Vetegroddsolja - överdosera?

Philosophia

Trådstartare
Jag har köpt en flaska NP vetegroddsolja till hundarna och funderar över två saker:

1. Finns det risk att överdosera E-vitamin om man ger den rekommenderade dosen varje dag?

2. Kan jag ge det även om jag ger laxolja eller finns det något som heter "för mycket fleromättat fett"?

Sv: Vetegroddsolja - överdosera?

Vitamin A, D, E och K är fettlösliga, alla övriga är vattenlösliga. Om man överdoserar de vattenlösliga så kissar man ut överflödet. De fettlösliga har jag alltid hört att man ska akta sig för att överdosera. De stannar kvar i kroppen tydligen.

Jag hade inte gett både vetegroddolja och laxolja samtidigt utan att veta exakt vad som finns i dem och vilken dos som rekommenderas till hund av de fettlösliga vitaminerna. Tillverkarna av oljorna måste kunna tala om vad som finns i dem om det inte står på flaskan, kanske framgår det av deras web site. Sök sen på "näringslära hund", det finns en hel del att läsa där. Eller fråga veterinären. Tänk även på att kolla vad fodret innehåller.

Vad som händer om man överdoserar de fettlösliga vitaminerna vet jag inte, men det kan kanske någon annan här hjälpa till med.

En av mina tidigare hundar hade förhöjt levervärde på ålderns höst. Då fick jag besked på av veterinären att ge E-vitamin under en period. Minns tyvärr inte doseringen, cirka 20 år sedan.

Överdosering av A o D kan ge leverskador vill jag minnas, övriga vet jag inte, förutom att man ger massiva doser K vitamin om hunden fått i sig, eller misstänkt få i sig råttgift, Warfarin.

För mycket e-vitamin kan i alla fall hos människa öka risken för hjärtattack och stroke. Antar att det kan påverka levern också eftersom det bland annat lagras där. Dock aldrig hört eller läst om en hund med e-vitaminförgiftning, även hos människor är det ovanligt och förekommer främst hos dom som tar tillskott.
Ang. dosering får du helt enkelt räkna ut för den produkt du har, 25 mg/kg/dag är doseringen.
Överdosering av essentiella fettsyror är inget du egentligen behöver oroa dig för mer än att för mycket olja kan ge upphov till övervikt. Diarré är den vanligaste biverkningen av essentiella fettyror i flytande form, därför rekommenderar man att börja med lite och gradvis höja tills man kommer upp i maxdos (som brukar vara 1 msk/10kg/dag).
Hög andel fett i hundens kost kan dock predisponera till pankreatit, men fortfarande oklart hur väl det egentligen hänger ihop.

Tack för era svar!

För mycket e-vitamin kan i alla fall hos människa öka risken för hjärtattack och stroke. Antar att det kan påverka levern också eftersom det bland annat lagras där. Dock aldrig hört eller läst om en hund med e-vitaminförgiftning, även hos människor är det ovanligt och förekommer främst hos dom som tar tillskott. Ang. dosering får du helt enkelt räkna ut för den produkt du har, 25 mg/kg/dag är doseringen.

Överdosering av essentiella fettsyror är inget du egentligen behöver oroa dig för mer än att för mycket olja kan ge upphov till övervikt. Diarré är den vanligaste biverkningen av essentiella fettyror i flytande form, därför rekommenderar man att börja med lite och gradvis höja tills man kommer upp i maxdos (som brukar vara 1 msk/10kg/dag).
Hög andel fett i hundens kost kan dock predisponera till pankreatit, men fortfarande oklart hur väl det egentligen hänger ihop.

Det luriga är att det inte står på förpackningen hur mycket E-vitamin det är i oljan. Jag köpte den som ett substitut till laxoljan när den var slut vid den senaste foderleveransen.

Nu får jag en ny flaska laxolja med foderleveransen idag men jag funderar på om det är värt att fortsätta ge vetegroddsolja då hundarna i dagsläget inte får överdrivet mycket E-vitamin i kosten. De äter huvudsakligen Nordic special (byter ut några mål i veckan mot kycklinghalsar och/eller ben) och där är det tillsatt E 12,7 IE/kg foder*. Vad jag förstår så är dessutom E-vitamin mycket känsligt för frysning och för att lägga ytterligare lök på laxen så har jag förstått att tillskott av laxolja ökar behovet av E-vitamin. Tittar jag i diverse tabeller så verkar det som om mina hundar ska ha ca. 5-7,5 IU/dag vid vila och upp mot det tredubbla i samband med träning/tävling.

Jag misstänker med andra ord att hundarna skulle behöva ett E-vitamintillskott under tränings- och tävlingssäsongen då behovet ökar. Forskning** visar att extra tillskott av E-vitamin dagen före ett lopp förbättrar både prestation och återhämtningsförmåga, där särskilt det senare känns mycket efterstävansvärt. Men samtidigt vill jag så klart inte riskera att överdosera.

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg! En slutsats som jag själv börjar närma mig efter att ha skrivit inlägget är att OM jag ska ge ett tillskott av vitamin E så ska jag kanske inte ge vetegroddsoljan utan istället ge ett rent E-vitaminpreparat där det exakta innehållet finns specificerat.

*10,3 kg-hunden äter 350 g/dag och 12,5 kg-hunden 450-500 g/dag.
** http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.2001.62.1118?journalCode=ajvr

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
458
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar