Vet varken ut eller in

Ludd

Trådstartare
Hej!

Behöver era synpunkter.
Just nu vet jag varken ut eller in. Jag jobbar som lärare med 1.5 h:s pendlingstid varje dag. Jag är singel, inga barn, bor i en etta.
Längtar så otroligt mycket efter att ha en hund (katt funkar ej i etta, vill att den ska kunna gå ut).
Jag inser att det ä i stort sett omöjligt så som jag jobbar och bor. Har haft hund förut o vet hur mycket sällskap de vill ha och hur mycket tid det tar. Enda alternativet jag kan komma fram till eftersom jag inte vill ha den på dagis är att skaffa en allergihund efter att ha kollat med skolan om det skulle vara ok att ha med sig hunden på jobbet. Vill gärna höra era spontana tankar om detta.

Sv: Vet varken ut eller in

Ja, lycka till om du ska få tillstånd att ta med en hund till jobbet, när du jobbar som lärare... Men undrens tid är kanske inte förbi. Skulle du få nej så finns väl ett antal andra lösningar, dagmatte, dagis, delad vårdnad... Väldigt många människor har ju problemet att man har hund men inte tiden, och behöver hjälp på dagtid. Kanske du kan få jackpot och hitta någon hundfamilj med utflugna barn som plötsligt inser att de behöver hjälp på skolloven... Skaffa hund utan att ha löst hur det ska fungera rekommenderar jag inte.

Det är ganska få jobb som tillåter att man tar med sig en hund, och jag tror tyvärr inte att läraryrket hör till dem.

Själv drömmer jag om en hund, men hyser inget hopp om att få ta med den till jobbet, och då faller lite av poängen eftersom jag helst vill att vi blir alldeles oskiljaktiga och hunden ska sova på mina fötter medan jag sitter och jobbar.

Kan aldrig tänka mig att skolan går med på det. En allergihund är inte 100% säker.
Vi har som regel att hundar stannar utanför skolgården.
Alternativet är att skaffa en kmbi med riktigt superhundgaller och ha hunden i bilen på arbetstid. Har man kraftiga grindar bak och en större hund kan bakluckan vara öppen en varm dag.
Förutsatt att det finns skugga. Eller så flyttar du närmare jobbet

Spontant verkar det väldigt orättvist mot hunden, vad ska den göra när du jobbar?
Och vad behöver kollegorna ta för hänsyn?
Skulle du kunna ge den tillräckligt med motion och stimulering på jobbet?
Är det en tillräckligt lugn miljö för att inte stressa den?
Även om den är "allergivänlig" är det ingen garanti, och det är inte helt ovanligt med folk som är ruskigt hundrädda.

Jag tycker inte det är en särskilt bra idé, faktiskt.

Det finns ju faktiskt jättebra dagis, så jag förstår inte varför du inte vill ha hunden där...

Iaf, om du är singel och utan barn kan du väl flytta till din arbetsort? Även om du har vänner/familj på din hemort är 1,5 h ingenting att pendla till dem på helger och ledig tid. Så kan du förhoppningsvis skaffa din hund.

Svarar alla.

Tack för era kloka synpunkter. Ja, som du Petruska vill jag också ha det där hunden ligger på mina fötter...

Så det är nog inte möjligt. Får byta yrke istället.

Hundar brukar inte ligga och sova på ens fötter förrän de blir så gamla och döva att de måste ligga på fötterna för att märka när matte eller husse sätter i gång med någon ny aktivitet. Det är alltså inte något direkt eftersträvansvärt tillstånd.

Att ta med hunden till skolan lär inte vara tillåtet, men vad är det för fel på hunddagis eller dagmatte? Hunden kommer inte att bli mindre fäst vid dig bara för att den har meningsfull hundaktivitet att ägna sig åt på dagarna. Enda nackdelen med hunddagis är att det är kostar, men det är värt pengarna! Du kan ha hund utan stress, och utan dåligt samvete. Och det är definitivt billigare än att ha häst..........

Tycker absolut du ska unna dig lyckan med att ha hund!

Åjo, alla mina tre (5 månader, 2½ år, 3 år) sover hemskt gärna PÅ mig eller mina fötter, oavsett vad vi gör.

Tror mer det har att göra med ras och träningsfilosofi än med hundens ålder.

I övrigt tycker jag också att det är att föredra med en hund som är på dagis ibland, än ingen hund alls!

/Migo

Att förvara hund i bil är inte tillåtet, lika lite som i bur inomhus, med mycket få undantag, t ex vid tävling eller träning inför tävling eller jakt.

Det är väl klart att det är möjligt!

- Oavsett om du har en kvarts resväg till jobbet eller en och en halv timmes pendling så behöver hunden ändå tillsyn, dvs. hunddagis eller dagmatte.

- Det fungerar alldeles utmärkt med en hund i en etta. En hund motionerar inte inomhus.

- Skulle du ändå tycka att det vore tråkigt att vara ifrån hunden så länge så kan ju pendlingstiden förändras om du flyttar närmare jobborten.

Sedan tycker jag definitivt att du som lärare har ett guldläge med långt sommarlov där du har väldigt gott om tid för hunden. Jag tycker faktiskt att du har ett av de bättre jobben när det kommer till att ha hund.

KL

Jag jobbar hemifrån och mina hundar sover gladeligen på mina fötter eller i mitt knä medan jag jobbar. Man får ju välja ras med ett aktivitetsbehov som man klarar av att uppfylla. Mina får en rejäl långpromenad mitt på dagen + lite kortare kissrundor och det räcker för dem. Så länge de får tuggben och får vara nära matte är de jättenöjda. (På helgerna aktiveras de mer.) En brukschäfer hade förmodligen rivit hela huset med motsvarande aktivitetsnivå.

Men, jag tror inte det är särskilt troligt att en skola skulle tillåta hund på arbetsplatsen. Det finns inga allergisäkra hundar tyvärr. En hund som vissa tål kan framkalla reaktion hos andra. Så det ska nog till någon annan lösning, såsom hunddagis.

kl

Bra tråd för mig :D Är med singel, bor själv, pluggar och drömmer om en hund! Har hittat en omplacering av "min" ras, och har mailat ock ställt lite frågor men inte fått svar ännu.
Mina tvivel om att "det inte går" blir lite mindre efter denna tråden iaf. Mitt problem är ju inte i dagsläget då jag pluggar hemifrån till sommaren och sen är arbetslös, utan just vad som händer när jag (förhoppningsvis) får jobb :p Men dagmatte är ju min "plan" då :)

Får väl se vad de svarar från "adoptionsbyrån", och ifall det går så långt att man får träffa hunden....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka