Vetehalm som foderhalm

L

linnea 82

Någon som vet hur det funkar?Går det?Har nämligen inte fått tag på nåt hö med lågt energivärde och har nu fått rådet av vet att jag ska blanda det med halm då jag har två lättfödda hästar.

Sv: Vetehalm som foderhalm

Det går väl bra om nu hästen äter det. Min gör det INTE! Havrehalm däremot är smaskens:d , kornhalm äter hon lite granna av.

När jag ger mina vetehalm så gnager de bara av de bästa bitarna dvs ax och blad, resten strör de runt i hela hagen... Havrehalm däremot är mums mums så den hamnar i magen. Om du bor i närheten av Linköping-Mjölby så har jag havrehalm till övers.
//marti

Vete går alldeles utmärkt som foderhalm förutsatt att hästen gillar det. Mina två är helt olika. Den unge föredrar havrehalm medan den gamle blir fruktansvärt irriterad om inte halmen är av vete. Då är det grävt och rört i boxen så matte får städa i evighet.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 850
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar