fångis?

arabia

Trådstartare
Fick höra att vetekli ska vara bra för fånghästar då det innehåller mkt fibrer o lite stärkelse, någon som vet? Jag ahr aldrig fodrat med kli så jag har ingen aning.
 
Sv: Vetekli åt fångis?

Jag känner vetekli som ett fodermedel som man "toppar" lite med om man behöver protein, känns inte som det går ihop med en fånghäst. Någon som VET???
 
Sv: Vetekli åt fångis?

Fånghästar kan klara ganska mycket om dom får en chans till invänjning. Att bara tro att kli är bra till just den sortens hästar anser jag fel. Ok, att kli innehåller fibrer, men ett visst sorts foder kan ju aldrig utesluta fång. Fången uppkommer ju främst av en obalans. Obalansen kan man undvika med längre introduktion med nytt foder än vad *normal* hästen kanske behöver.

Man kan göra mycket som hästägare om man har en fånghäst, främst gäller det väl att verklgen kolla upp VAD man stoppar i sin häst (analys krävs), dels hålla koll på sina beteshagar...Lite jobb runtomkring krävs, inte bara *rätt* foder.
 
Sv: Vetekli åt fångis?

arabia skrev:
Fick höra att vetekli ska vara bra för fånghästar då det innehåller mkt fibrer o lite stärkelse, någon som vet? Jag ahr aldrig fodrat med kli så jag har ingen aning.

jag blev rekommenderad kli,betfor och filmjölk av veterinär
till våran fånghäst som vi hade förut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp