Vet någon om företaget Åkello i skåne ??

G

Goldenretriever

Dom ska visst föda upp en jäkla massa djur där. Jag vill ha så mycket information som möjligt då folk börjar fundera på va sjutton dom håller på med. Bla så skickar dom upp djur till Västmanlands Zoo och dom anländer när dom är runt 4 veckor gammla. ENLIGT LAGEN: får inte marsvin lämna sin mamma förens dom är minst 5 - 6 veckor gammla. Folk börjar bli oroliga och undrar om det verkligen få gå till så här ???? :mad: :crazy: Så in med all information ni vet om dom !!!

Djuren har inte äns blivit 2 år gammla och dött i tidig ålder och det gäller även fåglar, kaniner, råttor etc....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet någon om företaget Åkello i skåne ??

Det är väl ändå rätt uppenbart att man får dåliga djur när man handlar från grossist, så jag kan direkt inte påstå att det är något att bli förvånad över... Man kan inte ha en bra avel och samtidigt gå med vinst, det är inte möjligt what so ever.

Det där med åldrarna vet jag inget om hur de gör, men det är olagligt ja så nej, det får självklart inte gå till så.

Enligt L81 och den bestämelse jag hittar får marsvin lämna sin mamma vid 4 veckor, kanin är dock vid 6 veckor.

Annars håller jag med ovanstående talare, vill man köpa djur som haft det bra ska man inte köpa från grossiter. Nedanstående är från en grossist i England men de personer jag pratat med som besökt svenska grossister säger att det tyvärr inte är stor skillnad:

http://www.fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=85838

Dom ska visst föda upp en jäkla massa djur där. Jag vill ha så mycket information som möjligt då folk börjar fundera på va sjutton dom håller på med. Bla så skickar dom upp djur till Västmanlands Zoo och dom anländer när dom är runt 4 veckor gammla. ENLIGT LAGEN: får inte marsvin lämna sin mamma förens dom är minst 5 - 6 veckor gammla. Folk börjar bli oroliga och undrar om det verkligen få gå till så här ???? :mad: :crazy: Så in med all information ni vet om dom !!!

Djuren har inte äns blivit 2 år gammla och dött i tidig ålder och det gäller även fåglar, kaniner, råttor etc....

Googla så hittar du info.

/KT

Har googlat jätte mycket o får inte så mkt info alls !!

Jag tycker att marsvin vid 4 veckor är inte REDO att lämna sin mamma alls.
Har själv varit uppfödare....

Åkello föder upp sina djur utanför Malmö.
Vill du ha adress och telefon nummer, skicka ett pm, så ger jag dig det.

Grossister, ish :crazy:. Dem djur jag har köpt från grossister har fått tumörer, varit sjuka eller haft kort liv. Hur djuren föds upp och den minimala hanteringen dem får, skall vi inte tala om. Det är sjukt att sånt här är tillåtet i sverige!

Senast ändrad:

Som vanligt är man upprörd utan att ta reda på fakta. Åkello får säkert följa dom regler som finns eftersom inspektörer ofta besöker sådana ställen. Att det är fel på reglerna håller jag däremot med om. Och nej det ser inte ut som den Engelska farmen eftersom dom burarna inte är tillåtna i Sverige.

Åkello är ett utdöende företag i en utdöende bransh skulle jag tro. Idag är det svårt att ens få tillstånd att skicka syrsor

Nu vet jag inte måtten på burarna i länken (antar att du vet eftersom du säger att de är olagliga) men råttor får du hålla i en bur så liten som 30*30*60 cm och dessa burar säljs fortfarande runt om i landet i djuraffärer och på nätet.

Kollade bilderna igen och där är några godkända burar men flera är det inte, Den största labburen "typ 4" är godkänd för 4 råttor. Dock är det flesta burarna på bilden antagligen en "typ 3" och är godkända för 6 möss. Sen att jag inte tycker man ska hålla råttor i labburar är en annan sak. Men jag skulle tro att Åkello använder godkända burar iaf

Även marsvin och kaniner och fåglar lever tyvärr korta år... Vilket är hemskt och fruktansvärt. Så man börjar ju att fundera hur dom sköter och hur dom avlar. Många tror att mkt är inavel och att dom inte har någon koll alls. Vi försökte få komma dit på ett besök men de fick man inte. Dom släpper inte in folk och varför är dom så hemliga ???

Som vanligt är man upprörd utan att ta reda på fakta. Åkello får säkert följa dom regler som finns eftersom inspektörer ofta besöker sådana ställen. Att det är fel på reglerna håller jag däremot med om. Och nej det ser inte ut som den Engelska farmen eftersom dom burarna inte är tillåtna i Sverige.

Åkello är ett utdöende företag i en utdöende bransh skulle jag tro. Idag är det svårt att ens få tillstånd att skicka syrsor

Fast jag vet att det finns grossister som föder upp i såna burar. Jag har jobbat hos en:cool:
Fruktansvärda förhållanden med uppemot 10 000 möss och dryga tusentalet råttor i ett rum på ca 20 m2. Allt staplat i fina stackar med små labb-burar.

Kör för fan inte djur på zooaffärer!:cry:

Nej jag har själv slutat att köpa djur från Zoo samt även många av mina vänner !! Telefonnummer har jag redan. Har även mailat dom och även skickat med folks klagomål. Jag tycker det borde bli ett stopp någon stans och få bort dessa grosister !!! Djurplågeri med andra ord !!:mad:

Fast jag vet att det finns grossister som föder upp i såna burar. Jag har jobbat hos en:cool:
Fruktansvärda förhållanden med uppemot 10 000 möss och dryga tusentalet råttor i ett rum på ca 20 m2. Allt staplat i fina stackar med små labb-burar.

Kör för fan inte djur på zooaffärer!:cry:

I sånna fall tycker jag du ska anmäla det eftersom det inte är lagligt.

Jag köper personligen inte djur från djuraffärer heller och har trots att jag fött upp råttor till ormmat inte använt labburar. Men jag tycker att det blir lite hysteri kring något som man inte har nån koll på.

Vill ni se otäck djurhållning är den här snubben ett tips annars

http://www.youtube.com/watch?v=UndW7_Gc_kM&feature=related

Liknande trådar

F
Hästhantering Hej! vet inte om jag är på rätt ställe, men jag tänkte att jag berättar så får vi se om någon där ute kan hjälpa mig med lite tips! Jag...
Svar
13
· Visningar
2 202
Senast: CrazyMia
·
Däggdjur Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm.. Det bästa är att leta upp en...
Svar
4
· Visningar
2 797
Senast: Jenka
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama