Vete till häst

Sv: Vete till häst

20l krossad spannmål (ungefär)= 7kg.
Det blir som att ge 3,5kg till en ridhäst på 500kg.
Det är en väldigt vanlig och alldeles ordinär foderstat.

Med ett hö som har hög Ca/P, som mitt, så är det en vanlig och bra foderstat.
Det gäller bara att räkna ordentligt på kalken och proteinet.
För lågt protein höet skulle inte fungera.

Som kuriosa så kan jag ju berätta att jag utfodrar med exakt den blandningan av spannmål.
För det är vad grannbonden har i sin kross och ger till köttdjuren.

Aha...typ den enda foderbok jag inte har... i mina fodertabeller är inte siffrorna så. Men som sagt, kanske lite strunt samma eftersom B-vitaminer i regel inte är så intressanta.

Men extra protein till unghästar säger ni, bgäller det hästar under 3år eller upp till sju???

När man pratar om högre proteinkvot till unghästar är det i regel upp till 3 år, dvs växande unghästar. Men man ska även ha i åtanke att de kan ha ett högre proteinbehov efter det pga uppbyggande av muskler som kräver mer protein än underhållande av dem som det i regel är frågan om hos äldre hästar..

Hugger en knapp........

Min häst står på vetehalm och samma mat som när han stod på spån, men han har aldrig varit så fin i päls och välmående som nu när halmen kom till och han fullkomligt älskar den.
Det innehåller både tomma och fulla fröhus, det sistnämnda i mindre mängd.

Vad jag undrar är hur ser vetet ut upptagningsmässigt i tarmarna?

Kan man ge det helt eller är det lämpligare att krossa och var kan man köpa det?
Uppenbarligen så tål han ju detta spannmål så då kan jag ju ha det som krubbskrammel och godis tänkte jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: ako
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar