Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

rubytoo

Trådstartare
Läste idag på Aftonbladet om bebisar som fotas sovandes när de är mellan 5-10 dagar. Tittar på bilderna men kan inte riktigt bestämma mig för om de är fina/söta eller bara makabra.

Så vad tycker ni??

Var även inne och tittade på Anne Geddes bilder och tja vad skall man säga??

Här är länken till artikeln: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6638472.ab

Sv: Vet inte vad jag skall tycka direkt!!

Jag tycker att de är jättesöta:love:. De sover ju, och det är ju ingen som gör något hemskt med dem.

Helt underbart vackra bilder :love:

Blev faktiskt chokad när jag såg rösträkningen att så många tycker det är fel, hrm, ska man införa fotoförbud då på bebisar tills de kan välja själva om de vill vara med på kort? :confused: Och alla barn som sover sig igenom sina dop!!

Helt underbart vackra bilder :love:

Blev faktiskt chokad när jag såg rösträkningen att så många tycker det är fel, hrm, ska man införa fotoförbud då på bebisar tills de kan välja själva om de vill vara med på kort? :confused: Och alla barn som sover sig igenom sina dop!!

:eek:

Finns det barn som sover sig igen dop ;)

Synd att man inte visste det innan så kunde jag sagt det till Gustav :rofl:

Den enda bilden jag tyckte eg var söt var den bebben som hängde i den där handduksgrejen, men jag tycker inte det är fel att ta kort på dem och göra så de är i olika poser. De är så små och de sover ju. Kan kanske vara kul att titta på för dem när de växt upp.

edit: OK, vissa av bilderna på hennes sida var ju helt :love: De små som är utklädda till sallad t ex. xD

Det hade inte gått att fota min bebis sovandes när han var så liten iaf för han sov ju aldrig :p

Det finns ju hundar som fotats som modeller påklädda etc, ser egentligen inte att det skulle vara någon skillnad.

Jag tycker att det är ok. Barnen skändas ju inte. Man gör ju inget som barnen far illa av. Snarare något som de kan tänkas tycka vara jättekul när det blir större. Att titta på bilderna de var med på som små.

Själv har jag modellat med en sådan liten unge fast för konstelever. En av eleverna hade fått ett barn och jag fick posera med det. Tills det vaknade och upptäckte mina tuttar, då kunde jag inte hålla det längre.:p

Vissa är ju så söta så man dööör.

Fick se en bildserie av Tracy Raver när sonen var 1 månad gammal och blev skitsur för att jag inte hade sett bilderna innan han kom. Hade absolut velat ha bilder i samma stuk. Nu är jag inne och glor lite på hennes "toddlers"-bilder för inspiration.

Mvh Miks

Jag tycker inte om dem! Jag tycker bebisarna ser vanställda ut och vad är det för fel på vanliga traditionella bilder av bebisar sovandes i sin vagga?

Jag tycker inte om dem! Jag tycker bebisarna ser vanställda ut och vad är det för fel på vanliga traditionella bilder av bebisar sovandes i sin vagga?

Det som stör mig på vissa bilder är att jag tycker barnen ser döda ut :crazy:

Jaa, usch! Nä, jag blir illa berörd! Så skäller folk över att andra klär ut sina djur och fotograferar...Också tar de små bebisar och viker dubbla och sätter på massa konstiga grejer, även om de är små så är det inte trevligt att titta på!

Jag tycker bilderna är osmakliga. Jag skulle inte vilja att någon klädde ut mig och lade mig i olika ställningar när jag sov och fotade nu, så jag tycker inte det är så mycket trevligare att göra det med en bebis heller. De är ju människor fast de är så små.

De är ju fotade i ställningar de aldrig skulle välja själva, använda som modellera för att andra ska tycka de ser söta ut. Inget för mig.

Jag tycker bilderna är osmakliga. Jag skulle inte vilja att någon klädde ut mig och lade mig i olika ställningar när jag sov och fotade nu, så jag tycker inte det är så mycket trevligare att göra det med en bebis heller. De är ju människor fast de är så små.

De är ju fotade i ställningar de aldrig skulle välja själva, använda som modellera för att andra ska tycka de ser söta ut. Inget för mig.

Instämmer helt och fullt! Som jag skrev tidigare, vad gulligt det är med små nyfödingar som ligger rosiga och söta i knäet, sängen eller med hunden tex...

Jag har känt till hennes bilder länge, tror jag först såg hennes bilder för snart 10 år sen.
Jag har aldrig tyckt att barnen ser döda ut, hon fotar även äldre barn som som sover.
Har aldrig fått reaktionen, från dem jag visat hennes bilder, att barnen ser döda ut.
Jag tycker hennes bilder är intressanta, facinerande upplägg och fotomontage.
Jag gillar speciellt ett foto hon tagit, det är på en grupp svarta barn och där alla har en vitt duva på huvudet.

Här en länk till bilden:
http://www.pclady.com.cn/men/bl/dtsd/0504/37370_8.html

Sen har jag inte kunskapen att bedöma om hur barnen kan reagera på situationen när de bara är ett par dar gamla.-

Då är det väl intressantare att ta upp den svenske fotografen Lennart Nilsson vars, om jag inte minns fel, första fotade foster var döda.

Men det integritetskränkande är i mina ögon att hon klätt ut barnen och arrangerat deras kroppar i ställningar de aldrig skulle välja själva.

Att jämföra det med att fota döda eller levande foster är inte samma sak. Möjligen om Lennart Nilson klätt ut fostren och lagt dem tillrätta i "söta" men onaturliga positioner på samma sätt som denna fotograf, men det har han ju inte gjort.

Det jag vänder mig emot är att använda människor som model-lera, jag tycker det är smaklöst. Det är en människa, ingen spratteldocka man kan ställa hur man vill.

Konstnärligt tycker jag William Wegmans foton är intressantare då, han fotar ju sina hundar på ett liknande sätt, men för det första är hundarna vakna och med på vad som händer, för det andra så fotar han inte i första hand för att det ska vara gulligt, utan ger genom sina foton också en kommentar till hur vi egentligen betraktar och använder oss av andra (djur). De är söta/vackra men lite obehagliga närde är som bäst. Eller Rauschenbergs berömda get t ex, som man också kan se som en kommentar till vårt sätt att använda andra.

I de här fotona ser jag inget sånt, de bara använder, utan att kommentera. Den konstnärliga ambitionen begränsar sig till att skapa något sött och gulligt, och barnen blir redskap för att åstadkomma det.

Senast ändrad:

Det jag vänder mig emot är att använda människor som model-lera, jag tycker det är smaklöst. Det är en människa, ingen spratteldocka man kan ställa hur man vill.

Har man legat ihop pressad i en mage i 9 månader är det väl inte speciellt onaturligt för dom nyfödda? Onaturligt för dem är att ligga själva på rygg i en stor säng.

Tilde har alltid vart att hon vill ligga på bröstet och ihoprullad till en boll med i princip hakan mellan knäna.

Fast hon kanske har vart onaturlig sen hon låg i magen;)

29754953.jpg

Jag tittade på den första bilden, har aldrig sett en bebis ligga på det viset om man inte lagt den så. Det är ju ett sätt att ligga som kräver mer kontroll på armarna än en bebis har.

Om jag minns rätt är det därför hon fotar såpass små barn, de är så mjuka i kroppen att man kan lägga dem nästan hursomhelst om man vill. Det betyder ju inte att man behöver göra det.

Ligger din bebis som en boll, så låt henne göra det. Men därifrån till att arrangera hennes kropp när som sover lite snyggt till nåt som man själv vill ha och tycker är sött, klä ut och fota henne - det steget tycker jag är ganska långt.

Öht att använda människor som modell-lera, som lerklumpar som man formar hursomhelst, och passa på att göra detta när de sover och inte säger ifrån - vad är det gulliga med det?

Skulle du själv tycka det vore trevligt om någon väntade tills du somnat, och sen klädde ut dig och la dig i diverse poser utan din vetskap, och fotade dig? Skulle du göra så mot din man?

Nej, usch, jag gillade inte alls bilderna!! :crazy:

Gärna foton på sovande bebisar, men då ska de ligga som bebisar ligger normalt, och inte vara utklädda på allsköns olika sätt...

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 567
Senast: MaRomer
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10