veta hur mkt han får i sig?

noble art

Trådstartare
kommer att flytta till nytt stall om ett par veckor, och de har fri tillgång på hösilage i vinter hagarna genom att de använder ngn form av foder häck.
Hur beräknar jag då hur mkt han äter? jag kan välja att låta honom äta frukost inne, eller komma ut vid 6-7 tiden o äta ute- men då vet jag ju inte hur mkt han äter? han får havre på morgonen, men det får han förståss inne och då måste han ju ialla fall få lite hösilage samtidigt.
tacksam för tips, tankar, råd o ideer.

Sv: veta hur mkt han får i sig?

Det får stallägaren räkna ut. H*n kan räkna ut vad de äter i genomsnitt per häst när man vet hur många kilo som går åt på en dag.
Men det blir förstås inte exakt. Men man får göra en uppskattning och kika på analysen med en gissning om vad hästen äter. Om man kollar på vad hästen minst sätter i sig kan man räkna om den lär få brist och komplettera i förväg med extra foder nattetid. Visar det sig att hästen äter mer än man gissat är det ju bara att minska på extrafodret om hästen börjar få väl mkt hull.

Man måste förstås ta till hänsyn om hästen är lätt eller svårfödd och vilken rang den har, för att beräkna vad den kan behöva extra.

han är svårfödd, men hög i rang så det är inga problem. Och jag har lucern strå att ge som extra om jag tycker att han får i sig för lite- men det gäller ju att vara snabb att putta i extra innan han ev tappar för mkt.
Ang lucern, det är en påse som varit öppnad sedan början av året, tror inte den är dålig, men värdena kan ju försämras, men vilka värden? protein halten?

Jag tycker det är bättre att lägga på foder som ev. kan behövas i förväg om man har en svårfödd häst. När man ser att hästen börjar tappa är det egentligen för sent. Det tar betydligt längre tid att få tillbaka hästen i kondition än att vara ute i god tid och förebygga.

Angående lusernsäcken: kolla bäst-före datum. Är den fräsch är det nog bara vitaminer som minskat i värde, själva näringsinnehållet består.

Jag tycker det är bättre att lägga på foder som ev. kan behövas i förväg om man har en svårfödd häst. När man ser att hästen börjar tappa är det egentligen för sent. Det tar betydligt längre tid att få tillbaka hästen i kondition än att vara ute i god tid och förebygga.

Angående lusernsäcken: kolla bäst-före datum. Är den fräsch är det nog bara vitaminer som minskat i värde, själva näringsinnehållet består.

jag brukar försöka ligga steget före, men vill ju inte heller han ska få för mkt protein, eller låt säga att han äter mkt dåligt av grovfoder i hagen och då kraftfodergivan blir för hög!?

För mycket protein från grovfoder är ofarligt. Lusern räknas som grovfoder.
För mycket kraftfoder är förstås inte bra, men det behöver ju inte handla om några extrema mängder i det här fallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar